Thursday, Jan 21, 2021

صفحه نخست » پکن ۲۸ تن از مسئولان دولت ترامپ از جمله مایک پمپئو را تحریم کرد

pompeo_012121.jpgرادیو بین المللی فرانسه - همزمان با برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، چهل و ششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پکن روز چهار شنبه بیستم ژانویه، ۲۸ تن از مسئولان پیشین دولت آمریکا از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور را تحریم کرد.

وزارت امور خارجه چین روز چهار شنبه بیستم ژانویه، با انتشار بیانیه‌ای ۲۸ تن از مسئولان پیشین دولت ایالات متحده از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را به دلیل «نقض حاکمیت پکن» و «دخالت در امور داخلی» این کشور تحریم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مسئولان که به «چین ستیزی» متهم شده اند، خود و خانواده‌های آن‌ها حق ورود به سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ و ماکائو را نخواهند داشت و نهادهای مرتبط با آن‌ها نیز دیگر نمی‌توانند با چین تجارت کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

استفان لگرد، خبر نگار رادیوی بین‌المللی فرانسه در پکن می‌گوید که علاوه بر مایک پمپئو، اسامی پیتر ناوارو، مشاور تجاری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، رابرت اوبراین و جان بولتون، مشاوران امنیت ملی وی و کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در فهرست افراد تحریم شده دیده می‌شود.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: « مسئولان چین ستیز دولت پیشین آمریکا به دلیل رویکرد خودخواهانه خود طی سال‌های اخیر، دست به تبلیغات و اقدامات دیوانه‌وار علیه پکن زدند. آن‌ها منافع ملی چین را نادیده گرفتند و به روابط مسالمت‌آمیز پکن با واشنگتن آسیب رساندند. در نتیجه، چین تصمیم گرفته است ۲۸ تن از این مسئولان را تحریم کند.»

بر اساس این بیانیه، تمامی اتهامات وزیر خارجه پیشین آمریکا در مورد « نسل کشی اویغورها» کاملا بی اساس هستند. با این حال، به گفته کارشناسان خارجی، بیش از یک میلیون اویغور مسلمان در اردوگاه های بازآموزی در ناحیهٔ خودمختار سین کیانگ به سر می برند.

چین و ایالات متحده آمریکا بر سر مسئله اویغورها و همچنین در مورد منشا اصلی ویروس کرونا، موضوع هنگ کنگ و حتی تایوان با هم اختلاف نظر شدید دارند، تقابلی که وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به آن شکل یک جنگ سرد جدید را داده بود.

یک روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آینده آمریکا نیز چین را رقیب «چالش برانگیز» برای ایالات متحده توصیف و اعلام کرد: « در رقابت با پکن، ما می توانیم پیروز از میدان خارج شویم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy