Friday, Jul 3, 2020

صفحه نخست » نامه محمدعلی زم به رییسی: روند دادرسی پسرم خلاف عدالت است

zam.jpg ایران اینترنشنال - محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه در ایران، با اشاره به سخنان وکیل تسخیری پسرش نوشت که روند دادگاه او خلاف «عدالت و دادرسی اسلامی» بوده است.

به گفته محمد‌علی زم، وکیل پسرش در دفاعیه خود با اشاره به نواقض «شکلی و ساختاری» در پرونده اعلام کرده بود که اگر این نواقص وجود نداشت، روح‌الله زم می‌توانست با اعتماد به نفس و آرامش روانی بیشتری از خود دفاع کند و نتیجه پرونده تغییر می‌کرد.

او اعلام کرد که روح‌الله زم شرایط روحی مناسبی نداشته و در ۹ ماه گذشته در بی‌خبری کامل از همسر و دختران خردسال خود بوده و امکان تماس تلفنی با پدر و مادرش را هم نداشته است.

بی بی سی هم کزارش داد، به نوشته آقای زم، وکیل تسخیری روح الله زم در مقدمه لایحه آورده که "در تمام ملاقات‌ها با موکلش ضابطان قضایی حضور داشتند" و روح الله زم "در بیان مکنونات قلبی خود چندان راغب نبوده و دچار نوعی تردید و دودلی و سردرگمی بوده است."

محروم بودن از امکان ملاقات با خانواده "با وجود تقاضای" خانواده و روح الله زم برای ملاقات، دیگر ایراد مطرح شده به وسیله وکیل تعیین شده از سوی دادگاه بوده است.

محمدعلی زم درباره وضعیت پسرش می‌گوید: "متهمی که حدود ۹ ماه در بی‌خبری كامل از همسر و دختران خردسال مظلومش که در غربت زندگی می‌کنند، بوده و امكان هیچ تماس تلفنی و ملاقات با پدر و مادر و بستگانش را نداشته و حتی برای گفتگو با وکیلش هم از اندكی آزادی برخوردار نيست و سايه مأموران امنیتی را بر سر خود سنگين می‌بيند، چگونه می‌تواند تحت فشار نبوده و احساس آرامش داشته باشد."

آقای زم خطاب به رئیس قوه قضائیه می‌گوید: "روند گزارش‌شده توسط وکیل منتسب به شما، خلاف عدالت و دادرسی اسلامی است."

او به نواقص مورد اشاره وکیل اشاره کرده و نوشته: "حق پایمال شده روح الله که محکوم به اعدام گردیده چه خواهد شد؟"

سه‌شنبه گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرد که حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، صادر شده و دادگاه بدوی ١٣ مورد از عناوین اتهامات را از مصادیق افساد فی‌الارض دانسته است.

آقای زم در چهارمین جلسه دادگاه خود بخش عمده اعتراف‌ها و اتهام‌هایش را رد کرده بود. آقای زم در این جلسه دادگاه گفته بود که خبرنگار است و "کار مطبوعاتی" می‌کرده بنابراین "اتهام معاونت گسترده در ایجاد احراق، تخریب و اخلال در نظام اقتصادی" را وارد ندانست. او پیشتر اتهام افساد فی‌الارض را هم رد کرده بود.

ریاست دادگاه آقای زم را ابوالقاسم صلواتی بر عهده داشت که به گفته فعالان حقوق بشر رابطه‌ای نزدیک با نهادهای امنیتی دارد و متهم است که حقوق زندانیان را مکرر زیر پا گذاشته است.

آقای اسماعیلی گفته این حکم غیرقطعی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

روح‌الله زم در فرانسه اقامت داشت و سپاه پاسداران ۲۲ مهر پارسال خبر بازداشت و انتقالش به ایران را اعلام کرد.

آقای زم از عراق به ایران منتقل شد و در آن زمان، منبعی آگاه در دولت عراق به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که "دستگاه اطلاعاتی عراق همزمان با ورود هواپیمای حامل روح‌الله زم به بغداد او را بازداشت کرده است".

این منبع به بی‌بی‌سی گفته بود که آقای زم "بیش از یک روز در بازداشت دستگاه اطلاعاتی عراق بود و سپس مطابق موافقتنامه استرداد مجرمین به ایران تحویل داده شد."

روح‌الله زم کیست؟

روح‌الله زم، فرزند محمدعلی زم، روحانی شناخته شده ایرانی و رئیس پیشین حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.

او پس از حوادث مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ برای مدتی بازداشت شد و سپس ایران را ترک کرد و به مالزی و از آنجا به عنوان پناهنده به فرانسه رفت.

روح‌الله زم در اولین سال‌های خروجش از ایران در نامه‌هایی خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، مواردی از شکنجه و بدرفتاری با زندانیان را فاش کرد.

آقای زم در سال‌های گذشته، ابتدا وب‌سایت و سپس کانال تلگرامی آمدنیوز (صدای مردم) را راه‌اندازی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy