Tuesday, Jan 5, 2021

صفحه نخست » بدهی‌تان را بدهید، کشتی‌تان را بدهیم، ایران نفتکش کره جنوبی را گرو گرفته است

rooy4.jpgرویداد۲۴ - روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند شناور نفت کش متعلق به کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس خبر داده است. بر اساس این بیانیه این نفتکش با پرچم کره جنوبی از عربستان حرکت کرده و به دلیل آنچه «نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی» خوانده شده، توسط ناوگروه ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده است. در این این اطلاعیه آمده: این کشتی بنام «هانکوک چیمی»(‌HANKUK CHEMI‌) حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بوده است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، کره‌جنوبی یک واحد نظامی را به خلیج فارس اعزام کرد؛ به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، وزارت دفاع کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی توقیف این شناور نفتکش، یک واحد دریایی به آب‌های مجاور تنگه هرمز اعزام شده است. از سوی دیگر خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز توقیف یک شناور نفتکش حامل مواد شیمیایی توسط ایران را تأیید کرد و خواستار آزادی فوری آن شد. وزارت امور خارجه کره جنوبی توقیف یک نفتکش حامل مواد شیمیایی این کشور توسط ایران را تأیید کرد و خواستار آزادی فوری آن شد. بی بی سی نیز نوشت که وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده که نیروی ویژه مقابله با دزدان دریای خود را به نام واحد Cheonghae را به خلیج فارس فرستاده است.

توقیف نفت‌کش کره‌جنوبی ارتباطی با بدهی‌های ایران در سئول دارد؟

انتشار خبر توقیف این شناور نفت‌کش، گمانه زنی‌هایی را درباره ارتباط این موضوع با بلوکه شدن بیش از هفت میلیارد دلار از بدهی‌های ایران را تقویب کرد. کره جنوبی بیش از هفت میلیارد دلار بدهی بلوکه شده به ایران دارد که مربوط به خرید نفت از ایران پیش از لغو معافیت‌های نفتی در فوریه ۲۰۱۹ میلادی است. موضوع بدهی‌های کره جنوبی به ایران در شرایطی که ایران تحت سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا و همزمان بحران کرونا قرار گرفته به یک موضوع حیاتی تبدیل شده است.
ایران بار‌ها مساله تهاتر بدهی‌های کره جنوبی با اقلام دارویی و استفاده از منابعش در این کشور برای خرید واکسن کرونا از طریق سازوکار سازمان جهان بهداشت برای توزیع عادلانه واکسن را مطرح کرده، اما به گفته مقامات مرتبط با تجارت ایران وکره این پیشنهادات هنوز به جایی نرسیده است.
توقیف این کشتی هم‌زمان با اعلام خبر سفر قائم‌مقام وزارت خارجه کره جنوبی به ایران برای گفتگو درباره بدهی آن کشور به ایران انجام شده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر انجام این سفر را روز دوشنبه اعلام کرد. سعید خطیب‌زاده درباره بدهی کره جنوبی به ایران اعلام کرد که این موضوع به کندی پیش می‌رود و گفت که «از اتفاقاتی که تاکنون رخ داده رضایتمندی نداریم.» در روز‌های گذشته، گزارش‌هایی درباره احتمال مذاکره برای خرید واکسن کرونا از محل منابع مالی بلوکه‌شده در کره جنوبی منتشر شده بود.


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy