Monday, May 11, 2020

صفحه نخست » خاتمی به میدان آمد، یعنی وضع خیلی خراب است؟

khatami_051020.jpgهشدار محمد خاتمی نسبت به شرایط بحرانی در ایران: نگران سیکل خشونت متقابل حکومت و مردم هستم

رادیو بین المللی فرانسه - محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین ایران، نسبت به شرایط بحرانی و «ابراز نارضایتی جامعه همراه با خشونت» هشدار داده و گفت: حتی اگر منکر مشکلات موجود در کشور هم بشویم، این مشکلات وجود دارد و مردم از وضعیت کنونی کشور ناراضی هستند.

رییس‌جمهوری اصلاحات، روز شنبه ۲۰ اردیبهشت، در یک سخنرانی اینترنتی، با اشاره به شرایط کنونی جامعه نسبت به وقوع «سیکل خشونت متقابل مردم و حکومت» هشدار داده و یادآور شد: «من سه چهارسال پیش از سرخیرخواهی مساله آشتی ملی را مطرح کردم. منی که هیچ نگاهی به قدرت ندارم و نخواهم داشت و یک ذره دلم برای قدرت تنگ نشده ... گفتم آشتی ملی که مورد اعتراض هم قرار گرفت».



طرح محمد خاتمی درباره آشتی ملی در سال ۱۳۹۵ از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، مورد قبول واقع نشد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

محمد خاتمی در سخنان اخیر خود، با اشاره به شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا و مشکلات کنونی گفت: «امروز هم می‌گویم باید از فضای ایجاد شده بعد از کرونا برای ایجاد و گسترش همبستگی ملی در کشور استفاده کرد. باید بخش‌های مختلف جامعه در کنار هم قرار بگیرند».

رییس‌جمهوری پیشین ایران، با بیان اینکه جامعه برای «ابراز نارضایتی و رهایی از ناامیدی میل به خشونت پیدا کند و طبعا ممکن است حکومت به خشونت متقابل متوسل شود»، هشدار داد: «این سیکل باعث می‌شود که نفرت و خشونت از هر دو طرف زیادتر شود و مشکل بسیاری به وجود بیاید».

محمد خاتمی که در این پیام ویدئویی نسبت به تضعیف طبقه متوسط و پیامدهای آن ابراز نگرانی کرده است، تصریح کرد: «فاصله طبقاتی در کشور افزایش یافته و درآمدهای دولت کاهش و هزینه‌ها افزایش یافته است. ضمن اینکه یکی از مصیبت‌های ما در چند دهه اخیر این بوده که طبقه متوسط روز به روز کوچک‌تر و ضعیف‌تر شده و ما این طبقه را که باید موتور محرکه جامعه باشد را به سمت طبقات ضعیف‌تر و محروم‌تر پرتاب کرده‌ایم.»

محمد خاتمی، در بخش دیگری از سخنان خود به زندانیان در حبس در شرایط بحرانی ناشی از ویروس کرونا اشاره کرده و ضمن یادآوری آزادی شماری از زندانیان، این پرسش‌ها را مطرح نمود: «ما چه زیانی از آزادی زندانیان خود به خاطر کرونا دیدیم؟ و چرا همه را آزاد نکردیم؟ و چرا نمی کوشیم که این آزادی را دائمی کنیم؟».

رییس‌جمهوری اصلاحات، که در این اظهارات خود بر لزوم آشتی ملی تاکید کرد، افزود: «اگر بنا باشد عفوی به خارج و داخل داده شود، آیا زمانی مناسب تر از الان داریم؟ آیا این کار سبب همبستگی بیشتر نخواهد شد؟ آیا سبب دلبستگی ها به همدیگر نخواهد شد؟».

محمد خاتمی، با بیان اینکه عمده مشکلات در کشور ناشی از عملکرد داخلی است، تاکید کرد: درست است دشمن در ایجاد مشکلات ما موثر بوده ولی عمدتا مشکلات از خود ماست و دشمن از این مشکلات سوءاستفاده می‌کند و ما باید جلو این کار را بگیریم.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

محمد خاتمی، در سخنرانی اخیر اینترنتی خود نسبت به اوضاع جامعه و احتمال ابراز نارضایتی به مقامات جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است اما رییس‌جمهوری اصلاحات به سرکوب خونبار اعتراضات آبان ۹۸ و سرنگون ساختن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک‌های سپاه هیچ واکنشی نشان نداد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy