Sunday, Nov 8, 2020

صفحه نخست » تصمیم دولت ترامپ برای اجرای «سیل تحریم‌ها» علیه رژیم ایران و برنامه‌ موشک‌های بالستیک

moushak.jpg کیهان لندن - دولت دونالد ترامپ با همکاری اسرائیل و چند کشور خلیج فارس در حال برنامه‌ریزی برای اجرای «سیلی از تحریم‌های بلندبالا» علیه جمهوری اسلامی ایران است. این تصمیم درحالیست که اگر با حکم دادگستری آمریکا تغییری در نتیجه‌ی انتخابات صورت نگیرد ترامپ تنها ۱۰ هفته‌ دیگر در کاخ سفید حضور خواهد داشت.

الیوت آبرامز مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه ۸ نوامبر در سفر به اسرائیل با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و مئیر بن شبات مشاور و رئیس شورای امنیت ملّی این کشور دیدار و درباره تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی گفتگو کرد.

آبرامز روز دوشنبه با گبی اشکنازی وزیر دفاع اسرائیل ملاقات می‌کند تا او را هم در جریان تحریم‌های جمهوری اسلامی قرار دهد.

منابع اسرائیلی می‌گویند «دولت ترامپ معتقد است سیل تحریم‌ها فشار بر رژیم ایران را بیشتر می‌کند و کار را برای دولت جو بایدن جهت بازگشت به برجام دشوار خواهد کرد.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

در هفته‌های اخیر دولت ترامپ با تشویق و کمک بخش‌هایی از دولت اسرائیل در نهادهای امنیتی و دیپلماتیک یک مجموعه از شرکت‌های ایرانی را لیست کرده‌اند که قرار است تحریم شوند.

یک منبع ناشناس به نقل از آبرامز گفته دولت ترامپ می‌خواهد هر هفته یک تحریم علیه رژیم ایران به اجرا درآورد.

از آنجا که احتمال لغو «تحریم‌های هسته‌ای» توسط دولت احتمالی بایدن وجود دارد تحریم‌های تازه ارتباطی به برنامه‌های اتمی رژیم ایران ندارد و برنامه ساخت موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

یک مقام اسرائیلی تأیید کرده است که تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ که احتمالا جابجایی قدرت در کاخ سفید صورت می‌گیرد، رژیم ایران تا حد ممکن از سوی دولت ترامپ مورد تحریم قرار خواهد گرفت.

در این میان، قرار است آبرامز از اسرائیل به ابوظبی و ریاض نیز سفر کند. امارات متحده عربی و عربستان سعودی دو هم‌پیمان اصلی دولت ترامپ هستند که مناسبات آنها با اسرائیل نیز عادی و حسنه است.

مقامات اسرائیلی و آمریکا می‌گویند مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ۱۸ نوامبر به اسرائیل می‌رود و سپس از چند کشور دیگر منطقه بازدید خواهد کرد. یکی از اهداف این سفرها تلاش برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی در ایران است.

از سوی دیگر گفته می‌شود این احتمال وجود دارد که دولت ترامپ بورس اوراق بهادار تهران را به اتهام نقض تحریم‌های ایالات متحده تحریم کند.

سعید قاسمی‌نژاد عضو «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) می‌نویسد بورس اوراق بهادار تهران میزبان چندین شرکت تحت تحریم تروریسم است و از شرکت‌های متعلق به وزارت دفاع رژیم ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشتیبانی می‌کند. هر دو نهاد در گسترش تسلیحات کشتار جمعی و پشتیبانی از تروریسم نقش دارند.

روز چهارشنبه ۱۴ آبان همزمان با شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «سیستم پرتاب رگباری بالستیک» رونمایی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy