Tuesday, Dec 29, 2020

صفحه نخست » چرا روحانی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بر اساس دستورات آیت‌الله خامنه‌ای تغییر داد

bbc29.jpgبی بی سی فارسی - حسن روحانی رئیس جمهور ایران زیر فشارهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ارجاع موضوع به دفتر آیت الله علی خامنه ای، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور تغییراتی داده و گفته این موضوع با "دستور" آقای خامنه ای صورت گرفته است.

در نامه ای که آقای روحانی درباره تغییرات اعمال شده به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس داده گفته است که مصارف بودجه به میزان ۵۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که قرار است از محل اوراق قرضه تامین شود.

مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان هم از محل صرفه جویی حین اجرا و کاهش تخصیص مصارف پیش بینی شده است.

آقای روحانی در نامه خود گفته است که با این اصلاحیه تراز منابع و مصارف در لایحه بودجه با دستور آیت الله خامنه‌ای تغییر کرده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از این از لایحه بودجه ۱۴۰۰ انتقاد داشتند و می گویند تصویب آن باعث عوارضی همچون تورم و گرانی در سال آینده خورشیدی خواهد شد اما دولت از این لایحه دفاع می کرد و آن را حاصل هفته ها کار کارشناسی می خواند.

سرانجام دولت آقای روحانی زیر فشار انتقادها بخشی هایی از لایحه بودجه را تغییر داد. رئیس جمهور ایران پیش از این از نمایندگان خواسته بود که این لایحه را با در نظر گرفتن حساسیت های دولت تصویب کنند.

نمایندگان در کمیسیون تلفیق که مسئول بررسی لایحه بودجه است پس از این تعییرات کلیات لایحه بودجه را به رای گذاشتند که با رای نسبتا شکننده ٢٣ رای موافق، ١٩ رای مخالف و ۱ رای ممتنع به تصویب رسید. نمایندگان گفته اند این تصویب به معنی موافقت نهایی به لایحه بودجه نیست و صرفا برای تسریع در رسیدگی به آن در صحن علنی انجام شده است.

کمیسیون‌ تلفیق از سه روز پیش بررسی کلیات لایحه بودجه ١۴٠٠ را شروع کرده و به زودی در دستور کار صحن علنی قرار می گیرد.

این هشتمین و آخرین لایحه بودجه توسط دولت آقای روحانی است که مرداد سال ۱۴۰۰ پس از دو دوره ریاست جمهوری، این کرسی را واگذار می کند.

نیمی از بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت او و نیم دیگر توسط دولت بعدی ایران اجرا خواهد شد.

آقای روحانی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بر خلاف هفت سال گذشته شخصا به مجلس نبرد و آن را توسط معاون پارلمانی اش به مجلس فرستاد. او دلیل این اقدام را مخالفت ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با حضورش در صحن مجلس عنوان کرد.

در زمان تحویل گرفتن لایحه بودجه، محمدباقر قالیباف در صحن حاضر نشد و یکی از نواب رئیس مجلس متن لایحه را از معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy