Saturday, Oct 17, 2020

صفحه نخست » آتلانتیک: ترامپ ترسیده است

scared_101620.jpgفرارو - "پیتر نیکولاس" نویسنده و تحلیلگر حوزه کاخ سفید "نشریه آتلانتیک" در گزارشی، از احتمال تشدید حملات بی پایه و اساس ترامپ در روز‌های نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، علیه افراد مختلف خبر داده و دلیل اصلی این حملات را نیز ترسِ ترامپ از شکست خوردن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا عنوان کرده است.

وی در این رابطه می‌نویسد: «به نظر می‌رسد که ترامپ دچار هذیان گویی شده است. او پیام‌های توئیتری عجیبی منتشر می‌کند. وی وقتی بیمار و مبتلا به کرونا است، در یک خودرو می‌نشیند و خلاف دستورات پزشکان، به محوطه خارج از بیمارستان می‌رود. او حتی خواستار بازداشت مخالفان خود شده است».

پس از آنکه پزشکان، دونالد ترامپ را که به ویروس کرونا مبتلا شده بود، درمان کردند، برخی سیاستمداران آمریکایی نظیر نانسی پلوسی این سوال را مطرح کردند که آیا این تجربه، تاثیری هم بر نوع قضاوت وی داشته است؟ با این حال، آنچه که این دسته از سیاستمداران به آن توجه نمی‌کنند این است: ترامپ در دوره ابتلا به کرونا نیز به همان اندازه دوره سلامتی خود، جنگ طلب بوده و روحیه تهاجمی از خود نشان داده است. وی همچنان اظهارات تهاجمی انجام می‌داد و می‌دهد و به طرح تئوری‌های توطئه می‌پردازد.

یکی از مقام‌های نزدیک به کاخ سفید به من گفت: "آنچه در روز‌های پایانی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وی را به هم ریخته، ابتلایش به کرونا نیست. او عمیقا در وحشت است و همین بر عملکرد وی تاثیر زیادی گذاشته و می‌گذارد. فرصت چندانی تا زمان انتخابات باقی نمانده او کاملا به هم ریخته به نظر می‌رسد و احتمالا بازنده انتخابات می‌شود. وی ترسیده است..."

ارزیابی اینکه آیا ترامپ به هم ریخته است یا خیر، خیلی ضعیف است. یکی از معیار‌هایی که پزشکان برای مشاهده تغییر رفتار بیمار از آن استفاده می‌کنند، انحراف وی از خط پایه (رفتار‌های عادی اش) است. رفتار عادی ترامپ، غیرعادی بودن و عجیب رفتار کردن است. اکنون هم وی به همین شبوه رفتار می‌کند و نمی‌توان وی را بَزک کرد. وی همان آدم است.

اگر به طور عمیق به مساله نگاه کنیم، رفتار‌های اخیر ترامپ، چندان تفاوتی با رفتار‌های گذشته وی نداشته اند. با این همه، میزان ریسک و خطرات در برهه کنونی به شدت بالا است. "جک اودانل" یکی از مقام‌های ارشد تجارت و کسب و کار‌های ترامپ در یکی از کتاب‌هایی که اخیرا به چاپ رسانده توصیف می‌کند که ترامپ چه رفتار وحشتناک و عجیب و غریبی را فقط به دلیل اینکه یک جایگاه وی آی پی در هتلش در نیوجرسی آمریکا در اواخر دهه ۱۹۸۰، مطابق میلش نبود، از خود نشان داد.

ترامپ، ارتفاع سقف بالا را دوست داشت با این حال در مکان مذکور، به دلایل فنی، ارتفاع سقف پایین‌تر در نظرگرفته شده بود. اودانل می‌گوید وقتی ترامپ از هتل مذکور بازدید کرد: "فریاد‌های بلندی کشید، به دیوار مشت کوبید و مدیران خود در هتل مذکور را به شدت تحقیر و خوار کرد".

اودانل می‌گوید "وقتی اخبار مرتبط با بستری شدن ترامپ به دلیل ابتلا به کرونا را تماشا می‌کرده، به هیچ عنوان رفتار‌های ترامپ در آن دوره برای وی عجیب نبودند. اساسا عجیب و غریب بودن و غیرعادی بودن، جز ویژگی‌های ذاتی ترامپ است و وی هر چه هم که تلاش کند، نمی‌تواند این مساله را از دیگران پنهان کند". مایکل کوهن وکیل اسبق ترامپ نیز به کرات از رفتار‌های تهاجمی و غیرعادی وی (ترامپ) در موقعیت‌های گوناگون سخن گفته و گفته است که "وی اساسا از آمادگی ذهنی لازم برای برعهده گرفتن مسوولیت‌های بزرگ برخوردار نیست".

اکنون، فشاری که ترامپ به دلیل ترس از باخت احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حس می‌کند، تمامی ویژگی‌های خطرناک ترامپ را که عیان شدن آن‌ها به ضرر آمریکا و مردم این کشور است، تحریک به ظاهر شدن می‌کند. وی به تازگی و در گفتگو با شبکه فاکس نیوز، به همه مخالفان خود به نحو عجیبی حمله کرد. او به نانسی پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا)، جو بایدن (نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا)، اندرو کومئو (فرماندار نیویورک)، جنبش آنتیفا، جیمز کومی (رئیس اسبق اف بی آی)، و رسانه‌های آمریکایی (که وی آن‌ها را دشمنان ملت آمریکا خواند)، شدیدا حمله کرد. وی حتی فرماندار میشیگان را که منتقد وی است نیز به عنوان یک فرد "دیکتاتور" خطاب کرد.

هیچکدام از این رفتار‌های ترامپ، دوستان و همکارانی که از نزدیک با او کار می‌کنند را متعجب نمی‌سازد. جان بولتون می‌گوید که این رفتار‌ها کاملا برای ترامپ عادی هستند. وی به هیچ عنوان تحت تاثیر دارو‌هایی که جهت درمان کرونا مصرف می‌کند نیست. ترامپ، همان ترامپِ همیشگی است.

یکی از مقام‌های اسبق وزارت امنیت میهن آمریکا به من گفت که "جان کلی" رئیس اسبق کارکنان کاخ سفید، در برخی جلسات، اتاق جلسه را از حضور کارمندان درجه پایین خالی می‌کرد. دلیل آن هم رفتار‌های عجیب و غریبی بود که ترامپ در صورت عصبانی شدن از خود نشان می‌داد و امکان داشت آبروی وی را ببرد. شاهدان عینی در کاخ سفید بر این باورند که گاهی اوقات ترامپ به معنای واقعی کلمه دیوانه می‌شود و هیچ کس جلودارش نیست.

"میلز تیلور" از مقام‌های اسبق وزارت امنیت میهن آمریکا می‌گوید در جلسه ای، من به ضوح شاهد بدرفتاری و دیوانگی‌های ترامپ در یک جلسه کاری بودم. من در آن جلسه، در حال یادداشت برداری بودم که ترامپ رو به من کرد و گفت: "چه غلطی می‌کنی؟ این یادداشت‌های لعنتی به چه دردت می‌خورند؟ "میلز می‌گوید وقت این رفتار غیرمنطقی را از او دیدم، شوکه شدم و دفترچه خود را بستم.

امکان اینکه شرایط بدتر از این شود هم وجود دارد. همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، امکان اینکه ترامپ عجیب و غریب‌تر شود وجود دارد. احتمال دارد که وی برای جبران شکست‌ها و عقب ماندگی‌های خود، بر شدت حملاتش علیه دیگران بیفزاید. برای شخصی مثل ترامپ، هرگونه شکستی غیرقابل تحمل است و می‌تواند تاثیری غیرقابل درمان بر وی بگذارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy