Wednesday, Jul 8, 2020

صفحه نخست » یک بریتانیایی جزئیات توافق مخفیانه نظامی و اقتصادی ایران و چین را فاش کرد

china_iran.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - سایمون واتکینس، نویسنده و خبرنگار اقتصادی انگلیسی، به نقل از منابع آگاه در ایران مفاد مخفیانۀ قرارداد بیست و پنج سالۀ جمهوری اسلامی ایران را با چین در زمینه‌های نفتی و به ویژه نظامی و اطلاعاتی فاش کرده است. تحلیلگر انگلیسی گفته است که هفتۀ گذشته علی خامنه‌ای با پیشنهاد فرماندهان سپاه پاسداران و سرویس‌های امنیتی سپاه مبنی بر افزودن همکاری‌های گستردۀ نظامی و اطلاعاتی به توافق بیست و پنج سالۀ ایران و چین موافقت کرد.

سایمون واتکینس نوشته است که این فصل از توافق در صورت متحقق شدن کل معادلات ژئوپولتیک خاورمیانه را تغییر می‌دهد. "بر اساس این توافق چین و جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های نظامی گسترده‌ای خواهند داشت و در این همکاری‌ها روسیه نیز نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. "

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

خبرنگار بریتانیایی افزوده است که قرار است در دومین هفتۀ ماه اوت نمایندگان نظامی و اطلاعاتی حکومت‌های ایران، چین و روسیه با یکدیگر ملاقات و در خصوص جزئیات این بخش از همکاری‌ها با یکدیگر گفتگو کنند. سایمون واتکینس سپس افزوده است در پی این گفتگوها از نهم نوامبر آینده جنگنده‌های روسیه و چین، به پایگاه‌های هوایی ایران در همدان، بندرعباس، چابهار و آبادان دسترسی کامل خواهند داشت.

نویسندۀ بریتانیایی به نقل از منابع آگاه در ایران افزوده است که به موازات این همکاری چین و روسیه تجهیزات پیشرفتۀ جنگ الکترونیکی خود را که برای مقابله با ناتو طرحریزی شده در ایران و به ویژه در حاشیۀ خلیج فارس مستقر خواهند ساخت و به عنوان پشتیبانی از سامانه‌های موشک‌های بالستیکی ایران نیز به کار گرفته خواهند شد. این تجهیزات پدافند موشکی کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس را شدیداً تضعیف خواهد کرد.

نویسندۀ بریتانیایی همچنین افزوده است که همزمان با استقرار این تجهیزات، روسیه نیز سامانه‌های دفاع موشکی "اس ۴۰۰" را برای مقابله با حملات احتمالی آمریکا و اسرائیل در همین مناطق مستقر خواهد ساخت. در همین چارچوب روسیه سامانه‌های موسوم به "کاراسوخا" ۲ و ۴ را برای مقابله با رادارهای تهاجمی و شناسایی پهپادهای اسرائیل و آمریکا در ایران مستقر می‌سازد.

بخش دیگری از مفاد همکاری‌های نظامی ایران با چین و روسیه تبادل و آموزش فرماندهان سپاه پاسداران است. به موجب این بند از توافق سالانه ۱۱۰ افسر ارشد سپاه پاسداران برای تعلیمات نظامی به چین و روسیه می‌روند و متقابلاً ۱۱۰ مستشار چینی و روسی برای آموزش افسران سپاه پاسداران در ایران مستقر خواهند شد. در چارچوب این همکاری سامانۀ جنگ الکترونیکی سپاه پاسداران نیز به سامانه‌های راهبردی و فرماندهی مشترک روسیه و چین متصل خواهد شد.

منابع آگاه در ایران به خبرنگار بریتانیایی گفته‌اند که بر پایۀ توافق سه جانبه میان تهران، پکن و مسکو، یکی از سامانه‌های جنگ الکترونیکی روسیه در چابهار مستقر می‌شود که قادر است کل سامانۀ دفاع هوایی امارات و عربستان را در مقابل حملات موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی ایران خنثی کند.

به نوشتۀ نویسندۀ انگلیسی مجادلات جاری میان آمریکا، از یک طرف، و چین و روسیه، از طرف دیگر، برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران ریشه در همین قرارداد بیست و پنج سالۀ همکاری‌های نظامی، امنیتی و اقتصادی میان تهران و پکن دارد.

سایمون واتکینس نوشته است که در ازای این همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی، جمهوری اسلامی ایران امتیازات اقتصادی گسترده‌ای به ویژه در حوزۀ انرژی به جمهوری خلق چین می‌دهد. به موجب این توافق چین روی هم ۴۰۰ میلیارد دلار در توسعۀ نفت، گاز، پتروشیمی حمل و نقل و سایر زیرساخت‌ها در ایران سرمایه گذاری می‌کند و کل مبلغ این سرمایه گذاری را طی پنج سال نخست از محل فروش نفت، گاز، پتروشیمی، و سایر فرآورده‌ها و خدمات زیرساختی ایران برداشت می‌کند. افزون بر این، جمهوری اسلامی ایران متعهد شده که نفت، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی خود را ۱۲ درصد ارزانتر از قیمت متوسط بازار و با پذیرش تخفیف مضاعفی معادل ۶ تا ۸ درصد به چین بفروشد. در عین حال، چین مجاز خواهد بود که مطالبات ایران را با دو سال تاخیر و به ارز سیال بپردازد. به این ترتیب، چین کلیه فرآوردهای نفتی ایران را دست کم ۳۲ درصد ارزانتر از بهای واقعی آنها در بازارهای جهانی خریداری خواهد کرد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

نویسندۀ بریتانیایی تصریح کرده است که عنصر مهم قرارداد مخفیانۀ بیست و پنج ساله میان جمهوری اسلامی و چین مسلط شدن این کشور بر زیرساخت‌های اساسی ایران و متصل کردن آنها به طرح درازمدت و راهبردی پکن برای تصاحب بازارهای جهانی است. چین درنظر دارد با استفاده از نیروی کار ارزان ایران شرکت‌های خود را در ایران مستقر و فرآورده‌های آنها را به بازارهای کشورهای غربی صادر کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy