Monday, May 11, 2020

صفحه نخست » شلیک اشتباهی ناو جماران به ناوچه ارتش، ۱۹ کشته و ۱۵ زخمی

acc_051020.jpgخبر تکمیلی: نیروی دریایی ارتش ایران سانحه ناوچه کنارک را تایید کرد

نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرد که در جریان «حادثه ای» برای شناور «کنارک» در محدوده آب های بندر جاسک ۱۹ نفر کشته و ۱۵ تن زخمی شدند.

بی بی سی - نیروی دریایی ارتش ایران بروز سانحه برای یکی از شناورهایش در آب های جنوبی ایران را تایید کرده است. روابط عمومی نیروی دریایی در اطلاعیه ای از بروز حادثه برای ناوچه کنارک حین انجام تمرین در محدوده آب های جاسک در دریای عمان خبر داد. این اطلاعیه به جزییات حادثه که بعدازظهر یکشنبه رخ داده، اشاره نکرده است

ایلنا هم پیشتر در اینباره نوشته بود: گزارش‌های غیررسمی خبر میدهند که تاکنون ۲۰ پرسنل ارتش جمهوری اسلامی در این حادثه تلخ به شهادت رسیده‌اند. از قرار معلوم تعداد سرنشینان شناور کنارک در حدود ٤٠ نفر بود است. گفته می‌شود فرمانده ناو کنارک نیز شهید شده است.

***

ایران اینترنشنال - بنابر خبرهای غیر رسمی، ناو جماران متعلق به نیروی دریایی ارتش در شلیکی اشتباه یک ناوچه متعلق به این نیرو را هدف موشک‌های خود قرار داده است و شماری از پرسنل این ناوچه جان‌باخته یا مفقود شده‌اند.

خبرها حاکی از آن است که این سانحه بر اثر شلیک موشک از ناو جماران متعلق به نیروی دریایی ارتش و اصابت آن به یک ناوچه این نیرو رخ داده است.

برخی منابع غیر رسمی نزدیک به نهادهای نظامی در ایران، گفتند که «ناوچه کنارک، مامور آوردن هدف در محدوده آتش بوده تا ناو جماران موشک کروز خود را روی آن هدف آزمایش کند» اما «در لحظه رسیدن موشک به محدوده حضور هدف، ناوچه کنارک به اندازه کافی از هدف تعبیه شده فاصله نگرفته بوده و موشک روی آن قفل کرده و از سمت پاشنه مورد اصابت قرار گرفته است.»

همزمان تصاویری از انتقال برخی مجروحان این سانحه به بیمارستانی در چابهار منتشر شده است اما این تصاویر تاکنون از سوی منابع رسمی در ایران تایید نشده‌اند.



در همین روز، به گزارش ایرنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تذکر به رئیس‌جمهور این حادثه دریایی را «غیر قابل قبول» دانست و خواستار پیگیری علت و عوامل کشته شدن شماری از پرسنل نیروی دریایی و «اعلام جوانب واقعی این حادثه شد.»

مهدی بختیاری، که با رسانه‌هایی مانند خبرگزاری فارس و تسنیم کار می‌کند و در سوریه نیز حضور داشته، پیشتر گفته بود «گویا شلیک موشک کروز توسط ناو جماران بوده که اشتباها به یکی از شناورهای لجستیک (کنارک) برخورد کرده است». موشک کروز نور، یک موشک ضد کشتی ا‌ست که در خود ایران، و بنا بر گزارش‌ها بر پایه جنگ‌افزار مشابه چینی، تولید می‌شود.



در این شناور از نمونه‌های راداری پیشرفته، سامانه‌های پدافندی و موشکی از جمله موشک‌های سطح‌به‌هوا و اژدر انداز استفاده شده و همچنین در کنار این تجهیزات، ناو جماران اولین ناوشکن ایرانی است که به باند فرود هلی‌کوپتر مجهز شده است.

ناو جماران بیش از ۹۰ متر طول، بیش از ۱۰ متر عرض، بیش از ۱۲۰۰ تن وزن، برد عملیاتی حدود ۳ هزار کیلومتر و سرعتی در حدود ۳۰ گره دریایی، ۵۶ کیلومتر بر ساعت، و حدود ۱۴۰ خدمه هدایت و کنترل می‌شود.

ناوچه کنارک که از آن به عنوان ناوچه‌ای نام‌برده می‌شود که روز یک‌شنبه مورد اصابت موشک‌ شلیک‌ شده از ناو جماران قرار گرفت نیز متعلق به نیروی دریایی ارتش است.

این ناوچه با ۴۷ متر طول و ۸/۵ متر عرض و آبخور ۲/۹ متری خود ، قابلیت حمل و جابه‌جایی ۴۶۰ تن بار را دارد و نقش یک ناو تدارکاتی سبک یا نیروبر به‌تعداد بیشتر از ۱۰۰ نفر و در عین حال با سرعت بالا را ایفا می‌کند. مین‌ریزی و حمل آب با ظرفیت ۴۰ تن و پذیرش بار تا سقف ۴۰ تن فقط به‌روی عرشه نیز از دیگر توانایی‌های این ناوچه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy