Friday, Mar 6, 2020

صفحه نخست » برادر پادشاه و ولیعهد سابق عربستان به اتهام خیانت بازداشت شدند

saudi_030620.jpgرادیو فردا - وال استریت جوورنال و نیوریورک تایمز جمعه ۱۶ اسفند گزارش دادند که شماری از اعضای خاندان سلطنتی عربستان از جمله احمد بن عبدالعزیز برادر پادشاه و محمد بن نایف، ولیعهد سابق این کشور بازداشت شده‌اند.

یک مقام سابق دولت آمریکا در گفت وگو با نیویورک تایمز نیز خبر بازداشت اعضای خانواده سلطنتی سعودی را تایید کرده است.

طبق این گزارش‌ها، برادر محمد بن نایف نیز بازداشت شده است.خبر بازداشت این افراد توسط گارد دیوان سلطنتی سعودی بامداد جمعه منتشر شده است.

وال استریت جورنال می‌گوید، این بازداشت در راستای تقویت قدرت محمد بن سلمان، ولیعهد فعلی عربستان انجام شده است.

وال استریت جورنال به نقل از منابع مطلع نوشته است که این افراد به تلاش برای کودتا علیه ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد متهم شده‌اند.

این منابع مطلع گفته‌اند، احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف که در دوره ای شانس پادشاه شدن در عربستان را داشتند، اکنون با اتهاماتی مواجه اند که می توانند به اعدام آنها منجر شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

هنوز جزییاتی از اقدام احتمالی این سه نفر برای کودتا در عربستان سعودی منتشر نشده است.

احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف در دوره هایی وزیر کشور عربستان بودند. این وزارتخانه بر نیروهای نظامی و اطلاعاتی این کشور نظارت دارد.

محمد بن نایف در آن دوره روابط نزدیکی با نهادهای اطلاعاتی آمریکا داشت. اما از زمانی که در سال ۱۳۹۶ محمد بن سلمان ولیعهد شد، موقعیت او در ساختار سیاسی عربستان سعودی کم اثر شد.

محمد بن نائف در این سال از مقام وزیر کشوری که بالاترین مقام عربستان سعودی در اقدامات ضد تروریستی آن کشور به‌شمار می‌رفت، برکنار شد.

ملک سلمان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ با صدور فرمانی، محمد بن نائف، را به عنوان ولیعهد تازه، جانشین برادر ناتنی‌اش، مقرن بن عبدالعزیز کرده بود. موضوعی که خود بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد.

با ولیعهدی محمد بن نائف، برای نخستین بار در تاریخ عربستان سعودی، یکی از نوه‌های ابن سعود (ملک عبدالعزیز)، در مسیر تاج و تخت قرار گرفته بود. پیش از آن فرزندان ابن سعود، یعنی برادران خاندان سعودی از نسل دوم، به پادشاهی رسیده بودند. محمد بن نائف، برادرزاده ملک سلمان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy