Monday, May 11, 2020

صفحه نخست » دورنمای حضور نظامی ایران در سوریه از نگاه محافل امنیتی اسرائیل

NG.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - خبرگزاری فرانسه نوشته است که این روزها محافل امنیتی اسرائیل توجۀ ویژه‌ای به تاثیر بحران کرونا بر حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه از خود نشان می‌دهند، به ویژه اینکه با تشکیل کابینۀ جدید ائتلافی اسرائیل، این کشور باید دربارۀ راهبرد جدید خود در قبال دشمن درجۀ یک‌اش یعنی جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد.

خبرگزاری فرانسه تصریح کرده است که ادای سوگند حکومت ائتلافی جدید اسرائیل همزمان است با سفر وزیر امور خارجۀ آمریکا، مایک پمپئو، به بیت المقدس که طی آن وزیر امور خارجۀ آمریکا دربارۀ پروندۀ ایران با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و بنی گانتز، وزیر آیندۀ دفاع و رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش اسرائیل، گفتگو خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که در جریان دو هفتۀ گذشته ارتش اسرائیل دست کم شش بار اهداف جمهوری اسلامی ایران را در سوریه بمباران کرده است. خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: هر چند ارتش اسرائیل هرگز رسماً مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است، اما، نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل در روزهای گذشته صریحاً اعلام کرد که تا بیرون راندن نیروهای نظامی ایران از سوریه ارتش اسرائیل به حملات خود علیه قوای ایران در سوریه ادامه خواهد داد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که در ماههای گذشته جمهوری اسلامی ایران با بادهای تندی روبرو بوده است: از کشته شدن قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ، تا ویروس کرونا که این کشور را به کانون اشاعۀ ویروس در خاورمیانه تبدیل کرده و بالاخره سقوط بهای نفت که در کنار تحریم‌های آمریکا منابع مالی تهران را خشکانده است. به همین دلیل منابع امنیتی اسرائیل از خود می‌پرسند که آیا این فشارها بر حضور و اقدام‌های نظامی ایران در سوریه اثر خواهند گذاشت.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که یک منبع امنیتی اسرائیل در روزهای اخیر گفت: "برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران نیروهای نظامی خود را در سوریه کاهش داده و برخی پایگاه‌های خود را نیز در این کشور بسته است. "

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات آمریکایی افزوده است: "منطقی است که ایران نیروهای خود را در سوریه کاهش دهد تا منابع خود را صرف ایرانیانی کند که شدیداً از ویروس کرونا در رنج هستند. "

با این حال، پرسش این است که اگر جمهوری اسلامی ایران نیروهای خود را در سوریه کاهش می‌دهد، چرا اسرائیل همچنان مواضع ایران را در سوریه بمباران می‌کند. در پاسخ، خبرگزاری فرانسه به نقل از آموس یادلین، رئیس پیشین اطلاعات نظامی اسرائیل می‌نویسد: "به این خاطر که ایرانیان همچنان در سوریه هستند. " آموس یادلین در ادامه افزوده است: "اما، به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها آرایش و موضع نیروهای خود را در سوریه تغییر می‌دهند"، به این معنا که می‌کوشند حضور خود را در سوریه از طریق گروه‌های نیابتی شبه نظامی شیعه تضمین کنند.

یکی دیگر از منابع اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: "اگر از منظر جمهوری اسلامی ایران به مسئلۀ سوریه نگاه کنیم، مقامات تهران می‌گویند که آنان وسیعاً در سوریه سرمایه گذاری کرده‌اند و بهای سنگینی نیز در این راه پرداخته‌اند. اکنون آنان نمی‌توانند بدون برداشت محصول سرمایۀ خود سریعاً خاک سوریه را ترک کنند. همین منبع می‌افزاید که رهبران ایران باید نشان بدهند که مسئله برای آنان نوعی معامله و بده‌ بستان است.

یورام شوایتزر، پژوهشگر بنیاد ملی مطالعات راهبردی در تل آویو نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که حملات اسرائیل به مواضع ایران در سوریه یا در واکنش به عملیات فزایندۀ تهران صورت می‌گیرد یا در جهت تضعیف دشمنی که در نتیجۀ بحران کرونا بنیه‌اش کاهش یافته است. یورام شوایتزر سپس افزوده است: بعید نیست که اسرائیل به هر دو دلیل یعنی در واکنش به عملیات فزایندۀ دشمن تضعیف شده‌اش در سوریه، مواضع نیروهای ایرانی را در این کشور بمباران می‌کند.

خبرگزاری فرانسه در پایان به نقل از روزنامۀ اسرائیلی "یدیوت آحارونوت" می‌افزاید: "در وضعیت حاضر اسرائیل به یک وزیر دفاع و یک فرماندۀ ارتش نیاز دارد که بتوانند نیروهای ایرانی در سوریه را به صورتی تضعیف کنند بی آنکه کل منطقه وارد منازعه‌ای جدید شود."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy