Monday, Jan 4, 2021

صفحه نخست » پیشنهاد "بیشرمانه" معاون روحانی به مردم

کلانتری: ملت یا نبود برق را بپذیرند یا مازوت را

در مصاحبه روزنامه همدلی با رئیس سازمان محیط زیست، عیس کلانتری به مردم توصیه کرده است: مردم در رختخواب لخت شوند، در اتاق نشیمن لباس بپوشند!

در بخشی دیگر از سخنانش گفته است: مردم هم واقعا باید همکاری کنند. دمای ۲۴ درجه برای زندگی کردن مردم در خانه کافی است، ولی مردم در خانه میخواهند لخت شوند و دما را افزایش می‌دهند که این در مصرف انرژی موثر است. مردم در رختخواب لخت شوند، دراتاق نشیمن لباس بپوشند.

رادیو زمانه - به سبب تحریم نفتی ایران، نفت کوره یا مازوت خریدار ندارد و مخازن از مازوت پرشده. نیروگاه‌های تولید برق اکنون با این سوخت تعذیه می‌شوند که این امر سبب آلودگی هوا در شهرهای ایران شده است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به جای مسئولیت‌پذیری به فرافکنی روی آورد و با صراحت اعلام کرد: اگر خانواده‌ها در مصرف گاز صرفه‌جویی نکنند، استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها به عنوان سوخت اجتناب‌ناپذیر است.

kalantari_010320.jpgعیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست صبح دوشنبه ۱۵ دی در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت:

«با سرد شدن هوا مصرف گاز در میان خانواده‌ها افزایش یافته که این مسأله موجب شده تا گاز مورد نیاز صنایع و نیروگاه‌ها به‌عنوان سوخت کم شود. از سوی دیگر صنایع و نیروگاه‌ها هم که نمی‌توانند بدون سوخت بمانند چون باید برق مورد نیاز کشور تولید شود بنابراین ناچارند که از مازوت به‌عنوان سوخت استفاده کنند.»

کلانتری در ادامه مصاحبه تأکید کرد:

«ملت یا باید نبود برق را بپذیرند یا این‌که ناچاریم برای مدت کوتاهی مازوت سوخته شود، وزیر نفت هم اعلام کرد که به علت مصرف زیاد گاز توسط خانواده‌ها کمبود گاز وجود دارد بنابراین یا باید برق تولید نشود یا اگر بخواهد تولید شود بخشی باید با مازوت باشد. مردم باید رعایت کنند گاز کمتری مصرف شود یا این‌که مازوت سوخته شود چون اگر گاز همچنان بی‌رویه استفاده شود مصرف مازوت اجتناب‌ناپذیر است.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

مازوت یا نفت کوره از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید به‌دست می‌آید و به‌دلیل رنگش نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده بسیار آلوده‌کننده است و در نیروگاه‌ها به‌عنوان سوخت پشتیبان گاز طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس گزارش‌ها تحریم‌های نفتی به پُر شدن مخازن مازوت منجر شده و برای این‌که در جایی به مصرف برسد به نیرو‌گاه‌های برق تحویل شده تا به‌عنوان سوخت سوزانده شود.

مرگ در اثر ابتلا به کرونا یا به سبب آلودگی هوا؟

احمد مرادی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۴ دی گفته بود استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها آلودگی هوا را تشدید کرده و باید جلوی آن گرفته شود.

مرادی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) استفاده از سوخت مازوت را «مخرب» خوانده و گفته بود:

«وزارت نفت با توجه به فرارسیدن فصل سرما و افزایش مصرف گاز، تحویل گاز به نیروگاه‌ها را کاهش داده و از آن‌ها خواسته به جای آن از گازوئیل یا سوخت‌های مایع نظیر مازوت استفاده کنند. این وضعیت آلودگی هوا را تشدید کرده و باید جلوی آن گرفته شود.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت روز گذشته در نشست مشترک وزیران نیرو، نفت و کشور گفت:

«مایل نیستیم مازوت مصرف شود اما چاره‌ای جز تحویل مازوت به نیروگاه‌ها نداریم، گازوئیل هم در حداکثر میزان ممکن تحویل می‌شود و بیشتر از این امکانش وجود ندارد.»

زنگنه در ادامه این نشست افزود:

«یکی از علل افزایش مصرف گاز خانگی باز کردن پنجره‌ها با این تصور است که کرونا خارج می‌شود در صورتی که باید مردم هم دما را پایین بیاورند و هم از اتلاف انرژی خودداری کنند، مشکلاتی داریم و نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنی کنیم.»

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت روز دوشنبه در مصاحبه با ایسنا، با اشاره به تأثیرات آلودگی هوا بر انتقال بیشتر بیماری کوویدـ۱۹، گفت:

«آلودگی هوا با انتقال بیشتر بیماری کوویدـ۱۹ ارتباط دارد و در عین حال منجر به تشدید این بیماری می‌شود. باید توجه کرد که آلودگی هوا و ذرات آلاینده هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش موارد مرگ‌ومیر و ابتلای ناشی از کرونا می‌شود.»

در شرایطی که شهروندان می‌گویند «اگر از کرونا نمیریم، آلودگی هوا ما را می‌کشد»، فعالان محیط زیست همچنان سازمان محیط زیست را به‌عنوان متولی اجرای قانون هوای پاک و نظارت بر آن و مسئول ادامه استفاده از مازوت و جان شهروندان می‌دانند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy