Thursday, May 21, 2020

صفحه نخست » استاندار خوزستان کیست؟ اختلاس‌ها و رشوه گیری‌های استاندار جهادی خوزستان

Shariati.jpgدر دادگاه امید اسدبیگی مدیرعامل هفت تپه و یکی از متهمان بزرگ ارزی ایران، او اعتراف کرد که مبلغ ۲۰۰ هزار دلار به همسر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان داده است. این اتهام در حالی مطرح شده که شریعتی همواره خود را به عنوان مدیر جهادی جوان تسبیح به دست به معرفی کرده است. در این گزارش به برخی از حاشیه‌های غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان پرداخته‌ایم.

رویداد۲۴ - مهمترین چهره این هفته بی‌شک غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان است؛ چهره‌ای که در این هفته در جلسات دادگاه متهمان نیشکر هت تپه از او یاد شد؛ البته نه برای یادآوری دستاوردهای بی‌نظیر او، بلکه اعتراف به اینکه او در یک قلم ۲۰۰ هزار دلار از امید اسدبیگی مدیرعامل هفت تپه گرفته تا هزینه سفر خود و خانواده‌اش به یک تور تفریحی شود! آنگونه که در دادگاه مطرح شده، این معاملات درست همان زمانی انجام می‌شده که کارگران نیشکر هفت تپه برای یکسال حقوق پرداخت نشده خود اعتراض می‌کردند یا در زندان به سر می‌بردند. نمونه چنین اتفاقاتی در ایران بسیار اتفاق افتاده است و نشست‌های هفتگی خبر سخنگوی قوه قضاییه نشان می‌دهد مشابه این معاملات کم نبوده است و این هفته قرعه به نام استاندار تسبیح به دست خوزستان افتاد تا درباره او نیز سخن گفته شود.

غلامرضا شریعتی، مشهورترین و جوان‌ترین استاندار دولت روحانی و معروف‌ترین استاندار خوزستان بعد از انقلاب ایران است. او در این چند سال آنقدر ماجرا داشته که نامش تا مدت‌ها فراموش نخواهد شد و مدت‌ها مردم جنوب درباره سال‌های پرحاشیه تصدی او بر خوزستان خواهند نوشت؛ مردی نسبتاً جوان با ریش پرپشت که همیشه تسبیح سبز در دست دارد و مدام در حال ذکر گفتن است! حتی زمانی که خبرنگار از او درباره وضعیت سیل‌زدگان می‌پرسد، لبش از حرکت نمی‌ایستد تا علاقه خود را به ذکر گفتن نشان دهد. گرچه بعضی از ذکر گفتن در جواب خبرنگار درباره سیل خوزستان با انتقاداتی مواجه شده است.

حتی زمانی که یک تیم لیگ برتری مقام قهرمانی را در خوزستان بالای سر می‌برد نیز تصویر استاندار خوزستان با تسبیح معروفش در دوربین عکاس‌ها ثبت می‌شود. تقریبا هیچ عکس از شریعتی پیدا نمی‌کنید که تسبیح در دستش نباشد، مبادا لحظه‌ای مستحبات از یادش برود!

غلامرضا شریعتی شیفته آن است که رسانه از او تعریف و تمجید کنند. برای همین بیشتر از هر استاندار دیگری از او فیلم و عکس وجود دارد. تصویر مشهور دیگری هم از غلامرضا شریعتی ثبت شده زمانی که یک پیرمرد به اعتراض می‌کند چرا پول ایران را در کشورهایی مثل فلسطین و سوریه خرج می‌کنید؟ و شریعتی او را با بی‌ادبی تهدید می‌کند و به او ضد انقلاب می‌گوید. رفتار او البته واکنش وزیر کشور را به همراه داشت و دستور داد از پیرمرد دلجویی شود. البته کسانی که در ایران زندگی می‌کنند بهتر می‌دانند این دلجویی‌ها تنها یک نمایش اعصاب خردکن است، نه بیشتر.

Shariat2i.jpg

علاقه شریعتی رسانه معنای پاسخگویی او نیست. او البته بعد از حادثه تروریستی خوزستان و حمله به رژه نیروهای مسلح با یکی دو جین از رسانه‌ها مصاحبه کرد اما بعد از حوادث آبان ۹۸ درباره تعداد کشته‌ها و ابعاد فاجعه‌ای که بیش از همه شهرهای ایران در خوزستان اتفاق افتاده بود، حاضر به مصاحبه یا توضیحی به هیچ رسانه‌ای نشد؛ حجم اعتراضات در استان خوزستان و نارضایتی شدید مردم (بیشترین میزان اعتراض و البته کشتار معترضین در استان خوزستان اتفاق افتاد) به خوبی نمایانگر مدیریت شریعتی بود. طی سه روز در خوزستان، فقط ۱۸۰ نفر دستگیر شدند. تعداد کشته‌شدگان هنوز معلوم نیست.

به گزارش رویداد۲۴ سال ۹۵ وقتی به خاطر بحران ریزگردها مردم خوزستان در فشار اقتصادی شدیدی به سر می‌بردند، با ابتکار شریعتی، حسن روحانی رئیس جمهوری با پیشنهاد مبنی بر رایگان شدن قبض برق مردم خوزستان در بهمن پارسال موافقت کرد. شریعتی به همه رسانه‌ها گفته بود که این پیشنهاد را او به روحانی داده است؛ پیشنهادی که گرچه حمایت موقت مردم از او را به همراه داشت اما در نهایت تاثیری در حل بحران ریزگردها نداشت.

از هفته پیش نام همسر شریعتی نیز به میان آمد. تا پیش از این گفته می‌شد همسر او فقط مشغول کار خیر است. نام همسر استاندار خوزستان مریم محبی است او زمانی که شوهرش استاندار خوزستان شد، بسیار فعال شد و در افتتاح بعضی مراکز سلامتی حضور می‌یافت و با مردم و به‌خصوص زنان فعال جلساتی برگزار می‌کرد. معروف‌ترین خاطره مردم از مریم محبی زمانی بود که ماجرای چند کودک آسیب‌دیده ماهشهری (مورد اذیت و آزار خانواده) رسانه‌ای شد و مریم محبی اعلام کرد یکی از کودکان را تحت تکفل خود و یک نفر را تحت تکفل همسر خود قرار داده است. رفتاری که فعالان حقوق کودک آن را نمایشی و غیر موثر در حل مشکلات ارزیابی می‌کردند! اما حالا نام همسر استاندار خوزستان به خاطر مسئله دیگری بر سر زبان‌ها افتاده است. در جریان دادگاه امید اسدبیگی مهمترین متهم پرونده نیشکر هفت تپه و مدیر این مجموعه، او اعتراف کرده هزینه سفر استاندار و خانواده وی به خارج از کشور را تقبل کرده است. هزینه بلیط‌ها و تور ۲۵ هزار دلار بوده و البته گفته به واسطه شخصی به نام علی اکبر میرزایی ۲۰۰ هزار دلار و همسر استاندار خوزستان داده است. او گفته «دکتر شریعتی مردی شریف و پیگیر است حامی من بوده و خوب از من حمایت کرده است.»

Shariat3i.jpg

این اتهام فعلا در دادگاه مطرح شده و البته همسر استاندار خوزستان اعتراف کرده که هزینه سفر استاندار و خانواده وی (چندین خانواده و وابستگان) را اسدبیگی داده؛ هزینه بلیط‌ها و تور ۲۵ هزار دلار شده است! فعلا فاصله بین آنچه اسدبیگی می‌گوید (۲۰۰ هزار دلار) و آنچه همسر شریعتی می‌گوید (۲۵ هزار دلار) رقمی معادل ۱۷۵ هزار دلار است. آنچه مهم است فاصله میان این دو رقم نیست. در عالم موازی، الان شریعتی فقط به خاطر همین اتهام از کار برکنار شده بود و قوه قضاییه ریال به ریال دارایی‌های او را زیر ذره‌بین قرار می‌داد و دادستان هر سه شرکتی که پس از استانداری خوزستان تاسیس کرده را تحت نظارت خود می‌گرفت و صورت وضعیت‌ها و اسناد مالی را بررسی می‌کرد تا مشخص شود آیا به جز این اتفاق، فساد دیگری رخ داده یا خیر. اما خب اینجا ایران است و غلامرضا شریعتی همچنان پر قدرت بر صندلی استانداری‌اش تکیه زده است.

به گزارش رویداد۲۴ اسدبیگی درباره هر چیزی واقعیت را کتمان کند، اما درباره حمایت شریعتی از خودش حقیقت را می‌گوید. عجیب است اگر گمان کنیم چهره‌ای گمنام و بی‌سابقه بدون حمایت‌هایی این چنینی می‌توانست صاحب بزرگترین مجتمع تولید نیشکر ایران شود. سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس در تشریح همین حمایت‌ها گفته بود: «هفت تپه را پول یک آپارتمان واگذار کردند و همان پول هم پرداخت نشد!»

فعالان حقوق کارگران از اسماعیل بخشی و علی نجاتی و محمد خنیفر و... از کارشکنی‌های متعدد شریعتی در زمان اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه خاطرات فراوانی دارند!

شریعتی مدیر عامل موسسه انتفاعی غیر تجاری مجمع پیشگیری بزرگ مهر پردیس، عضو هیات مدیره خیریه توانمندسازان خوزستان و رئیس هیات مدیره موسسه انتفاعی غیر تجاری آتی مهر کسری است که در شرکت مجمع پیشگیری بزرگمهر پردیس، مریم محبی نیز عضو هیات مدیره به شمار می‌رود. این شرکت در آذر سال ۹۶ تاسیس شده است. خیریه توانمندسازان خوزستان در اردیبهشت ۹۶ تاسیس شده و شرکت انتفاعی غیر تجاری آتی مهر کسری نیز در دی ۹۵. در واقع هر سه شرکت بعد از زمانی که شریعتی به عنوان استاندار خوزستان انتخاب شد تاسیس شده‌اند.

شریعتی در همه این سال‌ها سعی داشت به مسئولیت مهم‌تری در تهران دست پیدا کند. هر مسئولیت و وزارتخانه‌ای هم خالی می‌شد، از شهرداری تهران گرفته تا ریاست سازمان تامین اجتماعی و ریاست هلال احمر؛ او خود را به عنوان گزینه جدی آن مطرح می‌کرد، فعلا باید به این دلخوش باشیم که او رییس سازمان تامین اجتماعی و رییس هلال احمر نشد و به این امیدوار باشیم که پایان دادگاه اسدبیگی، پایان کار شریعتی در مسئولیت‌های دولتی نیز باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy