Sunday, Nov 8, 2020

صفحه نخست » رویکرد جو بایدن در برابر ایران، مصر و عربستان چه خواهد بود؟

biden.jpg دویچه وله - رئیس جمهور جدید آمریکا روشن و شفاف گفته است که در سیاست خارجی او جایی برای "دیکتاتورهای محبوب" وجود ندارد. او برخلاف دونالد ترامپ، از سیاست نظامی عربستان در یمن دفاع نمی‌کند و حاضر نیست چک سفید به عبدالفتاح سیسی بدهد.

سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در دوره زمامداری جو بایدن تغییرات آشکاری خواهد کرد. به‌ویژه در خاورمیانه، بایدن سیاست متفاوتی را دنبال می‌کند.

روزنامه "دی‌پرسه" روز دوشنبه نهم نوامبر (۱۹ آبان) نگاهی داشته به سیاست خاورمیانه‌ای جو بایدن و سیاست او را با سیاست دونالد ترامپ مقایسه کرده است.

تحلیلگر این روزنامه بر این باور است که جو بایدن رویکرد خود را در قبال دو کشور مهم خاورمیانه، عربستان سعودی و مصر تغییر خواهد داد، اما در قبال جمهوری اسلامی ایران سیاست مشابه با سیاست ترامپ را دنبال خواهد کرد.

ترامپ و خاورمیانه

ترامپ هیچ ابایی از بیان شفاف و آشکار نظر خود در مورد دوستان و دشمنان آمریکا در خاورمیانه نداشت. نخستین مقصد سفرهای خارجی او پس از شروع دوره زمامداری‌اش ریاض بود. ترامپ حتی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر را "دیکتاتور محبوب من" نامیده بود.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در شرایطی که دولت ترامپ از عربستان و مصر دفاع و حمایت می‌کرد، سیل تحریم‌ها روانه ایران شده بود. سیاست فشار حداکثری واکنش دولت ترامپ به عملکرد ایران در منطقه و فعالیت‌های موشکی این کشور بود؛ سیاستی که هم اکنون نیز به نقل از الیوت آبرامز، مامور دولت آمریکا در امور ایران و ونزوئلا قرار است در ده هفته دیگر دوره زمامداری ترامپ ادامه یابد.

بایدن و خاورمیانه

تحلیلگر "دی‌پرسه" بر این باور است که این سیاست "سیاه و سفید" دیدن، همان سیاستی نخواهد بود که جو بایدن در خاورمیانه در پیش خواهد گرفت.

بایدن در کارزار انتخاباتی خود از جنگ عربستان در یمن انتقاد کرده و گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات اقدام به بازبینی سیاست آمریکا در قبال آن کشور خواهد کرد.

افزون بر آن، او بر رعایت حقوق بشر در عربستان تاکید دارد؛ سیاستی که از حمایت و پشتیبانی کنگره آمریکا نیز برخوردار است و می‌تواند برای محمد بن سلمان دردسر ساز شود.

از سوی دیگر، جو بایدن تاکید کرده است که حاضر به پرداخت بی قید و شرط کمک‌های مالی به مصر و دولت سیسی نخواهد بود. آمریکا سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به مصر کمک مالی می‌دهد.

بایدن خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رعایت موازین حقوق بشر در مصر شده است؛ سیاستی که می‌تواند موقعیت رئیس جمهور مصر، "دیکتاتور محبوب" ترامپ را تضعیف کند.

اما بایدن در قبال ایران، سیاست مشابهی در پیش خواهد گرفت. تحریم‌های پیش‌بینی شده از سوی دولت ترامپ منجر به تضعیف عملکرد شبه‌نظامیان شیعه در منطقه و از جمله در عراق، لبنان و سوریه شده است.

از این رو، به نظر می‌رسد که به‌رغم بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، فشار بر ایران ادامه یابد و رفع تحریم‌ها منوط به تغییر رفتار ایران در منطقه و همچنین در تغییر سیاست این کشور در قبال برنامه موشکی خود شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy