Sunday, Nov 1, 2020

صفحه نخست » افشاگری یکی ديگر از بازداشت‌شدگان آبان‌ ماه از اقدامات جمهوری اسلامی

aban_103020.jpgشکنجه، اعترافات اجباری، و تلاش برای آدم‌ربایی در ترکیه

صدای آمریکا - یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ایران که اکنون ساکن ترکیه است، از ابعاد دیگری از موارد گسترده نقض حقوق بشر توسط رژیم جمهوری اسلامی پرده برداشت.

فاطمه خوش‌رو،‌ از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در گفت‌و‌گو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت که عوامل رژیم او را پس از بازداشت مورد شکنجه‌های جسمی و روحی طاقت‌فرسا قرار دادند. به گفته خانم خوش‌رو آنها نهایتا او را به شرطی آزاد کردند که به ترکیه بازگردد، اطلاعات فردی را در اختیار آنها قرار دهد، و او را تا نزدیکی مرز ایران بیاورد.

خانم خوش‌رو به تازگی در یک محاکمه غیابی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی خرم‌آباد به یک سال زندان محکوم شده است. بر اساس رای صادره که نسخه‌ای از آن توسط خانم خوش‌رو در اختیار صدای آمریکا قرار گرفته، حسن کرم‌پور، قاضی این شعبه، او را در رابطه با مواردی مانند تهیه فیلم از تجمعات اعتراضی و ارسال آنهال به خارج از کشور و شرکت در این تجمعات متهم کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

فاطمه خوش‌رو به صدای آمریکا گفت،‌ دادگاه او به صورت غیابی در تاریخ ۱۴ مهر ماه برگزار شد و به او ۲۰ روز زمان داده شده است که نسبت به حکم صادره اعتراض کند.

بازداشت، کتک، و شکنجه

فاطمه خوش‌رو در رابطه با بازجویی‌هایی که در دوران بازداشت از او شده است، به صدای آمریکا گفت که او بارها مورد ضرب و شتم، و شکنجه‌های جسمی و روانی قرار گرفته است. وی گفت که نیروهای امنیتی به دفعات برای اعتراف اجباری، او را جلوی دوربین فیلمبرداری قرار داده‌اند و تهدید کرده‌اند که اگر با جمهوری اسلامی همکاری نکند خانواده او را بازداشت خواهند شد.

خانم خوش‌رو می‌گوید: «در بازجویی‌ها من را مجبور می‌کردند هر چه می‌خواهند جلوی دوربین بگویم. آن قدر فشار آوردند و شکنجه روحی و جسمی کردند که هر چه گفتند قبول کردم.»

خانم خوش‌رو می‌گوید که آبان ماه سال ۹۸ زمانی که برای دیدار با خانواده به ایران سفر کرده بود در اعتراضات برگزار شده در خرم‌آباد شرکت کرد. او می‌گوید که توسط نیروهای امنیتی با ضرب و شتم بازداشت شد و بیش از ۶۰ روز را در یکی بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه، زندان اوین، و زندان خرم‌آباد سپری کرد. خانم خوش‌رو گفت که نهایتا با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

به گفته خانم خوش‌رو، نیروهای امنیتی پس از بازداشت او به خانه پدری‌اش رفتند و ضمن تفتیش منزل، برخی از مدارک شناسایی او، از جمله گذرنامه و ‌کارت اقامت ترکیه او را برای مدتی ضبط کردند.

اعمال فشار برای همدستی در نقشه آدم‌ربایی در ترکیه

به گفته خانم خوش‌رو، بازجویان از او خواسته بودند در ازای آزاد شدن، به جمهوری اسلامی برای آدم‌ربایی در ترکیه کمک کند.

او به صدای آمریکا گفت که بازجویان مشخصات فردی را به خانم خوش‌رو دادند و گفتند در صورتی او را آزاد می‌کنند که «بتوانی او را به دام ما بیاندازی.»

وی افزود: «آنها تهدید کردند اگر فردی که می‌خواهند را به مرز ایران و ترکیه نبرم اعضای خانواده را بازداشت می‌کنند.»

فاطمه خوش‌رو می‌گوید که او سرانجام مدارک شناسایی خود را پس گرفت و روز شنبه ۱ شهریور امسال از ایران خارج شد.

فشار به بازداشت شدگان برای همکاری با دستگاه‌های امنیتی در به دام انداختن مخالفان خارج از کشور مسبوق به سابقه است. مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار مستقل و مجری برنامه تبلت صدای آمریکا، که برادر او علیرضا علینژاد به تازگی به ۸ سال زندان محکوم شده است، در گفت‌وگویی با صدای آمریکا گفته بود: «سپاه با خانواده خواهرم نقشه داشتند که به بهانه دیدار با مادرم من را به ترکیه بکشانند و در آن جا من را بدزدند. برادر من این نقشه آنها را فاش کرد و علنی در اینستاگرام خطاب به من نوشت: به ترکیه نیا. حالا آنها به خاطر افشای تبانی سپاه، برادر من را محکوم کرده‌اند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy