Tuesday, Aug 4, 2020

صفحه نخست » انفجار شدید در بیروت

080420A_top.jpg

وزارت بهداشت لبنان برآورد اولیه از میزان تلفات این انفجارها را دست‌کم ۲۷ کشته و ۲۵۰۰ زخمی اعلام کرده است

العربیه نوشت: بر أساس گزارش‌های رسانه‌های داخلی لبنان این انفجار در اثر بروز آتش سوزی در بندر بیروت و سرایت آن به انبار حاوی ماده نیترات رخ داد و احتمال انفجار موارد انفجاری با کاربرد نظامی از قبیل «سی 4» نیز از سوی کارشناسان مطرح شده هر چند هنوز صحت و سقم این نوع اطلاعات تائید نشده است.

به گزارش رسانه‌های لبنان، ساختمان‌های نزدیک به منطقه انفجار در بندر بیروت از جمله منزل سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان معروف به «بیت الوسط»، به شدت آسیب دیده و لزرش زمین در نقاط بسیار دور از منطقه وقوع انجار إحساس شد اما تا این لحظه در مورد علت این انفجار گفته شده که کشتی در نزدیکی بندر بیروت دچار آتش سوزی شده و 15 دقیقه بعد، این انفجار مهیب در انبار نیترات رخ داد.

***

انفجار شدیدی بیروت پایتخت لبنان را لرزانده است

بی بی سی - براساس گزارشها از این شهر انفجار در نزدیکی دفترهای روزنامه "دیلی استار" بوده است. این تحول در آستانه صدور رای دادگاه مورد حمایت سازمان ملل در باره کشته شدن رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ صورت گرفته است.

براساس گزارشها انفجار در منطقه بندری این شهر رخ داده و همزمان گزارشهای تایید نشده حاکی از انفجار دومی در نزدیکی محل سکونت خانواده حریری است.

هنوز گزارش دقیقی از تلفات و خسارات احتمالی این حادثه منتشر نشده است اما بر اساس گزارشها غیررسمی منتشر شده دهها نفر بر اثر آن مجروح شده‌اند. به گفته خبرگزاریها به نقل از منابع امنیتی لبنان دستکم ده جسد به بیمارستان منتقل شده است

این دادگاه قرار است روز جمعه در خصوص ۴ مظنون درخصوص این پرونده رای خود را صادر کند. این افراد غیابا تحت محاکمه قرار گرفته‌اند.

حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است هرگونه دست داشتن در حادثه کشته شدن آقای حریری را به کرات رد کرده است. پیشتر سید حسین نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان گفته بود که دادگاه قصد دارد چند عضو این گروه ر ا در این پرونده متهم کند.

دادگاه رفیق حریری که در سال ۲۰۰۷ براساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی ترور او تشکیل شد، به تنش در لبنان وسقوط دولت وحدت ملی این کشور منجر شد.

در جریان انفجار بمبی که رفیق حریری را هدف قرار داده بود، بیش از بیست نفر دیگر نیز کشته شدند.

رفیق حریری علیه نفوذ سوریه در لبنان مبارزه می کرد و کشته شدن وی چشم انداز سیاسی این کشور را تغییر داد.

پس از ترور رفیق حریری ده ها هزار نفر به خیابان ها ریختند و علیه سوریه شعار دادند.

ابعاد مخالفت با سوریه تا آن حد وسیع بود که نیروهای سوریه پس از ۲۹ سال ناچار به خروج از لبنان شدند.

انفجار امروز در لبنان در حالی رخ داده است که این کشور ماههاست که با مشکلات اقتصادی روبرو است و دو روز پیش ناصیف حتی، وزیر امورخارجه لبنان، در اعتراض به آنچه که فقدان اراده دولت برای پیشبرد اصلاحات در بحرانی‌ترین دوره اقتصادی خواند، استعفا داد.

آقای حتی هشدار داد که اگر رهبران کشور دست به کار نشوند، "کشتی حکومت همراه با مردمش" غرق خواهد شد.

در چند ماه گذشته، با وجود محدودیت‌های اعمال شده به دلیل شیوع ویروس کرونا، لبنان شاهد صحنه‌های اعتراض‌های خیابانی بوده است.

به گزارش رادیو فردا ترور رفیق حریری تنش‌های سیاسی و فرقه‌ای در لبنان و در سطح منطقه را تشدید کرد. در پی افشای ارتباط حزب الله با ترور سیاستمدار مورد حمایت غرب و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اين گروه هرگونه دخالتی در ترور رفیق حریری را تکذیب کرده و دادگاه مسئول بررسی این حادثه را به داشتن اهداف و انگیزه‌های سیاسی متهم کرده است.

بعید به نظر می رسد که متهمان در صورت اثبات جرم تحویل داده شده و مجازات شوند. ولی صدور حکم محکومیت آنها برای دولت فعلی لبنان مشکل آفرین خواهد شد و شکاف‌های سیاسی و فرقه‌ای در این کشور را تشدید خواهد کرد. لبنان در حال حاضر با بحران شدید اقتصادی و پیامدهای بحران کرونا روبرو است.

آمریکا، کانادا، آلمان، بریتانیا و آرژانتین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حزب الله لبنان را یک گروه تروریستی می دانند و اتحادیه اروپا نیز تشکیلات نظامی و نه شاخه سیاسی آن را در فهرست گروههای تروریستی قرار داده است.

حامیان رفیق حریری از جمله پسرش سعد، نخست وزیر سابق لبنان می گویند در پی انتقام و یا درگیری نیستند ولی حکم دادگاه باید محترم شمرده شود. سعد حریری هفته گذشته گفت:«هفتم ماه اوت (۱۷ مرداد) روز حقیقت و عدالت برای لبنان و روز مجازات جنایتکاران است.»

سعد حریری اکتبر سال گذشته تحت فشار معترضان به فساد دولتی و نخبگان سیاسی که کشور را به بحران مالی کنونی کشانده اند از مقام نخست وزیری استعفا کرد.

حسن دیاب، نخست وزیر فعلی لبنان که مورد حمایت حزب الله و متحدان آن است می‌گوید کشور باید از تشدید بحران در نتیجه اعلام حکم دادگاه اجتناب کند. او هفته گذشته گفت:«مقابله با نزاع و کشمکش یک اولویت است.»

روز ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ بر اثر انفجار ۳ هزار کیلو ماده منفجره که در کامیونی در مسیر حرکت کاروان حامل رفیق حریری کار گذاشته شده بود او و ۲۱ نفر دیگر کشته شدند.

در این دادرسی چهار عضو گروه حزب الله به نام‌های سلیم جمیل عیاش، حسن حبیب مرهی، اسد حسن صبدا و حسین حسن اونیسی به توطئه و طراحی ترور متهم شده و سلیم جمیل عیاش علاوه بر این به ارتکاب یک اقدام تروریستی، قتل و اقدام به قتل متهم شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy