Tuesday, Dec 29, 2020

صفحه نخست » ادعای تازه جمهوری اسلامی: تولید مشترک «واکسن» با یک کشور دیگر

corona.jpg رادیو زمانه - رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد که ایران از سه طریق در تلاش برای تهیه واکسن است: از طریق سبد کوواکس، تولید مشترک و تولید داخلی. رئیس انستیتو پاستور ایران گفت کارآزمایی بالینی فاز یک واکسنِ تولید مشترک با یکی از کشورها به پایان رسیده و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در کشور همکار حال انجام است.

روحانی گفته بود قرار است دوره آزمایشی یک واکسن غیر معتبر در ایران انجام شود اما وزارت بهداشت مخالف است. مشخص نیست که آیا این گفته به تولید واکسن مشترک ربط دارد یا نه.

ایران سومین موج همه‌گیری ویروس کرونا را پشت سر گذاشته است. تعداد جانباختگان در مجموع رو به کاهش است و با این‌حال تنها در شبانه‌روز گذشته بیش از یکصد نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. در حالی که واکسیناسیون در کشورهای پیشرفته آغاز شده، سردرگمی درباره نحوه تهیه واکسن در ایران و سخنان متناقض مسئولان ادامه دارد. علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران دوشنبه ۸ دی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت ایران علاوه بر پیش‌خرید بخشی از واکسن مورد نیازش از سبد کوواکس با یک کشور دیگر در حال تولید واکسن کروناست. بیگلری درباره نام این کشور سکوت کرد: «طراحی واکسن کرونا در حوزه تولید مشترک از سوی هر دو کشور انجام شده است. طراحی‌ها و مطالعات کیفی تولید این واکسن به صورت مشترک بین دو کشور انجام میشود. باید توجه کرد که چهارچوب این شیوه تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران وجود دارد.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

به گفته بیگلری ظاهرا قرار است که کارآزمایی بالینی فاز یک و دو واکسن تولید مشترک در کشور همکار انجام شود. فاز سوم مطالعه اما در ایران انجام خواهد شد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اما شنبه گذشته گفته بود: «ما حاضر نیستیم مردم کشور ما دوره آزمایشی یک واکسن غیر معتبر را بگذرانند. یک شرکتی یک واکسنی درست کرده است و الان می‌خواهد تمرین کند و قصد دارد این واکسن را به برخی کشورها بفرستد تا دوره تست این واکسن را بگذارند. چنین کاری را وزارت بهداشت و درمان ما انجام نمی‌دهد.»

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره تولید داخل واکسن کرونا گفت: «در حوزه تولید داخلی چندین مجموعه تلاش می‌کنند. البته مشخص نیست که چه حجمی را بتوان در چه زمانی تولید کرد. باید توجه کرد که تولید داخلی واکسن کرونا، یک فرصت بی نظیر است که دانش فناوری تولید واکسن‌ در کشور ارتقا یابد.»

تست انسانی واکسن ایرانی از دو - سه روز آینده

در ایران یک شرکت دارویی وابسته به بنیاد برکت (ستاد اجرایی فرمان امام) ساخت واکسن کرونا را آغاز کرده است. مسئولان این بنیاد گفته‌اند که آزمایش انسانی واکسن را آغاز کرده‌اند.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام روز دوشنبه در جریان بازدید از محل آماده شده برای تولید واکسن ایرانی کرونا گفت: «در این شهرک یک مرکز جامع تولید انواع واکسن را راه‌اندازی خواهیم کرد که آمادگی تولید ۹۰ درصد واکسن‌های کشور در آن وجود خواهد داشت.»

مخبر درباره مراحل کارآزمایی بالینی واکسن تولید داخل گفت: از بین ۶۰ هزار نفر ۵۶ نفر که از یک منطقه و از یک جنس و همسن نخواهند بود برای کارآزمایی انسانی واکسن انتخاب می‌شوند.

در همان حال، همزمان با این اظهارات کریم همتی، رییس سازمان هلال احمر در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: قرار است ۱۵ هزار دوز واکسن کرونا شرکت فایزر به صورت اهدایی به ایران تحویل داده شود.

رئیس جمعیت هلال احمر جمعه هفته گذشته اعلام کرده بود که این سازمان قصد دارد یک میلیون دوز واکسن از چین بخرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy