Sunday, Aug 16, 2020

صفحه نخست » چشم امید ترامپ به "گاوهای شیرده خلیج فارس"

BFA3EF2B-25E9-4CAA-961B-339384C13236.pngالف

محمد سعادتمند

در چند روز گذشته شاهد تحولاتی مهم در منطقه و سطح جهان بودیم.از انفجار در بندر بیروت گرفته تا شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران و مورد آخری اعلام عادی سازی روابط امارات با اسرائیل.

عادی سازی روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس با اسرائیل فرایند تازه ای نیست و از چند سال پیش به صورت کج دار و مریز و غالبا پنهانی در حال انجام می باشد. اما اینکه چرا موضوع عادی سازی روابط امارت و اسرائیل در این برهه زمانی مطرح شده و برنده اصلی ماجرا چه کسی خواهد بود ، موضوع بحث ماست

چند ماه بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نمانده و هر چه به زمان انتخابات نزدیک تر می شویم شانس آقای ترامپ جهت تصدی دوباره منصب ریاست جمهوری کم تر می شود.

ترامپ با مشکلات عدیده داخلی دست به گریبان بوده و هیچ دور نمای روشنی در مورد بهبود اوضاع و اقناع رای دهندگان آمریکایی درباره برگزیدن دوباره وی به مقام ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد. بنابراین ترامپ با نومیدی از حصول دستاوردی داخلی به شدت تلاش می کند تا با بدست آوردن دست آوردی بین المللی از آن در رقابت های انتخاباتی استفاده نماید.

در این بین چه کسانی بهتر از "گاوهای شیرده خلیج فارس" می توانند به او کمک نمایند. امارات با این اقدام خود در واقع بزرگ ترین هدیه و دستاویز را به ترامپ اهدا نمود. ترامپ هم اکنون استفاده از این ماجرا را در قابتهای انتخاباتی خود شروع کرده و ضمن تمجید از این اقدام مدعی شده که در حال رایزنی با کشورهایی است که "بایدن " حتی اسم آنها را هم نشنیده است.

پس ترامپ برنده اصلی ماجراست چون بدون صرف هیچ هزینه و تعهدی توانسته دست آورد مهمی در راستای منافع خود و البته اسرائیل بدست آورد.

برنده بعدی "نتانیاهو "نخست وزیر رژیم صهیونیستی می باشد. او که هر لحظه در خطر از دست دادن پست نخست وزیری و متعاقب آن محاکمه و زندانی شدن به دلیل پرونده های فساد مالی می باشد ، با فتح یکی دیگر از کشورهای عربی می تواند جای پای خود را در منصب نخست وزیری محکم تر نماید. در این میان البته به نظر می رسد که امارات نه تنها دست آورد خاصی نخواهد داشت ، بلکه مجبور به پرداخت هزینه های مختلفی نیز خواهد شد.

واقعیت این است که امارات کشوری فعال در سطح منطقه و حتی فرامنطقه ای بوده و "با شل کردن سر کیسه " از حمایت آمریکا در ابعاد مختلف برخوردار می باشد. همچنین با دیگر قدرتهای جهانی از کشورهای اروپایی و روسیه گرفته تا چین دارای روابط گسترده در تمامی سطوح می باشد.

امارات اصولا نیاز خاصی به ایجاد روابط با اسرائیل _ که ایجاد کننده تبعات و دغدغه های فراوانی برای آن کشور می باشد _ و یا حداقل علنی کردن و عادی سازی این روابط در این مقطع زمانی نداشت. این اقدام ابوظبی در واقع به مثابه چک سفید امضایی است که به شخص ترامپ اعطا شده تا از آن در رقابتهای انتخاباتی خود استفاده نماید.

"دوشیدن گاوهای شیرده " توسط ترامپ همچنان ادامه دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy