Wednesday, Jan 27, 2021

صفحه نخست » آمریکا خواستار خروج فوری نیروهای نظامی روسیه و ترکیه از لیبی شد

libya_012921.jpgیورونیوز - ایالات متحدۀ آمریکا روز پنجشنبه ۲۸ ژانویه/۹ آبان، در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون لیبی، خواستار خروج فوری نیروهای نظامی و مزدوران روسیه و ترکیه از خاک این کشور شد.

"ریچارد میلز" نمایندۀ موقت ایالات متحدۀ آمریکا در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ٢۸ ژانویه/۹ بهمن، در نشست شورای امنیت پیرامون لیبی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، خواستار خروج فوری نیروهای نظامی و مزدوران روسیه و ترکیه از خاک این کشور شد.

وی در جریان نشست شورای امنیت تأکید کرد: «ما از تمام طرف‌های خارجی از جمله روسیه، ترکیه و امارات متحدۀ عربی می‌خواهیم که به حق حاکمیت لیبی احترام بگذارند و هرچه سریع‌تر به مداخلات نظامی در این کشور پایان دهند».

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

ریچارد میلز در ادامه تصریح کرد: «طبق توافقنامۀ آتش بس که در ماه اکتبر منعقد شد، ما از دولت های ترکیه و روسیه می خواهیم که بلافاصله نیروهای خود و نیروهای مزدور خارجی و نیروهای نیابتی نظامی را که در خاک لیبی به خدمت گرفته، تأمین مالی کرده و مستقر و پشتیبانی کرده اند، از خاک این کشور خارج کنند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این موضعگیری قاطعانۀ دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، با سیاست های مبهم دولت پیشین این کشور در قبال لیبی، در تضاد قرار دارد؛ چنانکه به نظر می رسید دونالد ترامپ در مقطعی، از ژنرال خلیفه حفتر در شرق لیبی حمایت می کند.

درخواست آمریکا مبنی بر خروج نیروهای روسیه و ترکیه از خاک لیبی، در حالی مطرح شده است که بنا به ادعای دولت واشنگتن، روسیه و ترکیه به ضرب الاجل تعیین شده برای خروج از خاک لیبی عمل نکرده اند.

بر اساس توافق آتش بس منعقد شده در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰، که با میانجی‌گری سازمان ملل بین گروه‌های درگیر در لیبی برقرار شد، کلیۀ نیروهای نظامی خارجی باید ظرف سه ماه از خاک لیبی خارج می‌شدند. این ضرب الاجل روز شنبه ۲۳ ژانویه / ‏۴ بهمن ماه به پایان رسید، اما تا کنون خروج نیروهای نظامی روسیه و ترکیه از لیبی اعلام یا گزارش نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در دسامبر ۲۰۲۰، سازمان ملل متحد برآورد کرده است که حدود ۲۰ هزار نفر از مزدوران و نیروهای نظامی خارجی در اطراف دو اردوگاه رقیب در لیبی، مستقر شده اند و ۱٠ پایگاه نظامی در این کشور تحت تصرف کامل نیروهای خارجی قرار دارد.

در حالیکه امارات متحدۀ عربی، مصر، روسیه و مزدوران گروه واگنر نزدیک به ولادیمیر پوتین، از نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در شرق لیبی حمایت می‌کنند، دولت وفاق ملی که در طرابلس مستقر است، از حمایت ترکیه برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استقرار نیروهای ارتش ترکیه در لیبی، بر اساس توافقنامۀ نظامی امضا شده با دولت وفاق ملی، صورت گرفته است که توسط پارلمان ترکیه در تاریخ ٢٢ دسامبر برای ده ماه تمدید شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy