Tuesday, Aug 4, 2020

صفحه نخست » واکنش افغانستان به تجمع هواداران طالبان در پارک ملت تهران

taliban_080320.jpgرادیو بین المللی فرانسه - ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به نمایش پرچم طالبان در پارک ‌ملت تهران گفت که چنین نمایش‌هایی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست و از ایران خواست به گروه‌هایی که تهدید جدی به مردم افغانستان هستند اجازه فعالیت ندهد.

در نخستین روز عید قربان، گروهی از شهروندان افغانستان که ظاهرا هواداران طالبان بودند در پارک ملت تهران گردهم آمده و با نمایش پرچم طالبان، عکس‌های یادگاری گرفتند.

نشر عکس‌هایی از این گردهمایی در شبکه‌های اجتماعی، با واکنش گسترده شهروندان افغانستان روبه‌رو شد و خیلی‌ از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان، با انتقاد از ایران این کشور را حامی دشمنان مردم افغانستان خواندند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

***

در همین زمینه: وقتی خبرنگار افغانستانی عراقچی را در هم می پیچد

***

چند روز پس از داغ شدن این موضوع، ریاست جمهوری افغانستان، امروز سه‌شنبه ۱۴ اسد/۴ اوت به این تجمع واکنش نشان داده و آن را برای مردم افغانستان، غیرقابل قبول خوانده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در یک نشست خبری با پارچه/رخت خواندن آن پرچم‌ها گفت که این عمل را افرادی، زیر سایه تبلیغات طالبان انجام داده و افزود که انتظار دولت افغانستان از همسایه‌هایش این است تا در کنار مردم و دولت مشروع افغانستان قرار بگیرند و به افرادی که با کارهای تبلیغاتی درپی تغییر ذهنیت مردم هستند، اجازه فعالیت ندهند.

صدیق صدیقی با کنایه گفت که این پارچه‌ها در پاکستان نیز زیاد نمایش داده می‌شود و در آنجا صدها مدرسه نیز وجود دارد که در آنها افراد طالبان در رفت ‌وآمد هستند.

در همین حال، خبرگزاری ایسنا نیز امروز سه شنبه گزارش داده که درپیوند به نمایش پرچم طالبان در پارک ملت، ۱۹ تن بازداشت شده‌اند که از این میان، ۵ تن‌شان عاملان اصلی این گردهمایی و نمایش هستند.

در گزارش ایسنا از سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران نقل شده که طالبان را یک «گروهک تروریستی» خوانده و گفته که ۵ عامل اصلی این گردهمایی زندانی شده و دیگران که شهروندان غیرمجاز بودند درحال ترک ایران هستند.

انتشار عکس‌های هواداران طالبان در پارک ملت سبب شد تا بار دیگر مساله حمایت ایران از طالبان، در افغانستان سر زبان‌ها افتد.

پیش از این، رفت و آمدهای مقام‌های طالبان به تهران با انتقاد شهروندان افغانستان روبه‌رو شده بود و ایران گفته بود که این دیدارها صرفا به هدف ترغیب طالبان به روند صلح صورت گرفته است.

در کنار این، در افغانستان برخی‌ها ادعا می‌کنند که طالبان درپی ایجاد «شورای مشهد» در ایران نیز هستند. ادعایی که چندی پیش، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در سفر خود به کابل، زیاد با آن برخورد و آن را رد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy