Wednesday, Aug 12, 2020

صفحه نخست » تهدید روحانی: کشورهای همسایه حواسشان جمع باشد

rouhani_081220.jpgایندیپندنت فارسی - حسن روحانی امروز در پیامی تهدیدآمیز خطاب به کشورهای همسایه گفت که حواسشان جمع باشد و مبادا در دام نقشه آمریکا بیفتند.

او این سخنان را در جلسه هیئت دولت ایران و در واکنش به نامه دو روز پیش شورای همکاری خلیج‌فارس درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفته است.

دو روز پیش نامه‌ای با امضای دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس خطاب به دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاده شد که در آن اعضای این شورا خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده بودند و آن را ضامن کنترل اقدام‌های بی‌ثبات کننده ایران دانسته بودند.

قطر، عربستان سعودی، کویت، بحرین، عمان، امارات متحده، شش کشور عربی هستند که شورای همکاری خلیج‌فارس را شکل می‌دهند.

روحانی امروز در واکنش به این درخواست شورای همکاری گفت که «اطلاعیه گمنامی» صادر شده است و «مشخص نیست چه کسی حامی است و چه کسی نیست». او هشدار داد که کشورهای همسایه نباید در دام آمریکا بیفتند و علیه ایران اطلاعیه بدهند: «مبادا آمریکا بخواهد از آن‌ها سوء‌استفاده کند، مبادا آمریکا بخواهد که این کشورها اطلاعیه‌ای صادر ‌کنند که البته این اطلاعیه‌ که صادر شده، اطلاعیه گمنامی است و معلوم نیست چه کسی حامی است و چه کسی نیست، یک اجلاس رسمی هم نبوده که بگوییم در این اجلاس چند کشور همسایه علیه ما صحبت‌ کرده‌اند یک فردی به نام دبیر آن جلسه، یک اعلامیه‌ای داده و صحبتی کرده و مطرح کرده که باید ایران را تحت‌فشار قرار داد و تحریم تسلیحاتی ایران باید ادامه پیدا ‌کند.»

او همچنین خطاب به کشورهای عربی همسایه گفت که اگر جمهوری اسلامی به صدام چراغ سبز نشان داده بود ظرف یک روز «عربستان، قطر و امارات» را هم اشغال می‌کرد: «در عمل نشان دادیم که طرفدار کشورهای منطقه هستیم، اگر ما چراغ سبز به صدام نشان داده بودیم فردای همان روزی که کویت را اشغال کرد عربستان، قطر و امارات را اشغال می‌کرد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

عراق در مرداد سال ۱۳۶۹ به کویت حمله و این کشور را اشغال کرد. این تجاوز نظامی با واکنش منفی جامعه جهانی مواجه شد و آمریکا با شکل دادن به ائتلافی جهانی و حمله به مواضع نظامی عراق، آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی از این کشور کرد.

روحانی در سخنان امروزش گفت که این ایران بوده که به دلیل ایستادگی بر موضع اصولی خود و برای حفظ ثبات در منطقه، مانع صدام از ادامه حملاتش شد: «اگر ما برای ثبات منطقه نایستاده بودیم همه شما را صدام خورده بود. ما همواره برادر شما بودیم امروز هم هستیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy