Sunday, Jan 24, 2021

صفحه نخست » واکنش ایران به توقیف نفتکش توسط اندونزی

naftkesh.jpg یورونیوز - ایران در واکنش به توقیف یک نفت‌کش حامل پرچم این کشور در سواحل اندونزی، از جاکارتا خواست تا جزئیات بیشتری درباره این کشتی منتشر کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه (ششم بهمن)، درباره توقیف نفت‌کش ایرانی گفت: «اطلاعات ضد و نقیضی درباره این کشتی دریافت کردیم و منتظر اطلاعات بیشتری هستیم و از اندونزی خواسته‌ایم اطلاعات بیشتری به ما بدهد.»

البته آقای خطیب زاده تاکید کرد که این توقیف به دلیل مسایل فنی رخ داده که در زمینه حمل و نقل یک امر عادی است. سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص فرضیه وجود ارتباط بین توقیف سه هفته پیش نفت‌کش کره جنوبی توسط ایران و اقدام روز گذشته اندونزی گفت: «الان فضا سیاست‌زده است و همه می‌خواهند همه چیز را به هم متصل کنند.»

مطالب بیشتر در یورونیوز

او ابراز امیدواری کرد که با پیگیری سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت صاحب کشتی، مساله پیش آمده حل شود.

در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز در گفتگو با خبرنگاران تایید کرد که نفت‌کش توقیف شده حامل نفت بوده است. آقای زنگنه همچنین از پیگیری وضعیت این نفت‌کش خبر داد.

مقامات اندونزیایی اعلام کردند که روز یکشنبه یک نفتکش ایرانی و یک نفتکش پانامایی را به ظن انتقال غیرقانونی نفت در آبهای این کشور توقیف کردند.

مطابق اعلام اندونزی ۶۱ خدمه این دو شناور دارای تابعیت ایرانی و چینی هستند. ظرفیت هر دو نفت‌کش حدود ۲ میلیون بشکه اعلام شده و مطابق شواهد موجود شناور ام‌تی‌هورس که متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران است در حال انتقال نفت به نفت‌کش خالی ام‌تی فرِآ بوده که با وجود قرار داشتن تحت پرچم پاناما برای شرکت شانگهای فیوچرز کار می‌کند.

اندونزی این دو نفت‌کش را به عدم اهتزاز پرچم‌های ملی، خاموش کردن سیستم‌های شناسایی، لنگر انداختن غیرقانونی، انتقال غیرقانونی سوخت بین نفت‌کش‌ها و ریختن نفت در دریا متهم کرده است.

ایران سال گذشته با استفاده از نفت‌کش ام‌تی هورس محموله ۲,۱ میلیون بشکه‌ای بنزین را به ونزوئلا فرستاده بود و مطابق اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ری‌فینیتیو، نفت‌کش ام‌تی فرآ نیز طی چند ماه گذشته ۴ میلیون بشکه نفت خام را به بنادر شرقی چین منتقل کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy