Monday, Jul 27, 2020

صفحه نخست » توسل به داروی امام کاظم در دوران برگزاری مراسم ماه محرم

med_072620.jpgرادیو زمانه - در آستانه برگزاری مراسم ماه محرم، تعداد کسانی که در ایران در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست می‌دهند همچنان سه‌رقمی است. با این حال مراسم محرم برگزار می‌شود. با توجه به بحران اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، بازار انواع داروها که گفته می‌شود به درمان بیماران کووید ۱۹ کمک می‌کنند داغ است، از جمله داروی موسوم به امام کاظم که در قم و مشهد توزیع می‌شود.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، دوشنبه ۶ مرداد اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۲۱۲ بیمار در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. بر همین اساس مجموع جانباختگان کووید ۱۹ در ایران به ۱۵ هزار ۹۱۲ نفر رسید و ۲۹۳ هزار و ۶۰۶ نفر هم بر اساس آمار رسمی به این بیماری مبتلا شده‌اند. ۳ هزار و ۸۱۹ نفر از مبتلایان در وضعیت حاد بیماری قرار دارند و در بخش‌ مراقبت ویژه بیمارستان‌های کشور بستری‌اند. از هر یک میلیون ایرانی از ۲۸ نفر تست کرونا گرفته شده، لذا انتظار می‌رود که تعداد مبتلایان و جان‌باختگان بسیار بیشتر از آمارهای رسمی باشد. به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت روزانه چهار هزار نفر در بیمارستان‌های کشور بستری می‌شوند و حدوداً ۱۰ درصد آن‌ها هم جان خود را از دست می‌دهند.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری روز دوشنبه خود اعلام کرد که استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. در این میان وضع استان‌های مازندران، خورستان و تهران ویژه است. شهر بابل در استان مازندران کانون شیوع همه‌گیری ویروس کروناست. گزارش شده که در بیمارستان‌های شهر کمبود اکسیژن وجود دارد. در استان خوزستان گرمای ۵۰ درجه هم به مشکلات مردم افزوده شده. استاندار خوزستان اعلام کرد که به مدت سه روز ادارات استان به علت شیوع ویرپس کرونا و گرمای طاقت‌فرسا تعطیل است. در تهران هم به علت تراکم بالای جمعیت وضعیت شکننده‌ای وجود دارد.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا گفت:

«اصلا وضعیت فعلی تهران خوب نیست و کنکور باید عقب بیفتد و به هیچ‌وجه هیچ نوع تجمعی توصیه نمی‌شود. امکان انتقال بیماری آن هم ساعت‌ها نشستن در فضای بسته وجود دارد. هرجا هر تجمعی هست باید کنسل گردد، عزاداری، عروسی، رستوران و یا هرنوع مراسم دیگری. سرعت انتشار بیماری وحشتناک و فوق‌العاده بالاست و به سرعت همه را ابتلا می‌کند.»

سرعت بالای انتقال بیماری به معنای این است که هر فرد مبتلا، سه نفر را مبتلا می‌کند. با این‌حال حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی شنبه گذشته اعلام کرد که مراسم محرم در همه شهرهای کشور اعم از سفید و قرمز برگزار می‌شود. قرار است وزارت بهداشت پروتکل بهداشتی برای برگزاری محرم را اعلام کند. در همان حال صبح دوشنبه زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس یازدهم از طرح دو فوریتی کمیسیون آموزش مجلس برای تعویق کنکور سراسری، آزمون کارشناسی ارشد و دستیاری پزشکی خبر داد.

از داروی اکتمرا تا داروی امام کاظم

با توجه به بحران اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، بازار انواع داروها که گفته می‌شود به درمان بیماران کویید ۱۹ کمک می‌کنند داغ است. حیدر محمدی، مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، دوشنبه ۶ مرداد اعلام کرد که ایران داروی «اکتمرا» را برای درمان کووید ۱۹ تولید می‌کند. قبل از این رمدیسویر هم در ایران تولید شد. اکتمرا را چین به ایران اهدا کرده و هنوز وارد بازار نشده است. در همان حال طرفداران طب اسلامی برای جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ دارویی را به نام امام کاظم به ویژه در شهرهای مذهبی قم و مشهد عرضه کرده‌اند. رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز دوشنبه اعلام کرد:

«داروی منتسب به امام کاظم هیچ سند علمی ندارد و مدعیان اثربخشی این دارو هیچ مستنداتی برای آن ارائه نداده‌اند.»

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، دوشنبه ۶ مرداد در یک نشست خبری گفت:

«هرچه در خرداد کاشتیم در تیر درو کردیم. با ریختن ترس مردم و برگزاری عزا و عروسی، دورهمی و... در خرداد، افزایش آمار مرگ و میر کرونا در تیر را مشاهده کردیم. اکنون با اجباری شدن ماسک از ۱۵ تیر می‌توانیم نتیجه این اقدام موثر را در نیمه مرداد یا شهریور ببینیم.»

معاون وزارت بهداشت واقعیت ساده‌ای را یادآوری کرد:

«ویروس کرونا فقط با تغییر اجتماعی و رفتاری مردم ممکن است به حداقل ممکن برسد. تا زمانی که تغییر به شکل قابل توجه و هماهنگ انجام نشود، پیشرفتی حاصل نمی‌شود.»

به یک معنا: باید فاصله اجتماعی را حفظ کرد و ماسک زد. درک این موضوع ساده اما برای احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد آسان نیست. علم‌الهدی روز دوشنبه گفت:

« درِ حرم امام رضا را بستن، نمازجمعه را تعطیل کردن، مساجد را بستن، درِ بازار و دستگاه‌های تفریحی را بستن، علاج قضیه نیست. ارتباطات تا چه حد محدود شود؟ در مشهد ما به خاطر قطع زائر، جریان فشار اقتصادی مردم را مستأصل کرده است.»

محمد رضا کلایی شهردار مشهد به کووید ۱۹ مبتلا شده و صبح دوشنبه خبر رسید که علی ربیعی، سخنگوی دولت هم به این بیماری مبتلا شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy