Thursday, Jun 25, 2020

صفحه نخست » انتخابات در آمریکا، گزارش چهارم: تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر، کیوان شکوری

Keyvan_Shakouri.jpgایالت نیوهمپشایر به مرکزیت شهر کنکورد در شمال شرقی آمریکا قرار گرفته است. این ایالت جزو سیزده مستعمره و یا ۱۳ ایالت اولیه ای بودند که در تاریخ ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ آمریکای اولیه را تشکیل دادند. از سال ۱۷۷۶ تا سال ۱۷۸۸ که قانون اساسی ایالات متحده آمریکا را تصویب و به عنوان نهمین ایالت رسما به این کشورپیوست، بصورت مستقل اداره می شد. در واقع تا سال ۱۷۸۹ دولتی غیر متمرکز بر سرکار بود.

طبق آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۱.۲۳۵.۷۸۶ نفر است. جان استارک، فرمانده نظامی قوای آمریکا در جریان انقلاب آمریکا، رالف آدامز کرام، استاد معماری و معمار قرن نوزده و بیستم آمریکا و آلان شپرد، فضانورد پرآوازه سفینه آپولو ۱۴ از شخصیت های مشهور این ایالت هستند.

ترکیب جمعیتی نیوهمپشایر، سفیدپوست ۹۰ درصد، سیاه پوست ۱.۷ درصد، Asian یا شرق آسیا ۳ درصد، سرخپوست ۰.۳درصد، اسپانیایی زبان ها یا مهاجرین لاتین تبار ۳.۹ درصد و نژادهای دیگر ۱.۸ درصد می باشد.

از سال ۱۷۸۸ تا ۲۰۲۰ میلادی این ایالت در همه ۵۸ دوره انتخابات برای تعیین رئیس جمهور شرکت کرده است. از این تعداد ۱۸ دوره دموکرات ها، ۲۸ دوره جمهوری خواه ها، پنج دوره دموکرات-جمهوری خواه یا Democratic-Republican Party، سه دوره حزب فدرالیست، دو دوره کاندیدای مستقل(جرج واشنگتن بعنوان اولین رئیس جمهور آمریکا)، یک دوره حزب اتحادیه ملی یا National Union Party (اتحادیه ملی نام موقتی بود که توسط حزب جمهوری خواه و عناصر احزاب دیگر در دوران جنگ داخلی برای ایجاد اتحاد برای حکومت مرکزی مورد استفاده قرار گرفت یا به زبان ساده تر تغییر نام موقت حزب جمهوری خواه در دوران جنگ داخلی) و یک دوره حزب جمهوری خواه ملی یا National Republican Party برنده این انتخابات در ایالت نیوهمپشایر شدند. با اینکه آمار کلی برنده شدن حزب جمهوری خواه در این انتخابات بالاتر از دموکرات ها است، اما از سال ۲۰۰۴ دموکرات ها برنده آرا هر چهار دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت شدند.

در انتخابات داخلی سال ۲۰۱۶ برای تعیین کاندید نهایی از حزب جمهوری خواه دونالد ترامپ با کسب ۳۵.۳ ارا موفق به شکست جان کی سیچ با ۱۵.۸ آرا شد.

همچنین در انتخابات داخلی حزب دموکرات برای تعیین نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت برنی سندرز با کسب ۶۰.۴ آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۳۸.۰ آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون با کسب ۴۶.۸ آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۴۶.۵ درصد آرا در این ایالت شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری آمریکا هر کدام از کاندیداها از مجموع ۵۳۸ آرای الکترال موفق به کسب ۲۷۰ الکترال بشود، برنده انتخابات است و رای الکترال ایالت نوادا برای انتخابات ریاست جمهوری چهار است. الکترال هر ایالت به مجموع تعداد سناتورها، نمایندگان هر ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا و ترکیب جمعیتی آن ایالت بستگی دارد. رای الکترال ایالت نیوهمپشایر برای انتخابات ریاست جمهوری چهار است.

از سال ۱۷۸۹ تا ۲۰۲۰ میلادی ۶۴ سناتور برای این ایالت انتخاب شده اند که از این سناتورها تعدادی برای چند دوره انتخاب شدند. مانند: سناتور Henry Styles Bridges که از سال ۱۹۳۷ میلادی الی ۱۹۶۱ از حزب جمهوری خواه به مدت چهار دوره متوالی به این مقام انتخاب شد. از این تعداد یک دوره حزب ضد دولت یا Anti- Administration ، هفت دوره حزب فدرالیست ، شش دوره حزب دموکراتیک- جمهوری خواه یا Democratic-Republican Party ، یک دوره حزب آزادی یا Liberty Party و یک دوره حزب Free Soil Party ، سه دوره جکسونیان یا Jacksonian ، ۱۴ دوره دموکرات ها و ۳۱ دوره جمهوری خواهان موفق به کسب کرسی های سنا شدند.

همانطور که از آمار ارائه شده مشخص است، مردم ایالت نیوهمپشایر در طول تاریخ انتخابات سنا آمریکا گرایش بیشتری به جمهوری خواهان داشتند بطوریکه از سال ۱۸۵۵ الی ۱۹۶۲ یعنی به مدت ۱۰۷ سال در این ایالت برای مجلس سنا آمریکا فقط ۲ سناتور از حزب دموکرات به نام های Henry F. Hollis بین سال های ۱۹۱۳-۱۹۱۹ و Fred H. Brown بین سال های ۱۹۳۳-۱۹۳۹ به این مقام انتخاب و بقیه سناتورها همه از حزب جمهوری خواه بوده اند.

سناتور Thomas James McIntyreاز سال ۱۹۶۲ الی ۱۹۷۹ برای سه دوره به این مقام انتخاب شد. وی به عنوان اولین سناتور دموکرات در تاریخ ایالت نیوهمپشایر شناخته می شود که بیش از یک دوره انتخاب شده است.

یکی از سناتورهای این ایالت که قطعا از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد، سناتور John Parker Hale از سال ۱۸۴۷ الی ۱۸۵۳ از اولین سناتورهایی بود که با برده داری مخالفت کرد. وی همچنین مخالف جنگ با مکزیک و شلاق زدن مجرمان بود.

این آمار نشان دهنده این است که در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا در ایالت نیوهمپشایر مردم تمایل بیشتری به جمهوری خواهان داشتند. اما نکته قابل توجه این است که در ۱۰ الی ۱۲ سال اخیر رقابت این دو حزب بهم نزدیک شده، بصورتی که هر دو سناتور حال حاضر این ایالت Jeanne Shaheen از سال ۲۰۰۹ تا کنون و Maggie Hassan از سال ۲۰۱۷ از حزب دموکرات هستند و این نشان از چرخش مردم نیوهمپشایر به دموکرات ها در انتخابات مجلس سنا دارد.

از سال ۱۷۸۹ تا ۲۰۲۰ میلادی ۱۴۸ نماینده در این ایالت برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده اند. یک نماینده از حزب ضد دولت یا Anti- Administration، سه نماینده از حزب Pro-Administration party، سه نماینده حزب ویگ یا Whig Party، دو نماینده ازحزب دموکراتیک- جمهوری خواه یا Democratic-Republican Party، یک دوره ناشناس یا unknown، پنج نماینده از حزب آدامز یا جمهوری خواهان ملی National Republican Party Other name Adams-Clay، دو نماینده از حزب آمریکا یا American Party و ۱۰ نماینده جکسونیان یا Jacksonian و ۱۰ نماینده حزب فدرالیست، ۶۰ نماینده از حزب جمهوری خواه و ۳۵ نماینده از حزب دموکرات بوده اند. در حد فاصله زمانی ۱۸۰۰-۱۹۰۰ میلادی تعداد ۱۰۵ نماینده در این ایالت انتخاب شدند و با وجود تعدد احزاب فعال و سال تشکیل حزب جمهوری خواه ( ۱۸۵۴میلادی) جمهوری خواهان موفق شدند در این بازه زمانی ۳۹ نماینده به مجلس بفرستند و دموکرات ها ۲۴ نماینده . البته حزب فدرالیست که بعنوان اولین حزب سیاسی آمریکا توسط الکساندر همیلتون بنیان گذاشته شده بود نیز در این مقطع و در این انتخابات توانست ۲۰ نماینده به مجلس نمایندگان آمریکا بفرستد. اگر بخواهیم کمی ریزتر بررسی کنیم و۱۲۰ سال اخیر این انتخابات را مد نظر بگیریم، ۱۱ نماینده از حزب دموکرات و ۲۱ نماینده از حزب جمهوری خواه بوده اند. با وجود اینکه در طول تاریخ، جمهوری خواهان این ایالت دو برابر دموکرات ها نماینده در مجلس داشته اند ولی در حال حاضر هر دو نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان Annie Kuster از سال ۲۰۱۳ و Chris Pappas از سال ۲۰۱۹ از حزب دموکرات می باشند.

از سال ۱۷۷۶ که نیوهمپشایر بهمراه ۱۲ ایالت دیگر اعلام استقلال کردند، تا زمان عضویت در ایالات متحده آمریکا(سال ۱۷۸۸) بالاترین شخص اجرایی در این ایالت را رئیس جمهور می نامیدند که سه نفر در پنج دوره به این سمت انتخاب شدند. یک دوره مستقل یا Independent، دو دوره از حزب دموکراتیک- جمهوری خواه یا Democratic-Republican Party و دو دوره از حزب فدرالیست یا Federalist Party می بودند.

اما پس از پیوستن نیوهمپشایر به ایالات متحده آمریکا در سال ۱۷۸۸ و اصلاح قانون اساسی در سال ۱۷۹۲ برای انتخاب فرماندار تا ۲۰۲۰ میلادی، ۸۸ دوره انتخابات فرمانداری برگزار شده است. تعداد فرماندارانی که در این ۸۸ دوره رای آوردند، بعلت اینکه بعضا ۲ دوره انتخاب شدند ۸۲ تن می باشند.۱۰ دوره حزب دموکراتیک- جمهوری خواه یا Democratic-Republican Party، سه دوره حزب فدرالیست یا Federalist Party، یک دوره حزب جمهوری خواهان ملی یا National Republican، یک دوره حزب ویگ یا Whig Party، یک دوره حزب Know Nothing و ۲۱ دوره حزب دموکرات و ۵۱ دوره حزب جمهوری خواه برنده این انتخابات بودند. تا قبل از تشکیل حزب جمهوری خواه این ایالت ۱۱ فرماندار دموکرات داشت اما بعد از سال ۱۸۵۴ و تشکیل حزب جمهوری خواه تا به امروز دموکرات ها با ۹ فرماندار بسیار عقب تر از جمهوری خواهان با ۵۱ فرماندار قرار دارند. البته از اواخر دهه ۹۰ میلادی رقابت بین دو حزب در این انتخابات نزدیک شده و از ۵ فرماندار منتخب ۳ تن دموکرات و ۲ تن جمهوری خواه هستند. در حال حاضر فرماندار این ایالت Chris sununu از حزب جمهوری خواه می باشد.

نتیجه گیری:

آمار ذکر شده نشان از این دارد که ایالت نیوهمپشایر در طول تاریخ بیشتر به جمهوری خواهان تمایل داشته است. ولی در سال های اخیر گرایش مردم به حزب دموکرات بیشتر شده و بطوری که در حال حاضر بغیر از انتخابات فرمانداری در بقیه انتخابات ها دموکرات ها کاملا موفق عمل کرده و علاوه بر اینکه در انتخابات ریاست جمهوری آرای الکترال این ایالت را به سبد دموکرات ها ریختند، هر دو کرسی مجلس سنا و دو کرسی نمایندگان این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا را به خود اختصاص داده اند.

کیوان شکوری



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy