Tuesday, Sep 1, 2020

صفحه نخست » افشاگری ذوالفقاری، معاون وزیر کشور روحانی را به دروغگویی متهم کرد + فیلم

efsha_090120.jpgرادیو زمانه - ۹ ماه پس از اعتراضات خونین مردم ایران به گرانی بنزین و در حالی که هنوز سرنوشت بسیاری از معترضان مشخص نیست، معاون امنیتی وزارت کشور به صورت ضمنی حسن روحانی، رئیس جمهوری را به دروغگویی درباره اطلاعش از زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین متهم کرد.

حسین ذوالفقاری همچنین گفت که شورای امنیت کشور (شاک) اعتراض مردم را پیش‌بینی کرده بود. به گفته او فراخوان‌های اعتراضی در ایران نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر شده‌اند.



حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۱ شهریور در یک نشست خبری ادعای پیشین حسن روحانی، رئیس جمهوری را درباره بی‌اطلاعی از سهمیه‌بندی بنزین در آبان ۹۸ رد کرد و بدون نام‌بردن از او گفت:

«آنها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه کسی به آنها گفته شده است.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

در آبان سال گذشته حکومت ایران در یک اقدام ناگهانی علاوه بر سهمیه‌بندی بنزین، نرخ آن را سه برابر کرد. به‌دنبال این اقدام، مردم در بیش از ۱۰۰ شهر کوچک و بزرگ ایران به خیابان‌ها آمدند. همزمان با مسدود دسترسی مردم به اینترنت، نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی سرکوب مرگبار معترضان را آغاز کرده و جان صدها نفر را گرفتند. با گذشت بیش از ۹ ماه از این اعتراضات سرنوشت هزاران تن از بازداشت‌شدگان هنوز مشخص نیست و برخی از آن‌ها نیز بدون دسترسی به دادرسی عادلانه به اعدام محکوم شده‌اند.



در ششم آذر ۹۸ و در حالی که بسیاری از معترضان همچنان خشمگین یا داغدار بودند، حسن از خود سلب مسئولیت و ادعا کرد «مصوبه و تصمیم درباره سهمیه‌بندی بنزین را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کرده و اجرای آن را نیز به آن‌ها سپرده است». روحانی گفت:

«به وزیر کشور گفتم این مصوبه و تصمیم ما است. گفتم اجرایش با شما و صداوسیما، بروید و به من هم نگویید و هر وقت شما مناسب دیدید بروید و اجرا کنید. شبی که اجرا شد من هم نمی‌دانستم که این هفته است یا آن هفته. گفته بودم که هر شبی مناسب بود اجرایش کنید»

معاون وزیر کشور: اعتراضات مردم را پیش‌بینی کرده بودیم

ذوالفقاری گفت شورای امنیت [کشور] اعتراضات سراسری مردم به گرانی بنزین را پیش‌بینی و با سهمیه‌بندی گازوئیل و اعلام زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین مخالفت کرده بود:

«مستندات مکتوب وقایع سال۹۶ و ۹۸ و ریشه های ایجاد آن وجود دارد. شورای امنیت وقایع آبان۹۸ را پیش‌بینی کرده بود و نظر ما این بود که قیمت بنزین تک نرخی و ۱۵۰۰ تومان باشد. پیش بینی اعتراضات را هم کرده بودیم. ما پیامدهای اجتماعی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را پیش بینی کرده بودیم. قرار بود سال گذشته قیمت گازوییل افزایش یابد که ما گفتیم این کار شدنی نیست‌. درخواست کردیم قبل اجرای طرح، مسئولان مزایای طرح را برای مردم توضیح دهند، اما معتقد بودیم زمان اجرای طرح اعلام نشود تا مردم به پمپ بنزین‌ها نروند.

این مقام امنیتی آغاز اعتراضات را تلویحاً به جنجال‌آفرینی «برخی مسئولان» در توئیتر و اقدامات «یک گروه خارج از کشور» مرتبط دانست اما اسنادی در تأیید سخنان‌اش ارائه نکرد:

«در ساعات اولیه اجرای طرح، مشکلی وجود نیامد اما از ظهر جمعه برخی مسئولان داخل کشور با توئیت و حضور در فضای مجازی سخنانی گفتند که مستندات آن وجود دارد و یک گروه از خارج کشور اقداماتی آغاز کردند و عده‌ای از مردم هم اعتراض کردند و بعد حوادث دیگری رخ داد».

ذوالفقاری با مقایسه افزایش قیمت بنزین‌ها در دوران محمود احمدی‌نژاد با آبان گذشته، از عملکرد وزارت کشور دفاع کرد و گفت که بر خلاف قبل،‌ در آبان ازدحامی در برابر پمپ بنزین‌ها شکل نگرفت.

پیش از معاون امنیتی وزارت کشور، جمال عرف، معاون سیاسی وزارت کشور هم آذرماه ۹۸، در واکنش به ادعای حسن روحانی، در مصاحبه با یک وبسایت خبری اعلام کرده بود که «مستندات زمان افزایش قیمت بنزین روز سه شنبه به رئیس جمهوری داده شده است». پایگاه اطلاع رسانی دولت اما بلافاصله به نقل از دفتر معاون سیاسی وزارت کشور این اظهارات را تکذیب کرد.

سه برابر شدن فراخوان‌های اعتراضی در ایران

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در نشست امروز همچنین اعلام کرد شمار فراخوان‌های عمومی برای اعتراض نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است.

ذوالفقاری گفت: «در پنج ماه نخست سال گذشته ۵۱۹ مورد فراخوان اعتراضی داشتیم که امسال در مدت مشابه به هزار و ۷۰۲ مورد رسیده و رشد ۲۲۷ درصدی داشته است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy