Monday, Dec 7, 2020

صفحه نخست » انتقاد تند شاهزاده سعودی، از «قلدری» و «آدم‌کشی» اسرائیل

feizal_120320.jpgرادیو فردا - شاهزاده بانفوذ سعودی در آخرین روز از نشست مجازی سه‌روزه «گفتمان منامه در مورد امنیت ملی»، اسرائیل را به «قلدری» و «آدم‌کشی» متهم کرد.

این انتقادها در حالی بیان می‌شود که در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی درباره «سفر محرمانه بنیامین نتانیاهو به عربستان و دیدار او با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی» در رسانه‌ها منتشر شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترکی‌ الفیصل روز یکشنبه ۱۶ آذر، اسرائیل را حکومتی «قلدر» و «اشغالگر» خواند که اراضی فلسطینی را دزیده و زندگی فلسطینیان را به حبس مداوم در اردوگاه‌های کار اجباری مبدل کرده است.

او افزود حکومت اسرائیل به بهانه‌های واهی دست به بازداشت فلسطینیان می‌زند، خانه‌های‌ فلسطینیان را ویران می‌کند و باکی ندارد از این‌که هرکسی را خواست بکشد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

ترکی الفیصل گفت که سیاست‌ و عملکرد رهبران اسرائیل بر پایه «نفاق و توطئه» استوار شده است.

وزیر خارجه بحرین که به تازگی با اسرائیل توافق صلح امضا کرده است و همچنین وزیر خارجه اسرائیل نیز در همایش مجازی «گفتمان منامه در مورد امنیت ملی» حضور داشتند.

سخنان ترکی الفیصل در نشستی با محوریت توافق‌های موسوم به «ابراهیم» بیان شد؛ آمریکا توافق‌های اخیر عادی‌سازی رابطه امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل را «پیمان‌های ابراهیم» نامیده است.

ترکی الفیصل اسرائیل را کشوری «استعماری» خواند و افزود که بدون مشارکت عربستان، توافق‌های اخیر اسرائیل با امارات و بحرین را نمی‌توان توافق‌های ابراهیم نامید.

او ادامه داد، «هر نوع عادی‌سازی رابطه با اسرائیل باید به مبارزه برحق فلسطینیان برای برپایی کشور فلسطین کمک کند».

به گفته ترکی الفیصل، «اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که در معرض تهدید حیاتی هستند و مدعی صلح‌خواهی‌اند اما خود به خاک کشورهای عربی حمله نظامی می‌کنند و زرادخانه‌ای از سلاح اتمی دارند».

این شاهزاده سعودی همچنین با اشاره به احتمال همکاری اسرائیل و عربستان به منظور مقابله با ایران گفت، پیش از آنکه بتوان نیروها را برای مبارزه با جمهوری اسلامی متحد کرد، «اسرائیل باید ابتکار صلح عربی را بپذیرد و براساس آن رفتار کند».

او گفت که «دمل باز را نمی‌توان با مرهم معمولی درمان کرد».

ترکی الفیصل در ادامه حملات خود علیه متحد جدید امارات و بحرین، اظهار داشت که «اسرائیلی‌ها خواهان رابطه با سعودی هستند اما سگ‌های تهاجمی خود در رسانه‌ها را سراغ ما می‌فرستند».

به نظر می‌رسد اشاره شاهزاده سعودی به خبرنگارانی بود که گزارش‌های پیاپی در مورد تماس‌های پشت پرده سعودی و اسرائیل منتشر می‌کنند.

در ادامه این نشست مجازی، گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، به سخنان ترکی الفیصل واکنش نشان داد.

ژنرال اشکنازی که برای نخستین بار در این نشست حضور داشت، گفت اظهارات آقای الفیصل «بازتاب‌دهنده تحولات محسوسی نیست که در منطقه رخ داده است» و «توافق‌های ابراهیم، صرفا یک مشت کاغذ نیست؛ بلکه بیانگر حقیقتی بنیادین است».

وزیر خارجه اسرائیل افزود که «توافق‌های ابراهیم جایگزینی برای مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی نیست و من از همگان می‌خواهم وارد مسیر مذاکرات با اسرائیل شوند».

گابی اشکنازی همچنین تاکید کرد به جای تکرار بازی‌های «اتهام‌زنی»، بهتر است از این فرصت برای دستیابی به «صلح» بهره برد.

ترکی الفیصل هفته گذشته نیز در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان عربی، بنیامین نتانیاهو را فردی «دروغگو» خوانده بود که با طرح ادعای «سفر محرمانه» به عربستان و دیدار با ولیعهد سعودی، رسانه‌ها را سرگرم کرده است.

شاهزاده سعودی گفته بود حتی رسانه‌های عربی نیز، به جای آن‌که سخنان وزیر خارجه سعودی را منتشر کنند، اظهارات او را بازتاب می‌دهند.

ترکی الفیصل به سی‌ان‌ان گفت، ادعاهای آقای نتانیاهو در مورد مقدمات عادی‌سازی رابطه عربستان سعودی با اسرائیل کذب است زیرا هیچ تدارکی از این دست در میان نیست.

او افزوده بود که او «تنها به پادشاه عربستان» باور دارد و ملک سلمان بارها تاکید کرده که مسئله فلسطینی‌ها، اولویت اصلی اوست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy