Thursday, Jan 21, 2021

صفحه نخست » هشدار اسرائیل به بایدن

warning_012121.jpgتایمز اسرائیل نوشت: تلویزیون 12 اسرائیل روز چهارشنبه گزارش داد که تل اویو هشدار داده است که بازگشت امریکا به برجام می تواند منجر به بحران در روابط شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ شبکه 12 اسرائیل از قول «منبع بسیار بلندپایه» گفت: اگر بایدن، طرح اوباما را اجر کند، ما دیگر حرفی برای گفتن به او نداریم.

این مقام اسرائیلی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

بایدن چندین بار گفته است که بازگشت به برجام یکی از اهدافش پس از حضور در کاخ سفید است.

گفته می شود نتانیاهو در حال برگزاری سلسله ای از جلسات در مورد ایران با نهادهای مختلف از جمله شورای امنیت ملی، وزارت دفاع، وزارت خارج، نیروهای مسلح و موساد است.

روابط امریکا و اسرائیل در اواخر دوره ی باراک اوباما به خاطر ایران، به تیره ترین سطح ممکن رسیده بود.

گزارش کامل از سایت تایمز اسرائیل:

گزارش روز چهارشنبه تلویزیون اسرائیل حاکی است که اورشلیم هشدار می دهد بازگشت آمریکا به شروط پیشین قرارداد هسته ای با ایران در دولت پرزیدنت جو بایدن ممکن است دو کشور را به بحران روابط بکشاند.

اما برخی در نهادهای دفاعی گفتند با رویکرد ستیزه جوی نتانیاهو در رابطه با برنامه ایالات متحده مخالف اند؛ نخست وزیر در روزهای آتی با رهبران امنیتی کشور مذاکره خواهد کرد.

گزارش روز چهارشنبه تلویزیون اسرائیل حاکی است که اورشلیم هشدار می دهد بازگشت آمریکا به شروط پیشین قرارداد هسته ای با ایران در دولت پرزیدنت جو بایدن ممکن است دو کشور را به بحران روابط بکشاند.

اخبار کانال ۱۲ به «یکی از مقامات بسیار عالیرتبه» استناد کرد که گفته است: «اگر بایدن طرح اوباما را بکار گیرد، ما با او هیچ حرفی نخواهیم داشت.». اشاره این مقام رسمی به برنامه جامع اقدام مشترک است که در ۲۰۱۵ به امضای پرزیدنت باراک اوباما رسید.

این مقام رسمی توضیح بیشتری نداده است.

سخنان وی تنها یکروز پس از آن ابراز شد که «آنتونی بلینکن»، گزینه بایدن برای وزارت خارجه در جلسه استماع تأییدیه وی عهد کرد پیش از بازگشت به برجام، اسرائیل و متحدان عرب این کشور را در این رابطه مشارکت دهد. «ران درمر»، سفیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در ایالات متحده، چند هفته پیش از بایدن همین درخواست را کرده بود.

بایدن به صراحت گفته است که هدف وی بازگشت به برجام است، اما تنها در صورتی چنین خواهد کرد که اول ایران به تمامی تعهدات خود در قرارداد عمل کند.

پرزیدنت بایدن همچنین گفته است که قصد دارد برای دستیابی به قراردادی «طولانی مدت تر و مستحکم تر»، با تهران به مذاکراتی متعاقب قرارداد پیشین بپردازد که شامل برنامه موشک بالستیکی و توسعه طلبی این کشور در منطقه نیز خواهد بود. اما ایران گفته است که تمایل به هیچ توافق متعاقب ندارد و همچنین هشدار داده است که تا ایالات متحده به تحریم تهران پایان ندهد، به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نخواهد کرد.

همچنین گمان می رود نخست وزیر خواهان رویکردی ستیزه جوتر در رابطه با برنامه بایدن به بازگشت به برجام باشد، اما دیگر چهره های نهاد امنیتی گفته اند بهتر آن است که تلاش شود اختلاف نظرها با دولت جدید آمریکا پشت درهای بسته نگاه داشته شود و حتی در صورت بازگشت وی به قرارداد، در متقاعد ساختن جو بایدن به اتخاذ رویکرد هرچه شدیدتر با ایران تلاش شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy