Tuesday, Dec 29, 2020

صفحه نخست » روحانی: از بانک مرکزی قرض نمی‌گیریم، از مردم قرض گرفته و پس می‌دهیم

rouhani.jpg ایران اینترنشنال - حسن روحانی، رییس‌جمهوری اعلام کرد که دولت او از بانک مرکزی قرض نگرفته و به جای آن اوراق قرضه چاپ کرده است.

رییس‌جمهوری ایران گفت دولت اوراق قرضه را جایگزین پول نقد کرده و با فروش این اوراق از مردم قرض گرفته و به آنان پس می‌دهد.

روحانی تاکید کرد: «اوراق در کشور ما ارزش نداشت و سود و اصل آن معلوم نبود، اما ما کاری کردیم که اوراق امروز عین پول می‌ماند.»

او اضافه کرد: «ما در این سال‌های سخت یک قران از بانک مرکزی قرض نگرفتیم، یک مقدار پول به طور معمول در بودجه می‌آید و در آخر سال تسویه می‌کنیم.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

روحانی همچنین گفت: «در شرایط جنگ اقتصادی، پرداخت حقوق هیچ کارمندی یک روز هم تاخیر نشد. آن روزی که بالاترین پول نفت را داشتیم یادمان نمی‌رود که حقوق کارمندان گاهی ۵ تا ۱۰ روز تاخیر می‌افتاد.»

این سخنان در حالی بیان شده که نقدینگی از ابتدای دولت حسن روحانی تاکنون از حدود ۴۹۲ هزار میلیارد تومان به ۲۷۰۰ میلیارد تومان رسیده و ۴/۵ برابر شده است. عمده ترین دلیل رشد نقدینگی کسری بودجه دولت‌ها و جبران آن از طریق بانک مرکزی و روش‌های دیگر است.

روحانی همچنین با تاکید بر برنامه دولت برای فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه گفت که ایجاد «دو قطبی» در این‌باره «به مصلحت نیست».

دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را پیش‌بینی کرده است اما تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند که امکان فروش این میزان نفت وجود ندارد.

حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه، پیش از این اعلام کرده بود که متوسط فروش نفت تاکنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. سال گذشته خبرگزاری رویترز و برخی رسانه‌های دیگر از کاهش فروش نفت ایران به ۱۰۰ هزار بشکه در روز در برخی ماه‌ها خبر داده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy