Tuesday, Jan 19, 2021

صفحه نخست » علی دایی در اورتون؛ اسطوره فوتبال ایران منتظر پایان کرونا است

bbc19.jpgبی بی سی فارسی - نشریه کیکر آلمان در خبری از احتمال حضور علی دایی، آقای گل فوتبال جهان و سرمربی سابق تیم ملی ایران، در باشگاه اورتون انگلیس خبر داد.

کیکر مصاحبه‌ای با علی دایی انجام داده که قرار است متن کامل آن دوشنبه آینده منتشر شود. این مجله اما امروز (سه‌شنبه ۱۹ ژانویه) بخش‌هایی از این مصاحبه را منتشر کرد و نوشت که احتمالا آقای دایی منتظر پایان همه‌گیری جهانی کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن است تا بتواند پستی که در اورتون انتظارش را می‌کشد، تصاحب کند.

خبر حضور علی دایی در باشگاه اورتون مدتی قبل منتشر شده اما هنوز مشخص نیست که او قرار است در این باشگاه چه پستی را به عهده بگیرد. آقای دایی در مصاحبه با خبرگزاری‌های ایران گرچه اصل خبر را تایید کرده و گفته که می‌خواهد در اولین فرصت برای حضور در اورتون به انگلیس سفر کند، اما از جزئیات این پیشنهاد و این که در اورتون چه کاری انجام خواهد داد، صحبت نکرد.

روزنامه همشهری بیش از یک ماه قبل در گزارشی در مورد پیشنهاد اورتون به دایی گمانه‌زنی کرد و نوشت: " گویا باشگاه اورتـون و فرهـاد مشیری، پیشنهاد حضـور در تیـم دوم و اسـتعدادیابی را بــه علــی دایــی داده‌انـد کـه هنـوز مـورد موافقـت شـهریار قـرار نگرفتـه. حتــی نزدیــکان دایــی می‌گوینــد او بــه ایــن پیشــنهاد پاســخ مثبــت نــداده و همــه چیــز را بــه روزهــای آینــده موکــول کــرده."

فرهاد مشیری، میلیاردر ایرانی-بریتانایی که قبلا سهام‌دار باشگاه آرسنال بود، پنج سال پیش با خریدن ۴۹.۹ درصد سهام اورتون تبدیل به سهام‌دار اصلی این باشگاه شد.

اردوان فرهاد مشیری که ساکن موناکو فرانسه است، مالک و سهام‌دار تعدادی از شرکت‌های آهن و انرژی در بریتانیا و روسیه است. او فارغ‌التحصیل دانشگاه "یو‌سی‌ال" لندن است، متاهل است و دو فرزند دارد.

از زمان حضور آقای مشیری در اورتون این باشگاه روند رو به رشدی را طی کرده است. اورتون از سال ۲۰۱۹ کارلو آنچلوتی، سرمربی نامدار ایتالیایی را به خدمت گرفت و در حال حاضر با یک بازی کمتر در رتبه ششم لیگ برتر فوتبال انگلیس است.

گرچه علی دایی یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان فوتبال آسیا به شمار می‌رود اما کارنامه مربی‌گری او به اندازه دوران بازی‌اش پربار نیست. دو سال از آخرین حضور علی دایی به عنوان مربی در فوتبال ایران (سایپا) می‌گذرد و بعید به نظر می‌رسد که او بتواند جایی در کنار آنچلوتی روی نیمکت اورتون پیدا کند.

این اولین پیشنهاد فوتبال انگلیس به علی دایی نیست و چند سال قبل هم شایعه حضور او در استوک سیتی قوت گرفت. اما به نوشته روزنامه همشهری باشگاه استوک پیشنهاد "استعدادیابی" به او داده بود و علی دایی " بـه انگلیــس هــم رفــت و از امکانــات باشــگاه بازدیــد کــرد امــا در نهایــت و فقــط بــه صــورت افتخــاری ایــن پســت را قبــول کــرد و نــه رســمی."

علی دایی همچنین در گفتگو با کیکر به احتمال شکسته‌ شدن رکورد بیشترین گل زده ملی نیز واکنش نشان داد و گفت که "هیچ‌کس شایسته‌تر از رونالدو" برای شکستن این رکورد نیست.

علی دایی بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶ در ۱۴۹ بازی ۱۰۹ گل برای تیم ملی فوتبال ایران زد. کریستیانو رونالدو، کاپیتان تیم ملی پرتغال تا کنون در ۱۷۰ بازی ۱۰۲ گل برای این تیم زده است و با توجه به این که بازی‌های بعدی پرتغال در ماه مارس مقابل تیم‌هایی مانند آذربایجان و لوگزامبورگ است به نظر می‌رسد که او خیلی زود بتواند رکورد دایی را بشکند.

علی دایی به کیکر گفت: "هیچ‌کس شایسته‌تر از او نیست. او بدون شک بهترین بازیکن تمام تاریخ است. به اعتقاد من این پاداشی برای کسانی است که سخت کار می‌کنند و متعهد هستند، بنابراین این او فردی کاملا مناسبت برای تصاحب این عنوان است."

علی دایی علاوه بر تیم ملی، یکی از موفق‌ترین "لژیونرهای" فوتبال ایران نیز محسبو می‌شود. او از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ در بوندس‌لیگا بازی می‌کرد. او در آلمان پیراهن تیم‌های آرمینیا بیله‌فلد، بایرن مونیخ و هرتا برلین را پوشید و در ۱۰۷ بازی ۱۹ گل زد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy