Monday, Feb 1, 2021

صفحه نخست » طرح اسرائیل برای مقابله با "تجاوزگری اتمی" رژیم ایران

israel_013021.jpg

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، درباره اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران "در صورت لزوم" هشدار داده و گفته است اگر جنگی در منطقه رخ دهد، غیرنظامیان بسیاری را درگیر خواهد کرد و تنها نبرد ارتش‌ها نخواهد بود.

بی بی سی - آقای گانتس در مصاحبه با تلویزیون الغد مصر گفت که اسرائیل هدف روشنی دارد و آن "هسته‌ای نشدن" ایران است. او گفت این هدف "تنها برای تامین منافع اسرائیل نیست بلکه بیش و پیش از هر چیز برای حفظ منافع جهانی و منطقه‌ای است."

آقای گانتس در حالی به صراحت درباره اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران هشدار داده که پیشتر سخنان آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل درباره تهیه طرح‌هایی برای حمله احتمالی به ایران خبرساز شده بود.

گفته‌های آقای کوخاوی با انتقاد کسانی در اسرائیل روبرو شد که می‌گفتند او باید منتظر سیاست‌های کابینه جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا در قبال ایران می‌شد و نباید به عنوان یک نظامی درباره "خط قرمز" اسرائیل در برخورد با ایران با صراحت اظهار نظر می‌کرد.

اما بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل که ابتدا از سخنان آقای کوخاوی انتقاد کرده و گفته بود این بحث‌ها "باید پشت درهای بسته بماند" بعدا از او دفاع کرد و آویو کوخاوی را فرماندهی "عالی" توصیف کرد.

آقای گانتس در مصاحبه تازه خود هم به نوعی موضع رئیس ستاد ارتش اسرائیل را در قبال ایران تکرار کرده و گفته است: "ارتش و نظام دفاعی اسرائیل گزینه اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران را در صورتی که لازم باشد، حفظ کرده است... من امیدوارم کار به آنجا نکشد."

اسرائیل تاکنون دو بار تاسیسات هسته‌ای کشورهای "دشمن" را هدف قرار داده است: عراق در سال ۱۹۸۱ و سوریه در سال ۲۰۰۷. اسرائیل این حملات را "پیشگیرانه" و با هدف جلوگیری از دستیابی کشور‌های دشمن خود به سلاح هسته‌ای توصیف می‌کند.

***

رادیو اسرائیل - تذکر نامه اسرائیل به دولت پرزیدنت جو بایدن درباره خواسته ها و انتظارات اسرائیل در رابطه با مذاکرات برجامی با رژیم ایران، به مراحل نهایی خود نزدیک می شود و به زودی یک هیات اسرائیلی رهسپار واشنگتن می گردد تا درباره مفاد آن، با مقامات آمریکایی به گفتگو بپردازد.

در تنظیم این تذکرنامه، اکثر نهادهایی که با امور امنیتی، نظامی، سیاسی و دیپلماتیک اسرائیل مربوط می شوند نقش داشته اند و هر یکی از آن ها خط قرمزها را تصویر کرده است.

با آن که در برخی محافل سیاسی در داخل ایران انتظار می رفت که پرزیدنت بایدن در سه ماه نخست ریاست جمهوری، تحریم ها را علیه رژیم ایران باطل سازد، ولی از سخنان دو هفته اخیر سیاست گذاران دولت جدید آمریکا چنین بر می آید که مذاکرات با ایران کار آسانی نخواهد بود و در یک آینده نزدیک به نتیجه نخواهد رسید.

اسرائیل در عین حال که در تماس های پشت پرده، می کوشد دولت پرزیدنت بایدن را از دادن امتیازات خطرناک به رژیم ایران باز دارد، به یک کارزار تبلیغاتی نیز دست زده، که آخرین آن ها سخنان بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل است که هشدار داد توافق برجام نباید به همان صورت پیشین باز گردد و ایالات متحده در هر توافق آینده با ایران، باید خطرات ناشی از فعالیت های این حکومت را نیز در نظر داشته باشد.

وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه با چند شبکه تلویزیونی عرب زبان، به نقش فتنه گرانه رژیم ایران در منطقه و بی ثبات کردن خاورمیانه پرداخت و گفت که کشورهای عرب نیز در این نگرانی سهیم هستند و رژیم ایران باید مهار شود.

ژنرال نیروهای ذخیره بنی گانتس در ادامه سخنانش گفت: چنین حکومتی که منطقه را به آشوب کشیده است، اگر به جنگ افزار هسته ای نیز مجهز شود، خطراتش چندین و چند برابر خواهد شد.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل، ژنرال آویو کوخاوی نیز هفته پیش به صراحت اخطار کرد که بازگشت به برجام امری خطرناک است و باید به توافقی دست یافت که برنامه های اتمی و موشکی رژیم ایران را برای همیشه متوقف سازد.

ژنرال کوخاوی هشدار داد که اگر امنیت اسرائیل به خطر افتد، به تنهایی به دفاع از خویش خواهد پرداخت و آنگاه، تاسیسات روی زمینی، زیرزمینی و زیر کوه ها، همه نابود خواهد شد.

آگاهان در اورشلیم می گویند هنگامی که تذکرنامه اسرائیل تکمیل گردد و نیازها و خواسته های اسرائیل در این یادداشت به طور کامل گنجانده گردد، یوسی کوهن رئیس موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل)، همراه با هیاتی به واشنگتن خواهد رفت تا ضمن ارائه این طرح، درباره جزئیات آن با مقامات ارشد آمریکایی به رایزنی بنشیند.

در روزهای گذشته، وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده و همچنین مشاور امنیتی کاخ سفید، رژیم ایران را بزرگترین خطر امنیتی در خاورمیانه خوانده و از جمله نقش آن در ادامه جنگ در یمن را محکوم دانسته اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy