Wednesday, Jan 27, 2021

صفحه نخست » واکنش معنی دار مردم به استقبال گرم جمهوری اسلامی از طالبان

taliban_012721.jpgصدای آمریکا - حضور هیاتی از سران گروه طالبان در ایران به منظور دیدار با مقامات جمهوری اسلامی، واکنش عمدتا منفی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.

به گزارش رسانه‌های ایران، هیات طالبان به سرپرستی «ملا عبدالغنی برادر» معاون دفتر سیاسی این گروه روز سه‌شنبه هفتم بهمن وارد تهران شده و روز چهارشنبه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کردند. علی شمخانی پس از این دیدار در توئیتی نوشت که رهبران طالبان «در مبارزه با آمریکا» مصمم هستند.

این دیدار و توئیت آقای شمخانی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.

از جمله داریوش که می‌نویسد:

حسین دهباشی سازنده فیلم‌های تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری - که اکنون با او زاویه پیدا کرده - نیز یادآوری می‌کند جواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی طلوع افغانستان گفته بود جمهوری اسلامی ایران، طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج نکرده است.

معینی هم می‌نویسد: «بعدحمایت از "آل‌اسد"در سوریه باتصریح براینکه "گیریم که دیکتاتوره"،فقره طالبان دومین فاش‌گویی از این جنسه(حالا:"گیریم تروریست‌ان") و این خوبه اینکه آغوش باز برای طالبان رو نفع ملی بدونیم یا نه،فرع بر اینه که نظام داره "صریح" از اصلش میگه؛ توجیه وسیله به اعتبار هدف.»

رها معتقد است که مقامات جمهوری اسلامی «برای رسیدن به مقاصد شوم و پلیدشون طالبان که هیچ، به زودی با داعش هم تفاهم‌نامه امضا می‌کنند.»

و البته طیفی مانند این کاربر هم می‌گویند این دیدار اساسا تعجب برانگیز نیست: «یه جوری از آمدن طالبان به ایران تعجب کردین که انگار طالبان وارد یه کشور نرمال شدن ، ما خودمون از ۱۰۰ درصد مسئولینمون ۱۲۰ درصدشون تروریست بحساب میان و تحریمن»

اشاره به مذاکره آمریکا با طالبان هم در میان واکنش‌ها دیده می‌شود. از جمله رضا که می‌نویسد: «الان اگه انتقاد کنیم که جرا از قاتلین مردم افغانستان دعوت کردین تهران میگن آمریکایی‌هام با طالبان مذاکره کردن... مگه آمریکا الگوی شماست؟ از کارای خوبش الگو بگیرید.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکادر نخستین روزهای آغاز به کار خود با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان تلفنی گفت‌وگو کرد و تصریح کرد که یکی از قصدهای دولت جو بایدن برای بررسی توافق فوریه ۲۰۲۰ میان آمریکا و طالبان، این است که از جمله بررسی شود آیا طالبان به تعهدات خود در زمینه قطع روابط با گروه های تروریستی، کاهش خشونت‌ها در افغانستان و وارد شدن در مذاکرات معنادار با دولت افغانستان عمل کرده است یا خیر.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy