Thursday, Dec 31, 2020

صفحه نخست » «احتمال عادی‌سازی» قریب‌الوقوع روابط یک کشور مسلمان دیگر با اسرائیل

muslimIsr_123120.jpgرادیو فردا - در ادامه موج عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی خلیج فارس، منابع اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند یکی از کشورهای اندونزی، موریتانی یا عمان احتمالاً کشور بعدی خواهد بود که به این جریان خواهد پیوست.

به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، یک منبع در دولت ترامپ روز چهارشنبه گفته است که ایالات متحده در تلاش است در سه هفته باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ترتیبات عادی‌سازی روابط یک کشور عربی یا مسلمان دیگر را با اسرائیل فراهم کند.

گزارش‌هایی نیز از پیشرفت مذاکرات در این زمینه با پاکستان مخابره شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

به نوشته این روزنامه، یکی از منابعی که در جریان این مذاکرات است می‌گوید که «ما برای تحقق این امر بسیار سخت کار می‌کنیم» و منبع دومی نیز تلاش‌های جاری دولت ترامپ در این زمنیه را تأیید کرده است.

در چهار ماه گذشته، امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش همگی به این روند که «توافق آبراهام» نامیده شده پیوستند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز روز جمعه ۵ دی گفت آن کشور خواستار مناسبات بهتری با اسرائیل است ولی سیاست اسرائیل در قبال فلسطینیان «غیرقابل قبول» است.

آنکارا در عین حال از عادی‌سازی مناسبات اسرائیل با چند کشور عربی انتقاد کرده و آن را ضربه‌ای به حقوق فلسطینیان دانسته است.

حکومت ایران و گروه‌های فلسطینی نیز توافق‌های اخیر بین اسرائیل و کشورهای مسلمان را خیانت به آرمان خویش و تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی توصیف کرده‌اند.

با وجود این مخالفت‌ها در طول ماه‌های اخیر تعداد کشورهای عربی حامی توافق با اسرائیل افزایش یافته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، از اقدامات دولت دونالد ترامپ برای گسترش صلح کشورها با اسرائیل حمایت کرده و گفته است که این کوشش را در دولت خود، ضمن حفظ حقوق فلسطینیان، ادامه خواهد داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy