Wednesday, Feb 3, 2021

صفحه نخست » حکم دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت ایران در برابر آمریکا + واکنش ظریف

foori_013021.jpgصلاحیت رسیدگی به شکایت ایران را داریم

یورونیوز - دیوان بین‌المللی دادگستری، رکن قضائی اصلی سازمان ملل متحد و مستقر در شهر لاهۀ هلند، روز چهارشنبه رای خود را در قبال ایرادات مطرح شده از سوی واشنگتن برای رسیدگی این نهاد به شکایت ایران از ایالات متحده اعلام کرد.

بر اساس حکم دیوان، این نهاد قضایی صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران را دارد.

ایران در اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی آمریکا را به دیوان بین‌المللی دادگستری کشاند و اعلام کرد که واشنگتن با اعمال این تحریم‌ها، عهدنامه «مودت» ميان آمریکا و ایران، امضا شده در سال ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) میان دولت آیزنهاور و دولت شاهنشاهی ایران را نقض کرده است.

تهران بر این اساس خواستار لغو تحریم‌های هسته‌ای ایالات متحده علیه ایران شد که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعمال شده بود.

با این وجود واشنگتن از همان آغاز روند رسیدگی به این شکایت، همواره تاکید داشت که دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت قانونی رسیدگی به این پرونده را ندارد. واشنگتن همچنین استدلال می‌کرد که اعمال این تحریم‌ها الزامی بودند زیرا ایران «تهدیدی جدی» برای امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود.

ایالات متحده آمریکا همچنین پیش از این در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی، پس از آنکه دیوان بین‌المللی دادگستری طی حکمی اعلام کرد که این کشور باید در موضوع وضع تحریم‌ها علیه ایران محدودیتهایی قائل شود و موانع صدور اقلام بشردوستانه به ایران را برطرف کند، به «پیمان مودت با ایران» پایان داد.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

در آن زمان مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا اعلام کرد که «ایران از دادگاه بین‌المللی دادگستری برای حمله به آمریکا سوءاستفاده کرده است».

***

به گزارش اسپوتنیک، محمدجواد ظریف تایید صلاحیت دیوان لاهه در بررسی پرونده شکایت ایران از آمریکا را "پیروزی حقوقی دیگری" برای کشورش خواند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تایید صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری در بررسی پرونده شکایت ایران از آمریکا اظهار داشت: دیوان بین‌المللی دادگستری تمامی اعتراض‌های اولیه ایالات متحده در پرونده مطرح شده توسط ایران علیه تحریم‌های نامشروع آمریکا را رد کرد. این یک پیروزی حقوقی دیگر برای ایران در پی صدور دستور ۳ اکتبر ۲۰۱۸ است.

ظریف در ادامه در حساب توئیتری خود نوشت: ایران همیشه به طور کامل به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته است. زمان آن رسیده که ایالات متحده به وظایف بین‌المللی‌اش عمل کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy