Saturday, Sep 5, 2020

صفحه نخست » کلنگی کردن یمن برای پادشاهی بن سلمان، تجارت تسلیحات و قطع بازوی ایران، اکبر گنجی

ganji.jpgمشکل اصلی خاورمیانه داخلی (وجود رژیم هایِ استبدادیِ فاسدِ سرکوبگر یا رژیمِ آپارتایدیِ اشغالگرِ متخصصِ ترور) است، اما دخالت خارجی منطقه را کلنگی کرده و به کلی از پروسه گذار به دموکراسی دور ساخته است. یعنی زمینه و فضای رشد دموکراسی و حقوق بشر را نابود کرده است. نیروهای اجتماعی به جای مبارزه با حکومت های فاسد سرکوبگر، به نیروهای جبهه بندی های قدرت های منطقه ای و بین المللی تبدیل شده اند که بی ثباتی و آشوب به سود آنان است.

دولت ها، در سطح روابط بین الملل، به دنبال عدالت نبوده و نیستند، نفوذ و منافع اساس روابط بین الملل است. منتهی دولت ها با فریب، منافع خودشان را منافع ملی یا منافع مردم قلمداد کرده و می کنند. آخر مسابقه تسلیحاتی به راه انداختن و کلنگی کردن خاورمیانه، منافع کدام ملت است؟ به یک نمونه بنگرید:

فاجعه جنگ یمن، جنایتی بشری است. ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار کشته، میلیون ها آواره، میلیون ها نفر اسیر قحطی، ویروس کرونا ، بیماری وبا و بی دارویی محصولِ محاصره هوایی، دریایی و زمینی جنگ ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی شده اند.

دولت های زیادی در این جنایت بشری مشارکت داشته و دارند. جنایات جنگی بیشماری در آن صورت گرفته که به تأئید سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری رسیده است.

الف- نفوذ منطقه ای و منافع دولت ها ؛ ب- منافع کمپانی های اسلحه سازی و پ- سودای پادشاه شدنِ محمد بن سلمان؛ برخی دلایل این جنگ ضد بشری هستند.

یمن پس از کودتای سال ۱۹۶۲، گرفتار جنگ شد. در جنگ یمن در دهه ۱۹۶۰ ، ایران و اسرائیل و عربستان سعودی و انگلیس در جبهه شیعیان زیدی قرار داشتند و علیه جمهوری خواهانِ کمونیستِ مورد حمایتِ مصرِ ناصری و شورویِ سوسیالیستی می جنگیدند. هدف اسرائیل و عربستان این بود که یمن را به «ویتنام مصر» تبدیل سازند.

در جنگ پنج ساله کنونی، آمریکا ، انگلیس، اسرائیل، عربستان، امارات، مصر، سودان، و...همگی علیه شیعیان زیدی(حوثی ها) می جنگند و تنها ایران از حوثی ها حمایت به عمل می آورد.

ایران در هر دو جنگ یمن از شیعیان زیدی دفاع کرد. به همین دلیل، محمد رضا شاه پهلوی در این نوبت حضور چشمگیری دارد و به غیر از حمایت مالی و تسلیحاتی او در جنگ یمن، به نظراتش درباره عربستان سعودی و اسرائیل هم اشاره شده است.

داستان از جنگ دهه ۱۹۶۰ شروع می شود و با جنگ کنونی پایان می یابد. ارائه شواهد و قرائنِ قوی برای مدعیات، این نوبت را طولانی تر از نوبت های پیشین کرد. آمریکا و انگلیس در همدلانه ترین نظر، نگاهی تجاری (فروش تسلیحات) به کشتار مردم یمن دارند. اسرائیل اهداف بلند مدتش را تعقیب می کند که با اهداف تجزیه طلبانه امارات متحده سازگار افتاده است. محمد بن سلمان، به غیر از نگاه سنتی سعودی ها که یمن را «حیاط خلوت» خود به شمار می آورند، به یمن به عنوان سکوی پرش از وزارت دفاع به ولیعهدی و از آن جا به پادشاهی می نگرد. ایران نیز در این میان به متحدان جدیدی دست یافت. اما....

آدرس کانال یوتوپ اکبر گنجی:

https://www.youtube.com/channel/UCi-wR3aee_iOhXXIUv0PP3g/featured



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy