Wednesday, Aug 12, 2020

صفحه نخست » مجلس لبنان در بیروت وضعیت اضطراری اعلام کرد

lebanon.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - بیش از یک هفته پس از انفجارهای بندر بیروت که به کشته شدن ۱۷۱نفر و زخمی شن بیش از ۶۵۰۰ نفر دیگر منجر شد، مجلس لبنان امروز پنجشنبه سیزدهم اوت رسماً در بیروت وضعیت اضطراری اعلام کرد.

با این حال، در نشست امروز مجلس لبنان که به ریاست نبیه بری برگزار شد، شماری از نمایندگان به نشانۀ اعتراض به فساد و ناکارآمدی قدرت از مقام‌های خود استعفاء دادند. نبیه بری در سخنان امروزش در مجلس خواستار تشکیل هر چه سریعتر دولت جدید شد، هر چند مردم معترض خواهان برکناری همۀ مقامات و رهبران سنتی لبنان از جمله میشل عون و نبیه بری هستند که طی دهه‌های گذشته همچنان به قدرت چنگ انداخته‌اند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

یک روز پس از انفجارهای بندر بیروت در چهارم اوت گذشته دولت لبنان با اعلام وضعیت اضطراری در بیروت ادارۀ امور را در پایتخت به یک شورای عالی نظامی با اختیارات ویژه واگذار کرد. بسیاری از فعالان مدنی ادارۀ امور توسط نظامیان را تهدیدی علیه آزادی‌های اساسی خواندند. یک منبع نظامی لبنان با تعدیل این نگرانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که هدف از اعلام وضعیت اضطراری یکدست کردن عملیات نیروهای نظامی تحت هدایت ارتش است.

در روزهای گذشته میان مردم معترض و نیروهای نظامی در اطراف مجلس درگیری هایی رُخ داد و نیروهای نظامی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کردند.

در این حال، نمایندگان کشورهای جهان به رفت و آمدهای خود به پایتخت ویران شدۀ لبنان ادامه می‌دهند. وزیر نیروهای مسلح ارتش فرانسه، خانم فلورانس پرلی، و معاون وزیر امور خارجۀ آمریکا در امور سیاسی، دیوید هال، امروز پنجشنبه سیزدهم اوت وارد بیروت شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy