Monday, Oct 12, 2020

صفحه نخست » تصویری؛ مهمانی مجلل توسط القاعده در «مثلث مرگ» مالی

العربیه - سازمان القاعده در شمال آفریقا و سه سازمان افراطی دیگر که در مالی و سواحل آفریقا فعالیت می‌کنند‌، به مناسبت دریافت مبلغی نزدیک به 30 میلیون یورو و بازگشت بیش از 200 جنگجوی تروریست به قلعه‌های این سازمان در انتهای شمال غربی مالی در نزدیکی مرزهای الجزایر و موریتانی، در منطقه‌ای که به «مثلث مرگ» شناخته می‌شود، یک مراسم مهمانی بزرگی با سفره‌ای مملو از کباب‌را برپاکرد.

01.jpgاین منطقه (مثلث مرگ) حدود دو دهه است به عنوان دژ محکم و محل استقرار سازمان‌های تروریستی و رهبران باندهای قاچاق مواد مخدر به شمار می‌‌رود.
02.jpgتصاویر منتشر شده طی ساعات گذشته ده‌ها تن از شبه نظامیان افراطی را نشان می‌دهد که بر دور سفره‌ای از کباب مجلل در یک منطقه بیابانی دور افتاده به صورت علنی جمع شده‌اند.
03.jpgدر تصاویر مراسم بزرگ باربکیو القاعده که در آن چندین گوسفند به طور کامل کباب شده و بر سفره آنها چیده شده است، تعدادی از رهبران گروههای تروریستی تندرو مشاهده می‌شوند. از جمله این تروریست «ایاد آغ غالی که تحت تعقیب و پیگرد نیروهای فرانسوی و نیروی مشترک ضد ترور منطقه ساحلی افریقاست.

«ایاد آغ غالی» به عنوان امیر گروه موسوم به «جماعة نصرة الاسلام والمسلمین» یا گروه مدد رسان به اسلام و مسلمانان که در سال 2015 چهار گروه مسلح از جمله «انصار الدین، جبهه ماسینا به رهبری محمد کوفا و دو سازمان وابسته به القاعده نیز به او پیوستند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

فعالان رسانه‎‌ای تصاویری از این مهمانی مجلل القاعده را در شبکه‌های اینترنت منتشر کردند که نشان دهنده تجمل‌گرایی، اصراف و ولخرجی در غذا خوردن این جماعت مدعی اسلام آن هم در منطقه‌ای است مردمش از کمبود آب آشامیدنی و غذا به دلیل محیط سخت کویری رنج می‌برند و تعداد زیادی از روستائیان آن مناطق منازل و زمین‌های خود را به دلیل سختی شرایط کویری، فقر و محرومیت ترک کردند.

در این معامله القاعده در ازای آزاد کردن 5 گروگان 2 فرانسوی 2 ایتالیایی و یک سياسي سابق نيجره‌اى، مبلغ 30 میلیون یورو پول نقد و200 تروریست که توسط کشورهای مختلف شمال آفریقا به اسارت در آمده بودند را تحویل گرفت.

پیشتر موریتانیا و الجزایر و برخی کشورها تصمیم گرفته بودند که هیچگونه امتیازی به تروریست‌ها مانند القاعده و غیر در ازای آزادی گروگان‌ها ندهند. این کشورهای استدلال می‌کنند که دادن امتیاز این گروهها را تشویق خواهد کرد که به آدم ربایی و گروگانگیری متوسل شده و اموالی برای خرید اسلحه و ادامه عملیات تروریستی داشته باشند.

با انتشار خبر دریافت القاعده مبلغ 30 میلیون یورو آزادی 200 نفر از خطرناکترین تروریست‌های این شبکه خیلی‌ها این پرسش را مطرح کردند که چه کسانی یا افرادی این معامله تأمین مالی القاعده را به ثمر رساند.

به نوشته مجله فرانسوی «جان افریکه»، در میان آزاد شدگان القاعده برخی از طراحان حمله به هتل «رادیسیون بلو» در پایتخت مالی باماکو در سال 2015 و افرادی که در حملات تروریستی دیگر از جمله حمله به هتل «اسپلنداید» و کافه «کاپوچینو» در اواگادوگو ، پایتخت بورکینا فاسو 2016 بورکینا فاسو شرکت داشتند، نقش داشتند.

ناظران سیاسی و امنیتی می‌گویند این نوع معامله‌ها شبکه‌های تروریستی را تشويق مى‌کنند تا به عملیات گروگان‌گیری برای تامین مالی و خرید سلاح و مهمات ادامه دهند و این در دراز مدت پیامدهای منفی بر امنیت منطقه و جهان خواهد داشت.

معامله شگفت‌انگیز به نفع القاعده

اما در باره دلیل چنین مراسمی برای القاعده برخی گزارش‌ها خبر دادند که این مراسم پس از یک معامله تبادل اسرا بین القاعده و برخی کشورها که به واسطه دو تاجر بزرگ به نام‌های : شریف ولد الطاهرو محمد اکویتی که از قبایل طوارق هستند، برگزار شد و القاعده پول بزرگی در این معامله به جیب زد.

اما اسیران یا گروگان‌های مبادله شده 2 گروگان فرانسوی که در سال 2015 از شرکت اورانیوم «اریفا» در شمال نیجریه ربوده شده بودند و دو گروگان دیگر ایتالیایی و یکی از رهبران سیاسی سابق نیجریه در مقابل این مبلغ بزرگ 30 میلیون یورویی و 200 تن از اسرای القاعده نیز آزاد شدند. هنوز مشخص نشده که چه کسانی یا کدام دولت‌ها این مبالغ هنگفت را به القاعده پرداخت کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy