Monday, Nov 23, 2020

صفحه نخست » آنتونی بلینکن وزیر خارجه احتمالی دولت بایدن کیست؟

bidenFM_112120.jpgرادیو زمانه - جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا، آنتونی بلینکن را برای پست وزارت امور خارجه آمریکا در نظر گرفته است.

رسانه‌های آمریکا این خبر را یکشنبه شب به وقت شرق آمریکا منتشر کردند. بلومبرگ، نیویورک‌تایمز و سی‌ان‌ان همگی منبع خبر خود را منابع نزدیک به رییس جمهوری منتخب ذکر کردند. انتظار می‌رود جو بایدن روز سه‌شنبه نخستین ردیف از وزیران کابینه‌اش را معرفی کند.

آنتونی بلینکن کیست؟

آنتونی بلینکن، ۵۸ ساله، فارغ التحصیل هاروارد و دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا است. بلینکن در دولت اوباما بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ عنوان معاون وزیر خارجه و بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ معاون مشاور امنیت ملی آمریکا بوده است.

بلینکن درخانواده‌ای یهودی به دنیا آمده ، فوتبال بازی می‌‌کند، گیتار می‌زند و شیفته گروه موسیقی «بیتل‌ها» است و «پینک فلوید» گوش می‌کند. او از دوره جنگ سرد و زمانی‌که در پاریس دبیرستان می‌رفته مبلغ ارزش‌های آمریکایی بوده است. بلینکن در پاریس و نیویورک سابقه کار وکالت دارد و به زبان فرانسه مسلط است.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

رسانه ها او را مدافع ائتلاف‌های جهانی، انترناسیونالیست مادرزاد، دیپلماتی کهنه‌کار و فردی میانه‌رو وصف کرده‌اند.

فایننشال تایمز در توصیف بلینکن نوشته است: «آقای بلینکن یک عملگرای واقع‌گراست که به قدرت آمریکا باور دارد اما متوجه محدودیت‌های آن نیز هست.» این روزنامه می‌نویسد که سرمایه ارزشمند بلینکن در واشنگتن این است که رئیس جمهور به حرف او گوش می‌کند.

سی‌ان‌ان انتخاب احتمالی بلینکن را به منزله پیامی از سوی بایدن به جهان می‌بیند و نوشته که انتخاب او با این قصد صورت می‌گیرد که به جهان نشان دهد، بازسازی ائتلاف‌های آمریکا با متحدانش در سراسر جهان اولویت دولت اوست.

بلینکن نقش محوری در بسیاری از سیاستگذاری‌های خارجی در دولت اوباما داشت از جمله چگونگی برخورد با روسیه پی از حمله به کریمه در سال ۲۰۱۴ و نیز عملیات کشتن بن لادن در سال ۲۰۱۱ و جنگ علیه داعش.

1122.jpg
باراک اوباما به همراه اعضای تیم امنیت ملی آمریکا در اتاق وضعیت کاخ سفید در ماموریت کشتن اسامه بن لادن- آنتونی بلینکن ایستاده ردیف پشت - پیراهن آبی
***

بلینکن سه دهه است که در تشکیلات دموکرات‌ها حضور فعال دارد، او پیش از این سخنرانی‌نویس بیل کلینتون بود، و زمانی‌که بایدن معاون رییس جمهوری بود در زمینه امنیت ملی به او مشاوره می‌داد.

چالش‌های پیش روی بلینکن

بلینکن در حالی به عرصه سیاست خارجی آمریکا باز می‌گردد که در دوران ریاست جمهوری ترامپ آمریکا از نظر بین المللی وارد دوره انزواطلبی بین المللی شد.

هرچند که بلینکن با اغلب چالش‌های سیاست خارجی آمریکا آشناست، اما او در حالی وارد عرصه دشوار برخورد با چین می‌شود که این کشور از هر زمان دیگری جسورانه‌تر عمل می‌کند.

آنتونی بلینکن به تازگی در مصاحبه‌ای گفته است که آمریکا باید ائتلاف‌های خود را بازسازی کند تا بتواند «پسرفت دموکراتیکی» را که توسط آقای ترامپ ایجاد شد و به «خودکامگانی از روسیه گرفته تا چین» اجازه داد تا از مشکلات ما بهره ببرند، مهار کند.

اولویت‌های بلینکن

کسانی‌که با او آشنایی دارند می‌گویند که او همواره بر اهمیت ارتقا و ترویج دموکراسی و حقوق بشر در سیاست خارجی آمریکا تاکید داشته است.

به نوشته نیویورک تایمز از اولویت‌های اصلی بلینکن بازسازی اعتماد متحدان آمریکا است و از همین رو آماده بازگشت به توافق‌های بین المللی و نهادهایی است که ترامپ از آن‌ها خارج شده یا آنها را کنار گذاشته است.

توافق آب و هوایی پاریس، توافق اتمی با ایران و سازمان جهانی بهداشت از جمله این توافق‌ها هستند.

موضع بلینکن درباره ایران

بلینکن از مدافعان بازگشت آمریکا به توافق اتمی با ایران بوده است. او همچنین گفته است که خواهان تغییر در نوع برخورد و موضع نسبت به ایران است. بلینکن از جمله کسانی است که در مذاکراتی که منجر به توافق اتمی با ایران ( برجام شد) نقش مهمی داشت.
بلینکن همچون دیگر دستیاران بایدن گفته است که خواهان بازگشت به توافق اتمی است اما در عین حال به دنبال توافقی قوی‌تر و ماندگار تر از برجام است.

درباره سوریه

بلینکن کسی است که در دولت اوباما طرفدار اقدام نظامی علیه سوریه پس از آن شد که رژیم اسد سال ۲۰۱۳ از سلاح شیمیایی استفاده کرد. البته اوباما این راه را پیش نگرفت. سال ۲۰۱۷ پس از آنکه رژیم سوریه از گاز سارین علیه شهروندانش استفاده کرد، ترامپ دستور حمله هوایی به سوریه را داد، اقدامی که بلینکن آن را ستود.

درباره چین و روسیه

افرادی که با بلینکن آشنایی دارند می گویند که نسبت به زمانی‌که در دولت اوباما بود احتمالا موضع سختگیرانه‌تری نسبت به مسائل حقوق بشر داشته و در برخورد با چین و روسیه حقوق بشر را مد نظر خواهد داشت.

بلینکن احتمالا نسبت به روسیه سختگیرتر و نسبت به ایده رقابت ایدئولوژیک با چین پذیراتر خواهد بود و از دیدار با مخالفان پوتین هم ترسی نخواهد داشت.

او معتقد است اگر آمریکا می‌خواهد در مهار چین دست بالا را داشته باشد باید با متحدانش همکاری نزدیک داشته باشد.

جیک سولیوان، مشاور احتمالی امنیت ملی کاخ سفید

همزمان با انتشار خبر نامزدی احتمالی بلینکن برای پست وزارت امور خارجه آمریکا نام جیک سولیوان نیز برای پست مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح شده است. سولیوان در زمان وزارت امور خارجه هیلاری کلینتون دستیار هیلاری بود. سولیوان همچنین در توافق اتمی ایران نقش مهمی ایفا کرده است.

نامزدی بلینکن همچون دیگر اعضای کابینه باید ابتدا در سنای آمریکا تایید شود.

جو بایدن که با وعده «رییس جمهوری برای همه آمریکایی‌ها» در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شد به زودی برای تایید اعضای کابینه‌اش با چالش سنا که به احتمال زیاد در کنترل جمهوری‌خواهان خواهد بود، مواجه می‌شود.

بایدن وعده داده که متنوع ترین دولت تاریخ مدرن آمریکا را بسازد و کابینه متنوع از نظر جنسیت و نژاد و پیشینه را به عنوان انعکاسی از تنوع پیشینه افراد در آمریکا می‌داند. کمالا هریس معاون او نخستین زن غیر سفیدی است که معاون ریاست جمهوری آمریکا خواهد شد.

انتظار می رود روز سه شنبه نخستین ردیف از وزیران احتمالی کابینه بایدن معرفی شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy