Friday, Mar 20, 2020

صفحه نخست » نامگذاری سال ۱۳۹۹ توسط خامنه ای

kham_032020.jpgخامنه ای سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند: هیچ ملتی با راحت‌طلبی و رفاه‌جویی محض به جایی نمی‌رسد

بی بی سی - آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود سال گذشته را دوره ای "پرتلاطم" برای ایران خوانده است.

او در این پیام گفت: "سال قبل با سیل آغاز و با کرونا تمام شد و در طول سال نیز حوادث گوناگونی مانند زلزله و تحریم‌ها پدید آمد اما اوج این حوادث، جنایت تروریستی آمریکا و شهادت سردار نامدار ایران و اسلام، شهید سلیمانی بود."

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران ایران روز سوم ژانویه در حمله موشکی یک پهپاد آمریکایی در کنار ابومهدی المهندس از فرماندهان کتائب حزب الله عراق کشته شد.

آقای خامنه ای در این پیام که رسانه های دولتی منعکس کرده اند اشاره ای به اعتراضات آبان ماه پس از افزایش بهای بنزین نکرده است.

سازمان های حقوق بشری می گویند در جریان اعتراضات آبان ماه در ایران نیروهای مسلح و امنیتی ایران معترضان را به شکل کم سابقه ای سرکوب کردند.

سازمان عفو بین الملل از کشته شدن دست کم ۳۰۴ معترض در جریان اعتراضات آبان ماه خبر داده است و خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دولتی ایران که نامشان فاش نشده شمار کشته شدگان را ۱۵۰۰ نفر گزارش کرده است. مقام‌های دولتی ایران این آمار را رد می‌کنند.

آقای خامنه ای در این پیام همچنین مرگ شماری از عزاداران مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در کرمان، قربانیان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و شیوع ویروس کرونا را تسلیت گفت.

او گفت: "سال قبل، سال سختی بود و گرفتاری‌های مردم نیز کم نبود اما در کنار سختی‌ها، سربلندی‌های بعضاً بی‌سابقه‌ای وجود داشت و ملت ایران واقعاً خوش درخشید."

او گفت که "هیجان عمومی و حضور ده ها میلیونی مردم در حادثه شهادت بزرگ شهید سلیمانی و خلق اجتماعات شکوهمند" در شهرهای مختلف که از بسیاری از آنها نام برد "مایه آبروی کشور" بود.

او در مورد اپیدمی ویروس کرونا گفت: "زحمات مجموعه‌های درمانی یعنی پزشکان، پرستاران، بهیاران، مدیران و کارکنان مراکز درمانی و در کنار آنها خدمات مجموعه‌های داوطلب مردمی مانند دانشجویان، طلاب و بسیجیان، همگی مایه عزت و آبرو است."

او سال ۱۳۹۹ را سال "جهش تولید" نام گذاری کرد. او سال ۹۸ را "رونق تولید" نامگذاری کرده بود.

به گفته او گزارش ها "نشان می‌دهد در سال ۹۸ علاوه بر استقبال صاحبنظران از شعار رونق تولید، در عمل نیز از آن استقبال شد و با کار و تلاش دستگاههای مختلف، تولید تا حدودی به راه افتاد البته اثر آن در زندگی مردم محسوس نشد."

"تحریم تاکنون در کنار ضررهایش، سودهایی نیز داشته و ما را وادار کرده است که به فکر تهیه لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم که این حرکت بسیار مغتنم ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت."

آقای خامنه ای هر سال با این نامگذاری ها هدفی برای دولت تعیین می کند اما شواهدی در مورد موثر بودن این نامگذاری ها در دست نیست.

پیام نوروزی وزیر خارجه آمریکا

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت واشنگتن در بیانیه ای به مناسبت فرارسیدن نوروز نوشت: "من در کنار پرزیدنت ترامپ نوروزی شاد همراه با تندرستی و رفاه برای همه کسانی که این سنت دیرینه را در اطراف جهان جشن می گیرند آرزو می کنیم."

آقای پومپئو اشاره کرد که با توجه به اپیدمی ویروس کرونا در جهان امسال مردم مجبورند با احتیاط بیشتری مروادات معمول نوروز را برگزار کنند و نوشت: "افزایش آمار درگذشتگان در اثر این ویروس به خصوص در ایران مایه اندوه است. ما از بهبودی تک تک مردم دلگرم می شویم و در این امید با مردم ایران و بقیه جهان شریک هستیم که می توانند بر شیوع این ویروس غلبه کنند."

او گفت که در همین راستا پیشنهاد آمریکا برای ارسال کمک های پزشکی و انساندوستانه به ایران به قوت خود باقی است. مقام های ایرانی قبلا این پیشنهاد را به عنوان "ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی‌روانی"رد کرده اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy