Thursday, Sep 17, 2020

صفحه نخست » با تهدید سپاه، حساب توئیتر کاپیتان استقلال بسته شد

wire17.jpgایران وایر - پیام یونسی‌پور

حساب کاربری «وریا غفوری»، کاپیتان «استقلال» یک روز پس از واکنش به اعدام «نوید افکاری»، کشتی‌گیر شیرازی بسته شد.
گزارش زیر، داستان وریا غفوری و واکنش او به وقایع اجتماعی و سیاسی ایران است و البته به این سوال هم پاسخ می‌دهد که چرا توییترغفوری بسته شد؟

***

تماس‌‌های اخیر اداره کل حراست وزارت ورزش و جوانان و همین طور سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باعث بسته شدن توییتر «وریا غفوری»، کاپیتان تیم فوتبال «استقلال» شد.

tweet.jpgوریا تنها بازیکن فوتبال ایران بود که به اعدام نوید افکاری واکنش نشان داد. کاپیتان استقلال دو روز پس از اعدام کشتی‌گیر شیرازی، در حساب توییتر خود نوشت: «فکر، اندیشه و آزادی قابل اسارت نیست؛ نه با زندان، نه با اعدام. ذات انسان مطالباتی دارد که هیچ وقت خاموش نمی‌شود.»

در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، حساب توییتر وریا غفوری از دسترس خارج شد. منابع «ایران‌وایر» در ایران خبر از تهدید او از سوی اداره کل حراست وزارت ورزش و یک نهاد امنیتی در ایران می‌دهند. کاپیتان استقلال حاضر به حذف توییت خود در مورد نوید افکاری نشد و به صورت کامل حساب توییتری خود را از دسترس خارج کرد.

وریا غفوری، بازیکن سنندجی فوتبال ایران پیش از این از سوی «کمیته اخلاق» فدراسیون فوتبال و حراست وزارت ورزش ایران بازخواست شده بود. او سابقه تهدید غیرمستقیم از سوی آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی را نیز دارد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

کاپیتان تیم استقلال جزو معدود بازیکنان کنونی فوتبال ایران است که صدای اعتراضش به اتفاقات اجتماعی ایران را خاموش نگه نداشته است.

او دی‌ماه سال ۱۳۹۷، پس از سانسور نشدن بخشی از یک فیلم سینمایی در «شبکه تلویزیونی کیش» و اخراج مدیران این شبکه، در استوری اینستاگرام خود نوشت: «آیا کسانی که مسوول مرگ ۱۰ دانشجو و آتش گرفتن مدارس هستند هم محاکمه می‌شوند؟»

دو هفته بعد و هم‌زمان با موج گرانی قیمت سکه و ارز در ایران، بار دیگر در همان صفحه اینستاگرامش این گونه واکنش نشان داد: «جمهوری خوب، اسلامی خوب، ایران بهترین. فقط دلیل این‌همه مشکلات و فقر مردم ایران چیست؟»

همان سال وقتی مدرسه دخترانه‌ای در زاهدان آتش گرفت و دانش‌آموزان در آتش سوختند، نوشت: «شرم بر مسوولینی که به دلیل بی‌کفایتی آن‎ها، دختران این کشور پرپر می‌شوند.»

پست‌‌های وریا غفوری در مورد آتش‌سوزی مدرسه دخترانه در زاهدان، به دستور مستقیم «مهدی تاج»، رییس سابق فدراسیون فوتبال، از صفحه اجتماعی این بازیکن حذف شد.

برای بازداشت فعالان محیط‌زیست نیز این‌گونه واکنش نشان داد: «برای این کشور باید خون گریست.»

چون خودش از کُردهای ایران است، نسبت به کشته شدن «کول‌بران» هرگز ساکت نماند. بهمن ۱۳۹۸، با این استوری خبرساز شد: «این‌جا کردستان است؛ جایی که مردان برای سیر کردن شکم خود و زن و بچه‌شان باید کولبری کنند؛ اما به قیمت جانشان.»

گاهی هم با مردان دولت به صورت مستقیم وارد جدل شده است. «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران زمانی گفته بود: «ما افتخار می‌کنیم به خاطر فلسطین و لبنان در فشار باشیم.»
وریا غفوری در پاسخ نوشت: «آن‌هایی که به خاطر حمایت از مردم مظلوم فلسطین و یمن و لبنان زیر فشار هستند، شما نیستید، مردم ایران هستند.»

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، در پاسخ به سوال خبرنگار برنامه تلویزیونی ورزشی «۹۰» که از او پرسیده بود آیا از تبعات حرف‌هایت نمی‌ترسی، گفته بود: «چرا بترسم؟ حرف حق می‌زنم.»

اما دقیقا یک روز بعد، یعنی ۲۹ بهمن ۱۳۹۷، بالاترین مقام جمهوری اسلامی او و «علی کریمی» را به صورت غیرمستقیم تهدید کرد.

آیت‌آلله علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در جریان سخنرانی‌ خود در جمع گروهی از هوادارانش، گریزی به واکنش‌های اخیر فوتبالیست‌های ایران زده و با جملاتی مانند «به یاد داشته باشید امنیت خود را از کجا آورده‌اید»، به صورت روشن از آن‌ها خواسته بود نسبت به مشکلات اقتصادی کشور سکوت کنند.

دو روز بعد، حراست وزارت ورزش و جوانان وریا غفوری را برای ارایه توضیحات در مورد کنش‌ها و واکنش‌‌هایش در فضای مجازی احضار کرد.

با این حال، وریا چندان ساکت نماند. او باز هم جزو معدود بازیکنان فوتبال ایران بود که نسبت به اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به شکل جدی واکنش نشان داد.

آبان سال ۱۳۹۸ و پس از افزایش قیمت بنزین و آغاز اعتراضات سراسری در ایران، وریا غفوری، علی کریمی و «مسعود شجاعی» با مردم همراه شدند.

کریمی ساعاتی پس از افزایش قیمت بنزین، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «سفره‌ها با بوى بنزين جان گرفت.»
این پست هنوز از صفحه علی کریمی حذف نشده است.

وریا غفوری هم در استوری اینستاگرامش از این که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و به «حسن روحانی» رای داده است، ابراز پشیمانی کرد. او دو ماه بعد در قبال سقوط هواپیمای اوکراینی به دست سپاه پاسداران هم ساکت نماند.

کاپیتان استقلال پیش از آن، تاوان رک‌گویی‌هایش در قبال مسایل اجتماعی را با از دست دادن پیراهن تیم ملی ایران داده است.

در فصل منتهی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، اگر وریا غفوری بهترین بازیکن لیگ برتر ایران نبود، قطعا در جمع پنج بازیکن برتر آن فصل فوتبال ایران می‌گنجید. او اما در فهرست مسافران جام جهانی قرار نگرفت. ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، «حامد جولایی»، نماینده مجلس شورای اسلامی مدعی شد چرایی حذف وریا غفوری از تیم ملی در دست بررسی است و حذف ناگهانی مدافع استقلال را «مشکوک» و به دلایل «غیرفنی» دانست.
جولایی گفته بود: «این که او بدون دلیل از تیم ملی حذف شود، جای تعجب دارد و ما آن را بررسی خواهیم کرد.»

بررسی شد اما نتیجه‌اش اعلام نشد. شایع کردند که کُرد بودنش دلیل حذف از تیم ملی بوده است. این داستان شاید برمی‌گشت به یک پیش زمینه ذهنی که از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به جای مانده بود. «محسن صفایی فراهانی»، رییس وقت فدراسیون فوتبال ایران پس از اخراج «تومیسلاو ایویچ»، سرمربی تیم ملی در آستانه جام جهانی فرانسه، تصمیم داشت «بیژن ذوالفقارنسب» را سرمربی کند. اما یک مقاله در روزنامه «کیهان» و بعد یک تصمیم از «بالا» رای او را تغییر داد. قرار نبود مربی اهل سنت سرمربی تیم ملی ایران باشد.

حالا وریا غفوری با حمایت از نوید افکاری، محکومیت قتل او و نقد بر مجازات اعدام، بار دیگر نهادهای امنیتی را حساس ‌کرده است.

کاپیتان استقلال همراه تیمش در قطر است و باید در لیگ قهرمانان باشگاه‌‌های آسیا برای صعود مبارزه کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy