Friday, Jan 22, 2021

صفحه نخست » زیباکلام: انتخابات دیگر بی‌معناست، اصلاح‌طلبان بی‌آبرو شده‌اند و تندروها با بایدن سازش می‌کنند

zibakalam.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - صادق زیباکلام در گفتگویی مفصل با "انصاف نیوز" گفته است که بعد از سال‌ها او عاقبت پی برده که انتخابات در جمهوری اسلامی بی‌معنا است، اصلاح طلبان دیگر آبرو و اعتباری در نزد مردم ندارند و در سال ۱۴۰۰ نیروهای تندرو پس از قبضه کردن کامل قدرت احتمالاً با جو بایدن سازش می‌کنند.

زیباکلام در این مصاحبه گفته است که "انتخابات ۱۴۰۰ مرده‌ای است که هیچ طور نمی‌شود زنده‌اش کرد" و آن ۲۴ میلیون‌ نفری را که به حسن روحانی رأی دادند "دیگر با جرثقیل هم نمی‌شود پای صندوق رأی برد. " به همین خاطر زیباکلام حتا صحبت کردن دربارۀ انتخابات در جمهوری اسلامی و "انتخابات ۱۴۰۰ را اتلاف وقت" می‌داند، چون، به گفتۀ او، "انتخاباتی به آن معنا در کار نخواهد بود. "

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

صادق زیباکلام سپس گفته است که بی اعتباری انتخابات فقط شامل تهران نمی‌شود، در مشهد، اصفهان، شیراز و دیگر جاها وضع به همین نحو است یعنی دیگر "مردم نمی‌روند در انتخابات شرکت کنند" و دیگر هیچ طور نمی‌شود انتخابات "را احیاء کرد و به آن آبرویی داد. "

زیباکلام یادآور شده است که در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی، نمایندگان اصلاح طلب حتی پنج درصد رأی هم نیاوردند. او می‌گوید "تتمه آبروی اصلاح طلبان را روحانی" یا در واقع حمایت اصلاح طلبان از جمله خود او از روحانی برد و سپس روی واژه "تتمه" هم "خیلی تأکید" می‌کند و معتقد است: گویاترین بیان این بی آبرویی شعار مردم در اعتراض‌های خیابانی دی ماه ۹۶ بود که می‌گفتند: "اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا". زیباکلام سپس افزوده است که گر چه خود او در آغاز فکر می‌کرد که این شعار ماندگار نشود، "ولی با کمال تأسف و تعجب باید بگوید که این شعار ماند. "

صادق زیباکلام اکنون معتقد است تا زمانی که نظارت استصوابی هست شرکت در انتخابات در ایران بی معنا است. او می‌گوید: "من می‌دانم که رئیس جمهور کاره‌ای نیست، رئیس مجلس کاره‌ای نیست، رئیس قوۀ قضائیه کاره‌ای نیست و قدرتی ندارند. " زیباکلام حالا متوجه شده که در مقابل این باصطلاح منتخبان بی قدرت "دیگر نیروهای قدرتمندتری وجود دارد که ۲۴ میلیون که سهل است، ۲۴۰ میلیون نفر هم در انتخابات شرکت کنند اجازه نمی‌دهند یک میلیمتر به دموکراسی نزدیک شوید. " او سپس گفته است: "من تا دیروز فکر می‌کردم از طریق صندوق رأی می‌توانیم به دموکراسی [نزدیک] شویم. حالا به این نتیجه رسیدم که نه، نمی‌گذارند. "

به همین خاطر صادق زیباکلام اکنون می‌گوید - هر چند نمی‌گوید چگونه می‌توان به آن دست یافت - "اصلی ترین، مهمترین، استراتژیک ترین خواستۀ اصلاح طلبان باید دموکراسی و آزادی باشد"، اما مسئله، به گفتۀ او این است، که "هیچ چیز اصلاح طلبان مشخص نیست. نه رهبری دارند، نه تشکیلات و سازماندهی" و نه برنامه و هدف سیاسی روشنی.

در پایان صادق زیباکلام نتیجه گرفته است که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گروه‌های تُندرو با اتکاء به بیست، سی درصد رأی‌دهنده قدرت را قبضه خواهند کرد و نوعی یکپارچگی قدرت همانند دورۀ احمدی‌نژاد شکل خواهد گرفت و از آنجا که "ترامپ هم دیگر در میان نیست و بایدن هم چراغ سبزهایی نشان داده، بنابراین ممکن است که به سمت نرمش قهرمانانه [یک برجام جدید] برویم و من معتقدم برجام ۱۴۰۰ از برجام ۹۴ شانس موفقیتش خیلی زیادتر است. "



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy