Tuesday, Jul 14, 2020

صفحه نخست » یک زندانی دیگر در نتیجه تماس‌های غیر‌مستقیم تهران-واشینگتن آزاد شد

indi14.jpg«چارچوب آزادی این شهروند لبنانی متهم به تامین مالی حزب‌الله و نزار زکا مشترک است»

ایندیپندنت فارسی - رویترز در گزارشی به نقل از سه مقام عالی‌رتبه در خاورمیانه گزارش داد که یک مرد لبنانی متهم به تامین مالی حزب‌الله ماه گذشته در نتیجه تماس‌های غیرمستقیم تهران و واشینگتن از زندانی در ایالات‌متحده آزاد شده و انتظار می‌رود در این روند زندانیان بیشتری آزاد شوند.

سازمان فدرال زندان‌های آمریکا می‌گوید، قاسم تاج‌الدین، ۱۱ ژوییه آزاد شده و هفته گذشته به لبنان رسیده است. دو منبع آگاه به رویترز گفتند که آزادی او در همان چارچوبی انجام شده که به موجب آن نزار زکا، سال گذشته از زندان اوین در ایران آزاد شد. این شهروند لبنانی دارای اقامت آمریکا در ایران به جاسوسی متهم شده بود. یک شهروند دیگر به نام سام گودوین دارای تابعیت امریکا نیز از سوریه آزاد شده بود.

نزار زکا پیش‌تر گفته بود که به کمک آمریکا آزاد شده است. با این حال تهران تاکید داشت که حزب‌الله به آزادی او کمک کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

وزارت امور خارجه آمریکا می گوید، تاج‌الدین با توجه به شرایط جسمانی‌اش آزاد شده و خبرها در مورد توافق پشت‌پرده صحت ندارد. وکیل تاج‌الدین نیز آزادی او در مقابل آزادی زندانیان دیگر را تکذیب کرده و تاکید دارد که این یک روند قضایی بوده است.

به گزارش رویترز، تاج‌الدین ۶۵ساله در سال ۲۰۱۸ به نقض تحریم‌های آمریکا متهم شد. دادگاه برای او پنج سال حبس و ۵۰ میلیون دلار جریمه تعیین کرد. آمریکا در سال ۲۰۰۹، تاج‌الدین را از تامین کنندگان مالی مهم حزب‌الله معرفی کرده بود. او پس از بازداشت در مراکش در سال ۲۰۱۷ به آمریکا تحویل داده شد.

این درحالی است که تاج‌الدین حمایت از حزب‌الله را تکذیب کرده است.

رویترز در ادامه به نقل از یک مقام عالی‌رتبه در خاورمیانه، یک مقام عالی لبنانی و یک دیپلمات در منطقه می‌نویسد که آزادی تاج‌الدین نتیجه توافق غیرمستقیم بین تهران و واشینگتن بوده است. به گفته آنها این روند ادامه دارد و زندانیان بیشتری آزاد خواهند شد.

یکی از این منابع آگاه به احتمال آزادی ۲۰ زندانی اشاره کرده است.

با این حال آنها تاکید دارند که این روند به طور محرمانه در جریان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy