Friday, Mar 6, 2020

صفحه نخست » ویروس کرونا: تردد میان برخی نقاط ایران محدود می‌شود

taradod_030520.jpgبی بی سی - دولت ایران در تلاش برای مهار ویروس کرونا، که براساس آمار رسمی تاکنون باعث مرگ حداقل ۱۰۷ نفر در این کشور شده، تردد میان شهرهای بزرگ را محدود کرده و از مردم خواسته است از سفر پرهیز کنند.

سعید نمکی وزیر بهداشت گفته است که ایست های بازرسی میان شهرهای بزرگ برای محدود کردن سفر ایجاد خواهد شد.

همزمان استان های گیلان و مازندران راه های ورودی را برای مهار شیوع بیماری بسته اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا آقای نمکی در حاشیه ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا گفت: "تشدید کنترل ایاب و ذهاب (رفت و آمد) هم با کمک استاندارها و نیروی انتظامی و سازمان بسیج در کنار سایر همکاران ما انجام می‌شود. در ورودی و خروجی شهرها اگر به موارد مسافران مشکوک یا آلوده پی ببریم، قطعا آنها به قرنطینه برده و تا ۱۴ روز در شرایط قرنطینه نگهداری می‌کنیم."

دولت همچنین مدارس و دانشگاه ها را تا آخر سال تعطیل کرده است، اما آقای نمکی گفت مردم نباید از این فرصت برای سفر استفاده کنند.

او همچنین از ایرانی ها خواست استفاده از اسکناس را کاهش دهند.

به علاوه او هشدار داد "گزارش ها نشان می دهد که هر پمپ بنزین روزانه می تواند ۸ هزار نفر را آلوده کند."

ایران بعد از چین یکی از بالاترین آمارهای شیوع کووید-۱۹ را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس ارسلان زارع، استاندار گیلان، گفته است که به دلیل "شیوع بیماری کرونا در سراسر استان، در ایام نوروز هیچ مهمانی را برای سلامتی همه مردم نمی‌پذیریم."

او پس از جلسه ستاد مقابله با گسترش ویروس کرونا گفت که نیازها و مشکلات گیلان را با معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور مطرح کرده است.

او گفت که "غربالگری در ورودی‌ها و خروجی‌های گیلان با همکاری نیروی انتظامی و هلال‌احمر تشدید می‌شود" و اضافه کرد: "این مسئله به معنای ممنوعیت سفر به گیلان است البته چنانچه معدود افرادی که ناگزیر به ورود به استان هستند و دارای هرگونه علائم جزئی مشکوک هم باشند؛ بی‌تردید دو هفته قرنطینه می‌شوند."

او همچنین گفت که "به‌طور جدی از مردم می‌خواهم جز در موارد اضطراری، از منزل خارج نشوند."

اکنون مازندران هم تدابیر مشابهی را اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا عباس مهدوی، سخنگوی استانداری مازندران، گفت که بر اساس تصمیم ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا تمامی مسیرهای ورودی مازندران بر روی مسافران و افراد غیربومی بسته شده است.

او به ایرنا گفت: "در حال حاضر فقط خودروهای حامل سوخت و مواد غذایی اجازه ورود از مبادی مازندران را خواهند داشت و به همه توصیه می شود."

او گفت که در حال حاضر نیروی های انتظامی و پلیس در ورودی های جاده کندوان، هراز و فیروزکوه مستقر شده است تا از ورود مسافران جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا تازه ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران حاکیست تاکنون ۱۲۱ نفر در استان مازندران به کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۶۰۰ مورد مشکوک هم بستری هستند. آمار قربانیان در این استان ۱۳ نفر اعلام شد.

بر اساس این گزارش همچنین دستکم ۱۵۰ بیمار مشکوک در مازندران پس از درمان از بیمارستان ها و مراکز درمانی مرخص شدند.

ایرنا می نویسد که گیلان به همراه قم و تهران آلوده ترین استان های کشور به ویروس کرونا هستند به گونه ای که دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز وضعیت این استان را بحرانی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس پیشتر محمد آزاد، فرماندار رامسر در غرب مازندران در همسایگی گیلان، گفت: "به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی از ورود مسافران به شهرستان رامسر جلوگیری خواهد شد."

سعید شاهرخی استاندار همدان هم درخواست کرده مردم به این استان سفر نکنند: "به منظور حفظ سلامت مردم و کنترل ویروس کرونا، در ایام نوروز از پذیرش مسافر و گردشگر در استان همدان معذوریم."

به نوشته این خبرگزاری قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام هم گفت: "برنامه‌های ستاد سفرهای نوروزی به جهت پیشگیری از بیماری کرونا لغو شده و از مسافران در بدو ورود به استان در مبادی شهر تست کرونا گرفته می‌شود."

آمارها

پیشتر ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت ایران، آمار تفکیکی شمار جان‌باختگان ویروس کرونا را منتشر کرد که متفاوت با آمار رسمی‌ای است که وزارت بهداشت ایران منتشر کرده است.

بنا بر این آمار تا ساعت ۲۳:۳۰ چهارشنبه شب دست‌کم ۱۲۶ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در ایران جان خود را از دست داده‌اند. این عدد بدون احتساب جان‎باختگان در استان‌های گیلان و تهران است که در جدول ایرنا "نامشخص" قید شده است.

تهران و گیلان در زمره استان‌هایی هستند که بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را دارند.

وزارت بهداشت ایران ۱۴ اسفند گفته بود در کل ایران ۹۲ نفر بر اثر کرونا جان باخته‌اند. این وزارتخانه که آمار رسمی را هر روز در ساعت ۲ بعد از ظهر منتشر می کند، تعداد جان‌باختگان را تا روز ۱۵ اسفند ۱۰۷ نفر اعلام کرده است.

خبرگزاری ایرنا گفته است که منبعش برای آمار دانشگاههای علوم پزشکی استان ها بوده است.

همچنین براساس آمار وزارت بهداشت در روز ۱۴ اسفند ۲۹۲۲ نفر به ویروس کرونا مبتلا بوده اند. این در حالی است که بر اساس جدول ایرنا تعداد مبتلایان با احتساب همه استانها تا حدود نیمه شب ۱۴ اسفند ۲۸۴۸ نفر بوده است.

وزارت بهداشت ایران روز پنج شنبه ۱۵ اسفند اعلام کرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به ۳ هزار و ۵۱۳ نفر و شمار کسانی که در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند به ۱۰۷ نفر رسیده است.

به گفته کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت،‌ آمار استان ها تا روز پنج شنبه به این شرح است:‌ ۱۳۵۲ نفر در تهران، ۳۳ نفر در گیلان، ۳۸۶ نفر در قم، ۲۳۸ نفر در اصفهان، ۱۸۰ نفر در استان مرکزی، ۱۲۱ نفر در مازندران، ۶۰ نفر در سمنان، ۳۷ نفر در گلستان، ۶۵ نفر در آذربایجان شرقی، ۲۶ نفر در اردبیل، ۱۰ نفر در آذربایجان غربی، ۱۶ نفر در همدان، ۱۸ نفر در کردستان، ۲۲ نفر در کرمانشاه، ۱۱ نفر در ایلام، ۱۵ نفر در خراسان جنوبی، ۳۰ نفر در لرستان، ۶۳ نفر در خوزستان، ۶۸ نفر در فارس، ۱۳ نفر در هرمزگان، ۲ نفر در کهگیلویه و بویراحمد، سه نفر در بوشهر، ۱۵ نفر در زنجان، ۱۱۱ نفر در قزوین، ۱۷۳ نفر در البرز، ۹ نفر در چهارمحال و بختیاری، هفت نفر در یزد، ۱۸ نفر در کرمان، ۱۹ نفر در سیستان و بلوچستان، ۸۹ نفر در خراسان رضوی و سه نفر در خراسان شمالی از ابتدا تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy