Saturday, Mar 7, 2020

صفحه نخست » آمران و عاملان ترور دانشمندان هسته‌ای را بهتر بشناسیم

bb_030620.jpgبی بی سی - هفت سال پیش حکومت ایران ده‌ها نفر را به اتهام ترور دانشمندان هسته‌ای بازداشت کرد. بعدتر ۱۳ نفر از این افراد در تلویزیون ایران اعتراف کردند که برای کشتن این متخصصان، در اسرائیل آموزش دیده بودند. تابستان امسال بی بی سی فارسی بر ملا کرد که همه این افراد بیگناه بودند و آزاد شدند.

اکنون در مستند تازه با عنوان "حفظ آبروی نظام، اعترافات اجباری"، داستان اعترافات خانواده مازیار ابراهیمی، متهم بیگناه ترور دانشمندان ایران روایت می‌شود. چهار تن اعضا‌ی خانواده او در گفتگو با ژیار گل از اذیت و آزار خود به دست بازجویان اطلاعاتی و امنیتی ایران سخن می‌گویند. پس از ۱۰ سال اما نه تنها هیچ یک از آمران و عاملان شکنجه و اعترافات اجباری متهمان اجباری ترور دانشمندان هسته‌ای شناسایی، محاکمه یا حتی توبیخ نشدند بلکه مشخص نیست چه کسانی متخصصان هسته‌ای ایران را کشتند؟

مقام‌های ایران می‌گویند در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ چهار تن از متخصصان و کارشناسان هسته‌ای ایران کشته شدند و یک متخصص دیگر نیز از سوء‌قصد جان به در برده است. چندی پس از کشته شدن آخرین متخصص هسته‌ای ایران، دستگاه‌های امنیتی و قضایی ایران اعلام کردند مقصران این قتل‌ها که وابسته به اسرائیل بودند دستگیر شده‌اند. صدا و سیمای ایران نیز بر مبنای اعترافات این افراد مستندی به نام "کلوب ترور" ساخت که از صدا و سیمای ایران پخش شد.

مرداد ماه امسال در گزارشی که ژیار گل، گزارشگر بی‌بی‌سی‌ فارسی تهیه کرد، مازیار ابراهیمی، یکی از بازداشت شدگان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای از شکنجه و فشار وزارت اطلاعات برای اعترافات ساختگی و همچنین پرونده‌سازی دستگاه قضایی علیه خود گفت. پس از پخش این گزارش در تلویزیون بی بی سی فارسی، برخی از نمایندگان مجلس ایران خواستار توضیح درباره چگونگی اعتراف‌گیری از متهمان و مجازات عوامل ساخت و پخش مستند دروغین کلوپ ترور شدند.

وزارت اطلاعات توضیح روشنی درباره این پرونده ارائه نکرد اما دولت ایران تایید کرد که تمام متهمان پرونده‌ای که وزارت اطلاعات پیش برده بود بیگناه بودند.

قتل در استانبول و ابهام‌ها "ترور دانشمندان هسته‌ای"

شش ماه پیش فردی از کانال تلگرام جعبه سیاه به مازیار ابراهیمی پیام می‌دهد. این شخص خود را مامور سابق سازمان اطلاعات سپاه و عضو تیم مسعود مولوی معرفی می‌کند.

او در این پیام‌ها می‌نویسد "من در حقیقت کسی هستم که در سازمان اطلاعات سپاه در کنار سردار نجات کمک کردیم شما و دیگران آزاد شوید".

حسین نجات از اعضای با نفوذ سپاه پاسداران است که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان معاون سیاسی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۳۹۵ نیز جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شده بود.

چندی بعد مسعود مولوی از طریق اسکایپ و این بار با حساب کاربری خود با مازیار ابراهیمی تماس می‌گیرد و عکس‌هایی از خودش را برای او می‌فرستد. او در پیامی به مازیار می گوید تیمی از داخل وزارت اطلاعات پشت ترور دانشمندان هسته ای بوده‌اند.

اثبات درستی ادعاهای آقای مولوی مشکل است و مشخص نیست او خواسته از همکاران پیشینش انتقام بگیرد یا اسنادی برای اثبات ادعاهایش داشته است.

مسعود مولوی، چندی بعدی از این تماس، در شامگاه ۲۳ آبان ماه امسال، در یکی از خیابان‌های استانبول با ۱۱ گلوله به قتل رسید.

مسعود مولوی یکی از عوامل امنیتی بود که دو سال پیش ایران را ترک کرد و به ترکیه رفت. او را گرداننده اصلی کانال افشاگر "جعبه سیاه" می‌دانند که بارها با انتشار اسنادی بیت رهبری، قوه قضائیه و نیروهای امنیتی ایران را متهم به فساد مالی و ترور مخالفان کرد.

مازیار ابراهیمی که تصاویر آقای مولوی را هم دیده بود، می‌گوید او را به جا نیاورده بود.

بابک ابراهیمی، برادر مازیار که او نیز به اتهام همکاری در ترور دانشمندان هسته‌ای و مدیریت یک شبکه بین‌المللی جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شده بود، می‌گوید مسعود مولوی را به خوبی به یاد دارد.

بابک ابراهیمی به همراه همسرش به درخواست حکومت ایران، به دست نیروهای امینتی سوریه بازداشت می‌شود. همسر او که باردار هم بوده پس از دو ماه از زندان آزاد می‌شود، ولی بابک را به لبنان می‌برند.

سرانجام پس از ۱۸ روز بازداشت در لبنان، بابک را به ایران می‌برند. او مستقیم به سلول انفرادی در زندان اوین تهران منتقل می‌شود. آنحا بازجویان او را متهم به مدیریت یک شبکه بین‌المللی جاسوسی برای اسرائیل می‌کنند.

بابک ابراهیمی و همسرش می‌گویند تصویر و صدای مسعود مولوی را به یاد دارند.

به گفته بابک ابراهیمی از آنجا که همسرش فرزند یک نظامی عالیرتبه سوریه ای بوده به همسرش چشم بند نزدند، آقای مولوی را به جا می‌آورد. او اضافه کرد که خودش نیز در هنگام انتقال از سوریه به بازداشتگاهی در لبنان که زیر نظر حزب‎الله بوده او را دیده است.

بابک ابراهیمی در مستند بی بی سی فارسی با عنوان "حفظ آبروی نظام، اعترافات اجباری" می‌گوید وقتی صدای مسعود مولوی را شنیده به هم ریخته و به یاد بازجویی‌های او افتاده.

هرچند افراد نزدیک به خانواده آقای مولوی می‌گویند "او عضو سازمان اطلاعات سپاه بود اما بازجو نبود، هکر بود".

پلیس ترکیه می‌‎گوید پنج نفر را در ارتباط با قتل مسعود مولوی در استانبول بازداشت کرده است. گفته می‎شود این افراد عضو یک باند مافیایی و تبهکار بوده‌اند.

حدود دو سال پیش نیز سعید کریمیان، مدیر جم ‌تی‌وی در استانبول به گلوله بسته و کشته شد. بسیاری انگشت اتهام را به سوی نهادهای اطلاعاتی ایران نشانه می‌روند.

سازمان اطلاعات و امنیت هلند نیز در جریان تحقیقات خود اعلام کرده بود که "عوامل ترور" محمدرضا کلاهی، "عامل" بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ و احمد نیسی فعال عرب ایرانی در سال ۲۰۱۷ در شهر لاهه نیز عضو یک باند تبهکار بوده‌اند اما این سازمان درباره نقش ایران در این قتل‌ها "تقریبا یقین" دارد.

با این حال، مسئله قتل مسعود مولوی در استانبول به نتیجه مشخصی نرسید و پرسش درباره عوامل کشتن دانشمندان هسته‌ای ایران ادامه پیدا کرد.

مدتی قبل، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس که پیگیر پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای بود، با اشاره به بیگناهی ۵۳ متهم این پرونده گفت "اگر این افراد نبودند پس چه کسی پشت این ترورها بوده؟ دستگاه امنیتی ما فریب خورده و این شائبه هست این فریب را کسانی دادند که ترور را انجام دادند. هنوز دستگاه اطلاعاتی ما می‌گوید ترورها کار موساد بوده، پس فریب هم کار موساد بوده".

حدود دو هفته بعد از پخش گزارش بی‌بی‌سی در مرداد ماه سال ۱۳۹۸، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران به بی‌گناهی بعضی از متهمان پرونده اذعان کرد و گفت: "همان موقع هم از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده است."

مازیار ابراهیمی می‌گوید پس از روشن شدن ساختگی بودن اعترافات، نماینده دفتر رهبر ایران در وزارت اطلاعات گفت که "به لطف شما و آقا امام زمان یک توطئه دولتی خنثی شد".

محمود صادقی مدتی بعد در توییتر خود از محمود علوی، وزیر اطلاعات نقل کرد که کارشناسان وزارت اطلاعات درباره دخالت متهمان در ترورها اختلاف داشته‌اند و "پس از بررسی‌ کارشناسی معاون حفاظت واجا (وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی) عدم انتساب اتهام به آنها محرز شده است."

او همچنین نوشت که آقای علوی گفته است که متهمان ۵۳ نفر بوده‌اند و پس از احراز بی‌گناهی مبلغی برای جبران خسارت به آنها پرداخت شده است.

۱۰ سال از ترور دانشمندان هسته‌ای می گذرد. دستگاه های اطلاعاتی جمهوزی اسلامی هنوز نتوانسته‌اند هویت آمران و عاملان این ترور را دستگیر کنند. اما آنچه مسلم است، بازجویان وزارت اطلاعات زندگی ده‌ها انسان بی گناه به اتهام این ترورها به سیاهی کشاندند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy