Thursday, Dec 31, 2020

صفحه نخست » واکنش معنی دار شورای امنیت ملی افغانستان به سیلی زدن به مهاجر افغان در ایران

sili_123120.jpgشرم بر رژیمی که بر روی زن دست بلند می‌کند

ایران اینترنشنال - همزمان با واکنش وزارت خارجه افغانستان و تعدادی از مقام‌ها و فعالان مدنی افغان به سیلی زدن یک مامور به صورت زنی افغان در ایران، نیروی انتظامی شرق تهران وعده داد که این موضوع را پیگیری می‌کند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، در مصاحبه با ایران اینترنشنال گفت که وزارت خارجه به سفارت افغانستان در تهران ماموریت داده این موضوع را از طریق مقام‌های ایران دنبال کند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، مقام‌های ایران به سفارت افغانستان اطمینان داده‌اند که در این باره تحقیق کرده و اقدامات قانونی لازم را انجام خواهند داد.

بر اساس اعلام نیروی انتظامی شرق تهران، کیومرث عزیزی، فرمانده این نیرو با «صدور دستور ویژه» خواستار بررسی « دقیق و سریع» این اتفاق شده است.

غلامعباس ترکی، دادستان نظامی استان تهران، به معاون دادستان نظامی و همچنین سرپرست دادسرای نظامی شرق استان تهران دستور داد که موضوع سیلی زدن مامور انتظامی به زن افغان را بررسی و فورا مامور خاطی را بازداشت کنند و همچنین نتیجه تحقیقات اعلام شود.

در ویدیویی که به تازگی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، یک مامور نیروی انتظامی به یک زن افغان سیلی می‌زند. براساس توضیح برخی کاربران این زن برای پیگیری کارهای فرزندش به اردوگاه عسکرآباد در تهران مراجعه کرده بود.

اردوگاه عسکرآباد محلی برای نگهداری شهروندان افغان است که قرار است از ایران به افغانستان بازگردانده شوند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

تعدادی از مقام‌ها و فعالان مدنی افغانستان در توییتر به این فیلم که در حساب کاربری ایران اینترنشنال منتشر شده واکنش نشان داده‌اند.

از جمله جاوید فیصل، سخنگوی سابق دفتر امنیت ملی افغانستان، خطاب به محمدجواد ظریف نوشت آیا مهمانداری که یاد کردید، همین است.

او نوشت که در افغانستان دزدان خودرویی که زن بر آن سوار باشد را متوقف نمی‌کنند و بدون مزاحمت اجازه عبور می‌دهند.

عبدالکبیر واثق، مشاور سیاسی این شورا، نیز نوشت که « شرم باد بر مردی و بر رژیمی» که بر روی زن دست بلند می‌کند.

او او با اشاره به سخنان اخیر ظریف درباره میزبانی از افغان‌ها و همسایگی و همچنین حقوق زن در اسلام افزود: «همین است منت و رفتار ذلت‌تان.»

وژمه فروغ، فعال افغان حقوق زنان، نیز با اشاره به این موضوع در توییتی نوشت جواد ظریف اخیرا گفته مقام‌ها و پلیس به زنان احترام می‌گذارند و اگر زنی در خودرو باشد آن را نمی‌گردند. اما آیا آنها می‌توانند این زن (افغان) را در انظار عمومی سیلی و کتک بزنند؟

روزنامه اعتماد سال ۹۸ در گزارشی از «وضعیت آشفته» اردوگاه عسکرآباد و «توهین» سربازان به مراجعه‌کنندگان خبر داده بود. این روزنامه نوشته بود که مراجعه‌کنندگان به این اردوگاه خانواده‌هایی هستند که بستگانشان بازداشت شده و قرار است به افغانستان بازگردانده شوند.

اردوگاه عسکرآباد از سال ۷۷ در شهرستان پیشوا برپا شده است. اتباع افغان که به دلیل نداشتن مجوز اقامت در تهران و ۱۱ استان دیگر بازداشت شده‌اند، پس از نگهداری در این اردوگاه به افغانستان بازگردانده می‌شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy