Sunday, Dec 20, 2020

صفحه نخست » صالحی: پول ساخت هزار سانتریفیوژ آی-آر۶ را نداریم

salehi.jpg• «اگر چالش ما با غرب به‌جای بحث هسته‌ای، از نوع سیاسی یا دموکراسی و حقوق بشر بود، چه‌طور می‌خواستیم حلش کنیم؟»

ایندیپندنت فارسی - رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به مصوبه اخیر مجلس و ابراز تعجب از تأیید آن توسط شورای نگهبان گفت که در این مصوبه سازمان را مکلف به تولید سانتریفیوژهای آی آر ۶ کرده‌اند، اما نمی‌گویند پول آن از کجا باید تأمین شود. او در ادامه با تأکید بر اینکه محسن فخری زاده هیچ‌گاه در مذاکرات هسته‌ای حضور نداشته افزود: «چه‌قدر خوب شد هسته‌ای به‌عنوان چالش بین ما و آنها مطرح شد و نه حقوق بشر.»

علی‌اکبر صالحی در گفتگوی خود با انتخاب، اظهار داشت: «تا جایی که مطلع هستیم اگر قانونی وضع شود و هزینه برای دولت در آن دیده شود ولی منابعش دیده نشود شورای نگهبان رد می‌کند. حالا این یکی از مواردی است من حداقل در این قسمتش می‌توانم اعتراض داشته باشم و یا نقدی داشته باشم که شما خواسته‌هایی را از سازمان انرژی اتمی دارید که ما آمادگی انجام آن را داریم ولی با کدام بضاعت مالی. بالاخره وقتی شما هزار تا سانتریفیوژ آی آر ۶ می‌خواهید مواد اولیه‌اش را باید تأمین کنید. خیلی چیزهای دیگر را باید تأمین کنید. پولش از کجا باید بیاید؟ اگر از منابع داخلی باید تأمین شود اینها یا نمی‌دانند منابع داخلی ما چه‌قدر است یا نمی‌دانند ارزش هر سانتریفیوژ آی آر ۶ چه‌قدر است.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

او بدون اشاره به عواقب تحریم‌های اقتصادی ناشی از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای بر اقتصاد ایران گفت که جمهوری اسلامی طی ۳۰ سال گذشته چیزی در حدود ۷.۵ میلیارد دلار در این حوزه هزینه کرده است.

این در حالی است که پیش‌تر محمد سعیدی، معاون سابق سازمان انرژی اتمی و عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفته بود که کل هزینه هسته‌ای ایران تابه‌حال ۲ میلیارد دلار بوده است.

در ادامه، صالحی در مورد محسن فخری زاده نیز گفت که وی هیچ‌وقت در مذاکرات هسته‌ای حضور نداشته و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نبوده است.

صالحی در حالی این موضوع را بیان می‌کند که چندی پیش، محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت که فخری زاده عضوی از دولت بوده و هم‌زمان با تیم مذاکره‌کننده، به دلیل نقش‌آفرینی در توسعه و بالندگی صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای، نشان درجه‌دو خدمت از دست رئیس‌جمهور دریافت کرده است.

صالحی همچنین در مورد مشکلات سیاسی جمهوری اسلامی با غرب گفت: «من می‌گویم چه‌قدر خوب شد هسته‌ای به‌عنوان چالش بین ما و آنها مطرح شد و نه حقوق بشر. چون‌که اگر حقوق بشر به‌عنوان چالش قرار می‌گرفت راه حلی برایش متصور نبود چون بحث برداشتی، استنباطی و فلسفی است.»

او در پاسخ به این‌که برخی می گویند ما استقلال سیاسی شبیه این چیزی که الان هست را نمی‌خواهیم. می‌خواهیم چیزی بشویم شبیه امارات و کره جنوبی؛ مدعی شد که به‌راحتی می‌شود مثل کره جنوبی شد، اما همان اتفاقی که ۱۵ سال پیش در جنوب شرق آسیا افتاد و اندونزی به خاک سیاه نشست، برای ما نیز رخ می‌دهد.

او همچنین درباره تداوم مشکل معیشتی گفت که اگر هر چه غرب گفت را قبول کنیم، می‌شویم مثل مالزی و کره جنوبی و اندونزی و ترکیه. ترکیه یک دستش در دست ناتو است یک دستش در دست اتحادیه اروپاست. یک دستش در دست اسرائیل است و یک دستش هم ادعای ام‌القری اسلام را دارد. با اخوان‌المسلمین است. از هرکدام به دیگری پاس می‌دهد. یک زمانی با اسرائیلی‌هاست یک زمانی با اخوانی‌ها بازی می‌کند. آیا ما نظام سیاسی‌مان اجازه می‌دهد یک دستمان در دست ناتو باشد یک دستمان در دست اخوان باشد؟

پیش‌تر نیز، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با حضور در یک برنامه تلویزیونی و در پاسخ به مجری برنامه که پرسید چرا ما هم مثل سایر کشورهای دنیا نمی‌توانیم هم روابط دیپلماتیک خودمان را داشته باشیم و هم‌روی مردم فشار نباشد گفت: «ما» خودمان این رو انتخاب کردیم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy