Thursday, Dec 31, 2020

صفحه نخست » فشار گروه‌های وابسته به ایران برای ابطال قرارداد ۲.۶ میلیارد دلاری عراق و کره‌جنوبی

iraqKorea_123120.jpgرادیو فردا - قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق که یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران است، قرارداد دولت عراق با شرکت دوو کره‌جنوبی را «جنایت بزرگ» خوانده است.

او در اطلاعیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۱۱ دی ماه منتشر کرده، افرادی که این قرارداد را امضا کرده‌اند، «مفسد» خوانده و گفته است که برای ابطال این قرارداد تلاش می‌کند.

دیگر رقیب این قرارداد بزرگ، یک شرکت چینی بوده است که حذف این شرکت از این قرارداد، موجب واکنش تند گروه‌های شبه‌نظامی و سیاسی نزدیک به ایران شده است.

دولت عراق روز چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه اعلام کرد که قرارداد ۲.۶ میلیارد دلاری ساخت و توسعه بندر فاو در جنوب این کشور را با شرکت مهندسی و ساختمنی دوو امضا کرده است.

این قرارداد شامل ساخت ۵ لنگرگاه و ۹۰ اسکله است و می‌تواند ظرفیت پذیرش کانتینر در بندر فاو را تا سه میلیون کانتینر افزایش دهد.

به گفته مقام‌های دولت عراق، این پروژه قرار است تا سال ۲۰۲۲ به نتیجه برسد و بندر فاو را تبدیل به یکی از بنادر مهم جهان کند.

فراکسیون پارلمانی الصادقون و ائتلاف فتح در پارلمان عراق، که نمایندگان نزدیک به ایران در آن حضور دارند نیز گفته‌اند اگر قرارداد شرکت کره‌ای لغو نشود، برای استیضاح وزیر حمل و نقل عراق اقدام خواهند کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

خبرگزاری فارس به نقل از مخالفان شرکت کره‌ای نوشته است که «کره جنوبی در واقع تابع اوامر آمریکا است» و پیشنهاد شرکت چینی هزینه کمتری برای عراق داشته است.

مقتدی صدر، روحانی شیعه ساکن عراق نیز پیش از این با هشدار درباره دخالت «دست‌های خارجی، داخلی، تاجران و شبه‌نظامیان» در این قرارداد از «طرف‌های داخلی» خواسته بود که دست از سر این پروژه بردارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy