Wednesday, Jun 10, 2020

صفحه نخست » افغان‌ها دوباره در ایران به گلوله بسته شدند + فیلم

afghan_061020.jpgالعربیه - ویدئویی در شبکه‌های مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد یک تبعه افغانستان در ایران به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جان باخته است. هفته گذشته هم تیراندازی نیروهای امنیتی، خودروی مهاجران افغان را به آتش کشید و مرگ 3 تن از آنها را در پی داشت.

سپيده پورآقايی نويسنده، فعال حقوق بشر و عضو شورای دمكراسی‌خواهان و شورای گذار با انتشار ویدئویی در صفحه توئیترش از کشته شدن یک شهروند افغانستان خبر داد.

او با «بی‌مروت» خواندن نیروهای انتظامی و امنیتی ایران، نوشت: «ظاهرا باز هم تیراندازی به #مهاجران_افغان، واژگون شدن ماشین و باز تعدادی بی گناه کشته شدند.»

یک فعال ایرانی دیگر به نام «حشمت علوی» هم این ویدئو را در صفحه توئیترش بازنشر کرده و نوشت که این حادثه روز 9 ژوئن 2020 در شهرستان بم در مرکز ایران رخ داده است.

علوی به نقل از منابع محلی توضیح داد که «نیروهای امنیتی ایران به سمت خودروی حامل مهاجران افغان آتش گشوده و تعدادی از سرنشینان را مجروح کرده‌اند.»

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

روز چهارشنبه سوم ژوئن نیز خودوریی که 13 تبعه افغانستان و یک تبعه پاکستان را حمل می‌کرد، دچار حریق شد و 3 شهروند افغان در این حادثه جان باختند. سفارت افغانستان این حادثه را یک تصادف جاده‌ای توصیف کرد، اما شاهدان عینی گفتند که نیروهای امنیتی به سوی این خوردو آتش گشوده‌اند.

پیشتر نیز ایران 55 مهاجر افغان را در منطقه مرزی با این کشور کشته بود و عبدالغنی نوری حاکم منطقه مرزی گولران گفت که اجساد 18 مهاجر افغان که ناچار به عبور از رودخانه شده‌اند را پیدا کرده و هنوز اجساد 6 نفر دیگر پیدا نشده‌اند. این گروه از مهاجران 55 نفر بوده‌اند که افراد باقی‌مانده نجات یافتند.

نوری گفت که روی اجساد آثار ضرب و جرح و شکنجه پیدا شده و نجات‌یافتگان که خود نیز شکنجه شده‌اند، گفته‌اند نیروهای سپاه پاسداران آنها را با کابل‌های فلزی مورد ضرب و شتم قرار داده و آنها را به زور اسلحه ناچار به پریدن به درون رودخانه‌ کرده‌اند.

در پی این حادثه مریم سماء یکی از نمایندگان مجلس افغانستان و عضو کمیته روابط بین‌الملل خواستار طرح این موضوع در کمیته ضدشکنجه ملل متحده و شکایت علیه ایران در دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy