Friday, Nov 13, 2020

صفحه نخست » چرا بخش بزرگی از کسانی که فکر می کنند مخالف جمهوری اسلامی هستند، در واقعیت مخالف آن نیستند؟؛ ف. م. سخن

B8EDB390-0E25-4418-9CD1-85764FFFC543.jpegروان انسان پدیده ی پیچیده ای ست. خود شناسی با وجود این که «خود»، همیشه در دسترس است، و در ظاهر می توان همه ی زوایا و جوانب آن را شناخت، در واقعیت به آن آسانی که تصور می کنیم نیست.

یکی از موضوعات پیچیده در روان انسان، قدرت خودفریبی ست. این خود فریبی می تواند چنان عمیق باشد که شخص، فریب خود را بخورد و دروغی را که خود ساخته در واقعیت راست بپندارد.

تکرار یک حرف و حدیث بعد از مدتی آن حرف و حدیث را به خود شخص نیز می قبولاند.

وارد جزییات روان شناسانه و علمی موضوع نمی شوم.

بسیاری از ما تصور می کنیم که مخالف حکومت اسلامی هستیم، حال آن که در عمل این مخالفت آن چنان که تصور می کنیم، عمیق و جدی نیست.

این موضوع دلایل مختلفی دارد:
دلایل مالی - در جمهوری اسلامی، اگر بُرد مالی با ما باشد، به طور ناخودآگاه حامی آن می شویم. مثلا افزایش قیمت دلار که برای داخل کشوری ها فاجعه است، برای خارج نشینان می تواند موجب کسب سود سر شار شود.

دلایل فرهنگی - مدرن ترین افراد ایرانی هم با فرهنگ ایرانی که ملغمه ای ست از فرهنگ اسلامی و اخلاقی و اجتماعی و خانوادگی رشد کرده اند و این فرهنگ به قول امروزی ها در آن ها نهادینه شده است.

ما ادعای مخالفت با فرهنگ اسلامی تحمیلی حکومت می کنیم اما رفتارهای خانوادگی ما، رفتارهای اجتماعی ما، رفتارهای فردی ما، حاکی از در جا زدن در همان فرهنگ است. کافی ست رفتار مردان با دختران و همسران شان را در نظر بگیریم، رفتار زنان را در روابط اجتماعی و الی آخر...

دلایل مربوط به سندرم استکهلم - سندرم استکهلم موضوعی کاملا اثبات شده است. انسان، به فرد زورگو به طور ناخود آگاه علاقمند و متکی می شود. این رفتار نسبت به حکومت جبار نیز وجود دارد.

دلایل دیگری نیز در این ارتباط می توان بر شمرد که من به همین سه موضوع بسنده می کنم.

یکی از دلایل پا بر جا ماندن حکومت اسلامی، همین وضعیت خودفریبانه ی مخالفان حکومت است.

گفته می شود مخالف هستیم، حتی مخالف سر سخت هستیم، ولی در واقعیت نیستیم و نمی توانیم باشیم.

برای مخالف حکومت شدن، تنها ادعا کافی نیست. باید در کنار ادعا، دست به خود سازی هم زد. خود را شناخت و خود فریبی ها و دیگر فریبی ها را کنار گذاشت. میزان مخالفت خود با حکومت را دانست، و واقعیت را چنان که هست پذیرفت.

هیچ حکومتی را نمی توان بدون مخالفت صد در صد بر انداخت. اگر این واقعیت را بپذیریم پاسخ بسیاری از مسائل لاینحل داده خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy