Tuesday, Aug 18, 2020

صفحه نخست » نگرانی جمهوری اسلامی از فروش جنگنده رادار گریزهای اف - ۳۵ آمریکا به امارات

jets_081720.jpgرادیو پیام اسرائیل - رسانه های آمریکایی نوشتند: اکنون که امارات عربی متحده تصمیم گرفته با اسرائیل روابط عادی برقرار کند، پرزیدنت ترامپ قصد دارد با فروش چندین فروند از جنگنده های بسیار پیشرفته و رادارگریز به نام اف - ۳۵ به آن امیرنشین را مجاز سازد. رسانه های اسرائیلی نوشتند که دفتر نخست وزیری اسرائیل، همچنان با فروش این نوع تسلیحات به کشورهای عرب مخالفت می ورزد. ولی یک کارشناس امور نظامی در اسرائیل که نخواست نامش برده شود، امروز (سه شنبه) در مصاحبه ای گفت که فروش اف ۳۵ به امارات عربی، تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود، بلکه به عکس، پاسخی به گستاخی های نظامی حکومت ایران خواهد بود.

امارات متحده عربی و همچنین عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر در سال های اخیر بارها خواهان خرید جنگنده های اف - ۳۵ بوده اند. ولی دولت پرزیدنت ترامپ انجام چنین معامله ای را ممنوع ساخت.

دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام داشت که این کشور همچنان با فروش هرگونه تسلیحاتی به کشورهای همسایه که توازن شکن باشد، یکی موجب حذف برتری نظامی اسرائیل باشد، شدیدا مخالفت می ورزد.

ایالات متحده تا کنون با فروش این هواپیما به کشورهای معدودی موافقت کرده و حاضر به فروش آن به همه کشورهای متقاضی نبوده است. آمریکا بیم دارد که تکنولوژی و خصوصیات رزمی این هواپیما به دست دشمن بیفتد.

اف - ۳۵ توسط سامانه های راداری که در اختیار رژیم ایران قرار دارد، قابل شناسایی نیست و قادر است از امارات، همه تاسیسات حساس نظامی رژیم ایران را دسترس داشته باشد - امری که یک خطر بسیار بزرگ برای توان رزمی سپاه پاسداران محسوب می شود.

احتمال دارد که ایالات متحده به عنوان پاداش به رهبران امارات که راه دوستی با اسرائیل را در پیش گرفته اند، حاضر به فروش این جنگنده ها شود، ولی مفهوم آن از نظر تهدیدهای جنگی رژیم یاران علیه امیرنشین ها، ممکن است سرنوشت ساز باشد.

اسرائیل حدود یکصد هواپیمای اف - ۳۵ به ایالات متحده سفارش داده که تا کنون ده فروند آن به اسرائیل رسیده و ساخت و تحویل بقیه، در ده سال آینده تکمیل خواهد شد.

سپاه پاسداران بارها ادعا کرده که قادر است هواپیماهای رادار گریزی را نیز شناسایی کرده و نابود کند. ولی آشنایان امور نظامی بعید می دانند که این ادعا واقعیت داشته باشد.

کارشناس اسرائیلی که نخواست نامش برده شود، در سخنان امروز خود گفت که انصراف اسرائیل از مخالفت با فروش اف - ۳۵ توسط امارات عربی متحده، ممکن است به سود امنیت اسرائیل نیز باشد، زیرا یک نیروی بازدارنده علیه زیاده خواهی های حکومت اسلامی ایران تلقی خواهد شد.

او یادآور شد که ارتش ترکیه نیز به اف - ۳۵ مجهز گردیده که در دراز مدت، ممکن است خطری بزرگتر از امارات عربی متحده علیه اسرائیل به وجود آورد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy