Friday, Jan 22, 2021

صفحه نخست » شرط وزیر خزانه‌داری دولت بایدن برای کاهش تحریم‌های ایران

yellen_012221.jpgرادیو بین المللی فرانسه - خانم جَنت یلن (Janet Yellen) که از سوی جو بایدن برای تصدی وزارت خزانه‌داری (دارایی) انتخاب شده، در پاسخ به پرسش‌های سناتورها، بر قاطعیت سیاست‌های آیندۀ واشنگتن در قبال چین و ایران تأکید کرد. در مورد ایران، وی گفت که همچنان این کشور را بزرگترین حامی تروریسم دولتی می‌داند. خانم یلن گفت که کاهش تحریم‌های ایران به پایبندی این کشور به توافق اتمی بستگی دارد.

جَنت یلن، رئیس پیشین بانک مرکزی آمریکا که ۷۴ سال دارد و حالا باید در دولت جدید آمریکا وزارت خزانه‌داری را به عهده گیرد (به جای استیون منوچین)، به احتمال زیاد طی هفتۀ آینده رأی اعتماد مجلس سنا را کسب خواهد کرد. وی روز گذشته - پنجشنبه ۲۱ ژانویه - به پرسش‌های کمیسیون مالی سنا پاسخ داد. متن پاسخ‌ها که به صورت مکتوب و در ۱۱۴ صفحه در اختیار سناتورها قرار گرفت، به دست شبکۀ خبری بلومبرگ نیز رسیده است. خانم یلن در این متن به موضوعات بسیار متنوعی پرداخته و خطوط کلی سیاست‌های مالی دولت جدید را شرح داده است.

در مورد ایران، خانم یلن گفته است تدابیری اتخاذ خواهد کرد تا ایران دوباره به توافق اتمی که در زمان باراک اوباما امضا شد، احترام بگذارد. به گفتۀ او در این حالت، سبک کردن تحریم‌های ایران موجه خواهد بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

او همچنین تأکید کرد که ایران را "بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی در دنیا" می‌داند.

او گفت: "من مراقب خواهم بود که وزارت خزانه‌داری وظیفۀ مهم خود را برای مقابله با نقض حقوق بشر در ایران و همچنین در راستای مقابله با حمایت‌های ایران از تروریسم به انجام رساند".

روسیه، چین، ونزوئلا، کره شمالی...

به گفتۀ خانم یلن، وزارت خزانه‌داری همۀ تحریم‌های اعمال شده علیه کشورهایی چون ایران یا روسیه، چین، ونزوئلا و کره شمالی را به طور دقیق و جزء به جزء بررسی و بازنگری خواهد کرد تا مطمئن شود که هدف‌گیری آنها درست و مؤثر بوده است. این بررسی همچنین برای کاهش "پیامدهای ناخواستۀ تحریم‌ها" صورت خواهد گرفت.

خانم یلن اطمینان داد که تحریم‌های روسیه را که به دلیل تجاوز به اوکراین و شبه‌جزیرۀ کریمه وضع شده به دقت اعمال خواهد کرد.

در مورد چین نیز او گفت که دولت آمریکا از "تمامی ابزار موجود برای مقابله با روش‌های اقتصادی ناعادلانۀ چین استفاده خواهد کرد". او صریحاً گفت که آمریکا باید با اقتصاد چین رقابت کند و در این راه از متحدانش کمک خواهد گرفت.

افزایش مالیات‌ها

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است که با همکاری حقوقدانان و نمایندگان کنگره، افزایش برخی عوارض و مالیات‌ها را برای شرکت‌ها و شهروندان ثروتمند بررسی خواهد کرد. جو بایدن قصد دارد که بودجۀ زیرساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی دولت را بالا ببرد و همچنین پوشش بیمه‌های درمانی را وسیع‌تر کند. این طرح‌ها که هزینه‌های سنگین خواهد داشت، افزایش مالیات را در آمریکا اجتناب ناپذیر کرده است.

بازار "بیت‌کوین" سخنان خانم یلن را نپسندید

به دنبال انتشار نظرات خانم جنت یلن، ارزش "بیت‌کوین" (پول مجازی) کاهش یافت. به نظر می‌رسد که وزیر جدید خزانه‌داری آمریکا چندان نسبت به این نوع پول خوشبین نیست. او در پاسخ به پرسش‌های سناتورها گفته است: "باید ببینیم چطور می‌توانیم استفادۀ قانونی از این نوع ارز را تشویق کنیم و در عین حال موارد کاربرد غیرقانونی را کاهش دهیم". او تأکید کرد که چارچوب قانونی کاربرد بیت‌کوین باید به طور دقیق مشخص گردد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy